Laura Mærsks ankomst varsler vækst i Fredericia

Laura Mærsks ankomst varsler vækst i Fredericia

Når verdens første metanoldrevne containerskib den 26. august lægger til kaj i Fredericia for første gang, markerer det en videreudvikling af det strategiske samarbejde mellem de tre parter ADP, Bestseller og Mærsk

I maj 2024 indviede Mærsk sine lavemissions lagerfaciliteter i ADP’s baglandsterminal, Taulov Dry Port, som er i direkte tilknytning til Fredericia Havn. Nu har Mærsk meddelt, at rederiets metanoldrevne containerskib, Laura Mærsk, for første gang anløber havnen mandag den 26. august

Laura Mærsk får fast anløb i Fredericia som en del af Mærsks strategi om at reducere drivhusgasudledningerne og om at integrere sine aktiviteter og komme tættere på rederiets kunder. Det er muligt med samspillet mellem Fredericia Havn og Taulov Dry Port.

– Vi ser frem til, at Laura Mærsk anløber Fredericia Havn for første gang senere på måneden. Det understreger vores vigtige samarbejde med ADP om at levere et integreret logistikprodukt til gavn for vores kunder, både via havnen og vores nye logistikcenter i Taulov, siger Birna Odefors, der er Area Managing Director, Nordics i A.P. Møller - Mærsk.

Hun fortsætter:

-A.P. Møller - Mærsk har et mål om at nå netto-nul drivhusgasudledninger i 2040, og mens Laura Mærsk og de 25 store skibe, der kan sejle på grøn metanol, er et stort første skridt på vejen mod målet, har vi brug for ligesindede ambitiøse partnere som Fredericia Havn og strategiske kunder som Bestseller for, at den grønne omstilling af skibsfarten kan lykkes i tide.

Bestseller reducerer CO2-aftryk i samarbejdet
Bestseller er en af flere store, internationale kunder, som har placeret sig i Taulov Dry Port, og der er en stor grøn gevinst i deres logistik ved at sende endnu mere containergods til Fredericia, end de hidtil har gjort. Derfor vil store mængder på Laura bestå af containere fra Bestseller:

– Vi har længe set frem til, at Laura ville lægge til i Fredericia, da en stor del af vores gods giver rigtig god mening at placere her. Ved at øge samarbejdet med ADP giver det os en mulighed for at konsolidere vores godsmængder tæt på vores lagerfaciliteter, fastslår Allan Kyhe Kjærgaard, Global logistik direktør i Bestseller, og tilføjer:

-Det er en afgørende del i vores logistikstrategi, da det er med til at reducere vores CO2-footprint, da vi kan reducere lastbilkilometerne på lande- og motorvejsnettet gevaldigt for at nå fra havn til lager,

ADP ser frem til at byde Laura Mærsk velkommen
ADP har siden oktober 2023 været i gang med en havneudvidelse på Fredericia Havn, der fordobler containerkapaciteten. Terminalen er i fuld drift 1. juni 2025. Derfor er det også glædeligt for ADP, at nogle af Danmarks største virksomheder også ser værdien i at øge aktiviteten i Fredericia, som er Danmarks absolutte transport- og logistikcentrum, og ser frem til at byde Mærsk velkommen i Fredericia.

Rune D. Rasmussen, CEO hos ADP siger:

– Det glæder mig, at vores værdifulde og strategiske samarbejde med Mærsk og Bestseller nu videreudvikler sig med et fast anløb af Laura. Det er en enorm anerkendelse og cementering af, at Fredericia Havn og Taulov Dry Port er et uundgåeligt multimodalt trafikknudepunkt med stor betydning for import og eksport i Syddanmark.

– Anløbet passer perfekt ind i de vækstambitioner, vi har i ADP, hvor vi er langt med vores udvidelse af vores containerterminal i Fredericia. Det nye anløb er fortsættelsen af et samarbejde i rivende udvikling. Alene anløbet med Laura betyder, at væksten på vores containerforretning vil fortsætte med tocifret vækst i de kommende år. Potentialet og ambitionerne er til endnu mere, da vi har kapacitet til fremtidig containervækst.

-lipe

19/8 2024
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien