Lindø port of Odense ændrer navn til Odense Havn

Lindø port of Odense ændrer navn til Odense Havn

Navneskiftet er et led i den udvikling, som havnen har været igennem, siden Odense Havn købte Lindø Industripark i 2014. Nu er de to hæderkronede virksomheder transformeret, og dermed er Odense Havn klar til at træde ind i fremtiden og indfri det potentiale, som specielt den grønne omstilling byder på

- Lindø-navnet er en stor og væsentlig del af vores historie, vores værdier og vores DNA. Det ændrer sig ikke, men Odense Havn er meget mere end det. Vi har brugt nogle år på at fusionere havnen og industriparken og bygge fundamentet til et moderne erhvervseventyr.

- Nu er vi klar til at træde endnu mere i karakter og justere vores profil til at være dét, vi i virkeligheden er - nemlig en moderne samarbejdspartner for virksomheder, der ønsker at flytte produkter og markeder, transportere varer og gods og ikke mindst skabe nye produktionsfaciliteter. Derfor ændrer vi navn til Odense Havn, siger Carsten Aa, administrerende direktør, Odense Havn, og tilføjer:

- Havnen har siden 1803 været garant for, at Odense kunne udvikle sig og blive en vigtig industriby, og vi er stadig motoren i byens udvikling, men vi har samtidig udviklet os til mulighedernes havn. Derfor er vores nye profil også en invitation til virksomheder verden over om, at vi er klar til at tage imod dem og investere i en fælles fremtid.

Rummer en verden i vækst

Siden Odense Havn for syv år siden købte Lindø Industripark har man sammen udviklet sig, så Odense Havn i dag tilbyder stærke logistikløsninger og nogle af verdens mest unikke faciliteter, der sikrer optimale rammer for produktion, lagring og udskibning af store komponenter indenfor både bæredygtig havvindmølleproduktion og offshore-installationer, maritim værftsindustri samt tung produktion.

Det er på det solide fundament, at havnen med navneskiftet træder ind i fremtiden og inviterer virksomheder fra hele verden til Odense og Munkebo.

- Vi har i mange år nydt godt af Mærsks energi, viljestyrke og forkærlighed for Odense og Munkebo. Det er det fundament, vi står på, men Odense Havn har nu også faciliteterne og investeringsvilligheden til at rumme en verden i vækst, siger Carsten Aa og tilføjer:

- Vi er en moderne havn, og vi er en værdifuld medspiller, hvis man flytter varer eller skal producere meget store produkter som eksempelvis fundamenter eller naceller til vindmøller. Det er vi, fordi vi fra starten har været det sted, hvor den grønne omstilling kunne få plads til at gro. Vi kan forstå og spille med på dét, det kræver for virksomhederne at kunne skabe de komponenter i den størrelse og med de faciliteter, de skal bruge. Og så har vi en forståelse for, at man hele tiden i vores branche skal være mindst ét skridt foran udviklingen.

Milliardpotentiale i EU's ambitioner

Netop den grønne omstilling repræsenterer et af de største vækstpotentialer for Odense Havn. EU har nemlig et mål om at være klimaneutrale senest i 2050, og en ny rapport fra Wind Europe konkluderer, at den ambition vil kræve 25 gange mere havvind end i dag. Og alene frem mod 2030 vil det kræve en investering på 50 milliarder kr. i de europæiske havne at kunne levere den påkrævede ekspansion.

- Rapporten fra Wind Europe peger på, at der skal investeres i dybere sejlrender, udvidede havnearealer og dybere havnebassiner. Det er investeringer, vi allerede er i gang med. Samtidig ligger vi perfekt placeret mellem Østersøen, Nordsøen og Det Irske Hav, hvor rigtig mange af de store havvindmøller skal placeres, og det er helt afgørende i forbindelse med den grønne omstilling, hvor produkterne jo er ved at blive så store, at de slet ikke kan transporteres ad landevejen," siger Carsten Aa og tilføjer:

- Derfor er det vores forventning, at Odense Havn vil vækste markant, tiltrække endnu flere virksomheder og skabe endnu flere grønne arbejdspladser i de kommende år.

