Lindø port of Odense ændrer navn til Odense Havn

Lindø port of Odense ændrer navn til Odense Havn

Navneskiftet er et led i den udvikling, som havnen har været igennem, siden Odense Havn købte Lindø Industripark i 2014. Nu er de to hæderkronede virksomheder transformeret, og dermed er Odense Havn klar til at træde ind i fremtiden og indfri det potentiale, som specielt den grønne omstilling byder på

- Lindø-navnet er en stor og væsentlig del af vores historie, vores værdier og vores DNA. Det ændrer sig ikke, men Odense Havn er meget mere end det. Vi har brugt nogle år på at fusionere havnen og industriparken og bygge fundamentet til et moderne erhvervseventyr.

- Nu er vi klar til at træde endnu mere i karakter og justere vores profil til at være dét, vi i virkeligheden er - nemlig en moderne samarbejdspartner for virksomheder, der ønsker at flytte produkter og markeder, transportere varer og gods og ikke mindst skabe nye produktionsfaciliteter. Derfor ændrer vi navn til Odense Havn, siger Carsten Aa, administrerende direktør, Odense Havn, og tilføjer:

- Havnen har siden 1803 været garant for, at Odense kunne udvikle sig og blive en vigtig industriby, og vi er stadig motoren i byens udvikling, men vi har samtidig udviklet os til mulighedernes havn. Derfor er vores nye profil også en invitation til virksomheder verden over om, at vi er klar til at tage imod dem og investere i en fælles fremtid.

Rummer en verden i vækst

Siden Odense Havn for syv år siden købte Lindø Industripark har man sammen udviklet sig, så Odense Havn i dag tilbyder stærke logistikløsninger og nogle af verdens mest unikke faciliteter, der sikrer optimale rammer for produktion, lagring og udskibning af store komponenter indenfor både bæredygtig havvindmølleproduktion og offshore-installationer, maritim værftsindustri samt tung produktion.

Det er på det solide fundament, at havnen med navneskiftet træder ind i fremtiden og inviterer virksomheder fra hele verden til Odense og Munkebo.

- Vi har i mange år nydt godt af Mærsks energi, viljestyrke og forkærlighed for Odense og Munkebo. Det er det fundament, vi står på, men Odense Havn har nu også faciliteterne og investeringsvilligheden til at rumme en verden i vækst, siger Carsten Aa og tilføjer:

- Vi er en moderne havn, og vi er en værdifuld medspiller, hvis man flytter varer eller skal producere meget store produkter som eksempelvis fundamenter eller naceller til vindmøller. Det er vi, fordi vi fra starten har været det sted, hvor den grønne omstilling kunne få plads til at gro. Vi kan forstå og spille med på dét, det kræver for virksomhederne at kunne skabe de komponenter i den størrelse og med de faciliteter, de skal bruge. Og så har vi en forståelse for, at man hele tiden i vores branche skal være mindst ét skridt foran udviklingen.

Milliardpotentiale i EU's ambitioner

Netop den grønne omstilling repræsenterer et af de største vækstpotentialer for Odense Havn. EU har nemlig et mål om at være klimaneutrale senest i 2050, og en ny rapport fra Wind Europe konkluderer, at den ambition vil kræve 25 gange mere havvind end i dag. Og alene frem mod 2030 vil det kræve en investering på 50 milliarder kr. i de europæiske havne at kunne levere den påkrævede ekspansion.

- Rapporten fra Wind Europe peger på, at der skal investeres i dybere sejlrender, udvidede havnearealer og dybere havnebassiner. Det er investeringer, vi allerede er i gang med. Samtidig ligger vi perfekt placeret mellem Østersøen, Nordsøen og Det Irske Hav, hvor rigtig mange af de store havvindmøller skal placeres, og det er helt afgørende i forbindelse med den grønne omstilling, hvor produkterne jo er ved at blive så store, at de slet ikke kan transporteres ad landevejen," siger Carsten Aa og tilføjer:

- Derfor er det vores forventning, at Odense Havn vil vækste markant, tiltrække endnu flere virksomheder og skabe endnu flere grønne arbejdspladser i de kommende år.

-hawin

 

Kort om Odense Havn:

Odense Havn er Danmarks største havn målt på areal, og er placeret mellem Nordsøen og Østersøen. Odense Havn tilbyder stærke logistikløsninger og nogle af de mest unikke faciliteter, der sikrer optimale rammer for produktion, lagring og udskibning af store komponenter indenfor både bæredygtig havvindmølleproduktion og offshore installationer, maritim værftsindustri samt tung produktion.

Odense Havn dækker i alt 7,5 millioner kvadratmeter industri- og havneområde fordelt mellem Terminal City i Odense samt Terminal Nord og -Syd på Lindø. Odense Havn tilbyder en lang række kerneydelser, som strækker sig fra traditionel havneforretning til udlejning af bygninger og arealer, kraner og mandskab, lastning/losning af skibe samt løfte- og transportopgaver m.v.

18/6 2021
  • Port af Aalborg: Tilfredsstillende resultat på trods af udfordrende år

    Port af Aalborg: Tilfredsstillende resultat på trods af udfordrende år

    havne ›Sidste år var det første hele år uden grønlandsskibe i havnen i Aalborg. Det kan ses på årets regnskab, som dog, takket være en stærk slutspurt, betegnes som 'over forventning
  • ADP A/S fremlægger nyt rekordregnskab

    ADP A/S fremlægger nyt rekordregnskab

    havne ›På trods af øgede geopolitiske spændinger, stigende renter og truslen om recession formåede ADP at fastholde godsomsætningen på niveau med 2022. Samtidig indtog havneselskabet også nye markedsandele og øgede nettoomsætningen med intet mindre end 22 procent i forhold til 2022
  • Skagen Havn fejrer fremgang i 2023

    Skagen Havn fejrer fremgang i 2023

    havne ›Havnen har sidste år overgået alle forventninger og leveret en vækst, der slår forrige års historiske resultat. Med en god aktivitet indenfor alle forretningsområder viser resultatet en omsætning på 81,8 millioner kroner og et resultat på 28,7 millioner kroner
  • Militært område etableret på Kalundborg Havn

    Militært område etableret på Kalundborg Havn

    havne ›Frem til og med den 3. maj vil et område af havnen være bevogtet af Forsvaret på grund af en såkaldt værtsnationsstøtte. Ifølge Forsvaret er der tale om en tropperotation, men der er ikke oplysninger om de nærmere detaljer
  • Rekordomsætning på Rønne Havn

    Rekordomsætning på Rønne Havn

    havne ›Bornholms største havn havde sidste år et øget aktivitetsniveau med vækst i flere af sine forretningsområder. Resultatet blev en nettoomsætning på 126 mio. kr. og et overskud på 35 mio. kr., og det er betydeligt mere end det forventede
  • Port of Aalborg fremtidssikrer havnedrift med ny mobilkran

    Port of Aalborg fremtidssikrer havnedrift med ny mobilkran

    havne ›Større og mere komplekse typer af gods hos Port of Aalborg har medført yderligere investeringer i materiel. En ny mobilkran skal fra 4. kvartal 2024 understøtte udviklingen i projekt-, bulk- og containergods – og blandt andet håndtere nogle af verdens største vindmøllevinger
  • Havneudvidelser udsat på ubestemt tid

    Havneudvidelser udsat på ubestemt tid

    havne ›Odense Havns storstilede planer om udvidelse af sejlrende i fjorden og havneområdet ved det tidligere Lindøværft i Munkebo er foreløbigt sat på pause. Det er plan- og miljøudvalget i Kerteminde kommune - som området hører under - der vil have undersøgelser om konsekvenserne
  • Stena Line vil styrke godstrafikken i Gibraltarstrædet

    Stena Line vil styrke godstrafikken i Gibraltarstrædet

    havne ›Det er ønsket om at ekspandere uden for Europa, der har fået Stena Line til at indgå en aftale om at købe 49 procent af aktierne i det marokkanske færgerederi Africa Morocco Link (AML)