-hawin

 

Kort om Odense Havn:

Odense Havn er Danmarks største havn målt på areal, og er placeret mellem Nordsøen og Østersøen. Odense Havn tilbyder stærke logistikløsninger og nogle af de mest unikke faciliteter, der sikrer optimale rammer for produktion, lagring og udskibning af store komponenter indenfor både bæredygtig havvindmølleproduktion og offshore installationer, maritim værftsindustri samt tung produktion.

Odense Havn dækker i alt 7,5 millioner kvadratmeter industri- og havneområde fordelt mellem Terminal City i Odense samt Terminal Nord og -Syd på Lindø. Odense Havn tilbyder en lang række kerneydelser, som strækker sig fra traditionel havneforretning til udlejning af bygninger og arealer, kraner og mandskab, lastning/losning af skibe samt løfte- og transportopgaver m.v.

18/6 2021
  • Skagen Havn styrker sin position som Danmarks største fiskerihavn

    Skagen Havn styrker sin position som Danmarks største fiskerihavn

    havne ›Skagen havn fortsætter sin positive udvikling og cementerer sin rolle som Danmarks førende fiskerihavn, det viser de seneste tal fra Fiskeristyrelsen
  • Fiskeribranchen går sammen om indsamling af affald fra fiskeredskaber

    Fiskeribranchen går sammen om indsamling af affald fra fiskeredskaber

    havne ›Fiskeriretur bliver den femte ordning under Retur-ordningen, der også tæller Elretur, Batteriretur, Emballageretur og Tekstilretur. Den nye kollektivordning er affødt af producentansvaret for fiskeredskaber, og forventes af indsamle mellem 300 og 600 tons plast om året især i de store, jyske fiskerihavne
  • Hirtshals Havn sejler på ny trafik- og vækstbølge

    Hirtshals Havn sejler på ny trafik- og vækstbølge

    havne ›Antallet af passagerer, personbiler, lastbiler og gods, der krydsede kajkanten i Hirtshals, steg i 2024 sammenlignet med 2023, mens værdien af landinger af fisk viser de bedste tal i fem år. Fremgangen kommer efter flere års påvirkning fra coronarestriktioner, krigstilstande og nedgang i den norske krone
  • Stena Line skal hjælpe danske turister til Göteborg

    Stena Line skal hjælpe danske turister til Göteborg

    havne ›Når turismemessen Ferie for Alle løber af stablen i Herning den 21.-23. februar, er Stena Line på plads sammen med World of Volvo, Liseberg og Universeum for at sætte fokus på Gøteborg som destination for danske rejsende
  • Ny togrute sender tusindvis af biler til udskibning i Esbjerg Havn

    Ny togrute sender tusindvis af biler til udskibning i Esbjerg Havn

    havne ›10.000 nye biler forventes årligt via ny togrute direkte fra Slovakiet til Esbjerg Havn, hvor de bliver omlastet og sendt til Storbritannien. Første levering gik tæt på perfekt. er meldingen fra Scandinavian Auto Logistics, der håndterer bilerne på havnen
  • Skagen Havn har ansat maritim koordinator

    Skagen Havn har ansat maritim koordinator

    havne ›Majbritt Larsen er ansat i en nyoprettet stilling. Hun kommer fra en lignende stilling ved Port of Aalborg, men har tidligere været ansat ved Skagen Havn, som havneassistent og har i 10 år sejlet jack-up kranskibe, der installerer havvindmøller
  • Eimskip bygger nyt køle- og frysehus på Aarhus Havn

    Eimskip bygger nyt køle- og frysehus på Aarhus Havn

    havne ›Det islandske rederi tog forleden første spadestik til ialt 4400 kvm køle- og fryseopbevaring på Danmarks største erhvervshavn Byggeriet åbner nye muligheder for Eimskib, der især sejler til og fra Island, Grønland og Færøerne
  • ADP bliver medejer af Hanstholm Havn

    ADP bliver medejer af Hanstholm Havn

    havne ›Thisted Kommune og Associated Danish Ports (ADP) har indgået aftale om fælles ejerskab af Hanstholm Havn. ADP får aktiemajoriteten