Mød juryen bag Danske Havnes nye bæredygtighedspris

Mød juryen bag Danske Havnes nye bæredygtighedspris

Når transportminister Benny Engelbrecht den 22. april – fra talerstolen på den store havnekonference i Aalborg – annoncerer vinderen af Danske Havnes bæredygtighedspris 2020, vil der ligge et grundigt arbejde fra nogle af branchens mest kompetente kræfter bag. Mød juryen, der skal udpege vinderen af bæredygtighedsprisen, her

Juryen består af Anne H. Steffensen, der er administrerende direktør for Danske Rederier, Jenny N. Braat, administrerende direktør for Danske Maritime, og Klaus G. Andersen, der er administrerende direktør for Fredericia Shipping og bestyrelsesformand for Danske Shipping- og Havnevirksomheder.

- Vi har set os rundt i branchen for at finde de bedste og mest oplagte jurymedlemmer, der både har solidt branchekendskab, og som vi ved samtidig har blik for den grønne omstilling. Og vi har været så heldige og privilegerede, at vores tre førstevalg alle har sagt ja. Det er vi meget glade for, og det bekræfter bare det høje niveau og meningen med hele bæredygtighedsprisen betragteligt, at vi har så kompetente kræfter i juryen, siger Tine Kirk Pedersen, der er direktør for Danske Havne.

Den grønne omstilling er vor tids største opgave

Ifølge brancheorganisationen skal den nye bæredygtighedspris være med til at inspirere, motivere og samle indsatsen for grøn omstilling på tværs af branchen, og alle landets havne er inviteret med i konkurrencen. Og netop pointen med at lade sig inspirere og motivere er noget, som man lægger stor vægt på hos Danske Rederier:

- Det nemmeste i denne verden er bare at gøre, som vi plejer og vente på, at nogen kommer og redder os. Det flytter bare ikke noget, og vi har alle sammen brug for rollemodeller, som tør tro på deres idéer og inspirere og vise mod til at gå foran. De fortjener anerkendelse og tak, og det kan de så eksempelvis få med Danske Havnes nye bæredygtighedspris, siger Anne H. Steffensen fra Danske Rederier og fortsætter:

- Når det gælder klimaudfordringen generelt, så kræver det enorme investeringer både i mere energieffektivt udstyr til skibene, infrastruktur i havnene og i sidste instans helt nye CO2-neutrale brændstoffer, som vi ikke kender i dag. Det kommer til at fylde meget i de kommende år, og det bliver uden tvivl vor tids største opgave at finde vejen frem, uden at det påvirker vores aktivitetsniveau, beskæftigelse og eksport i negativ retning. Jeg er sikker på, at vi finder de rigtige løsninger – både fordi vi kan og skal. Det er simpelthen ikke en option at fejle her.

Det Blå Danmark bobler af gode idéer

Hos brancheorganisationen Danske Maritime er administrerende direktør Jenny N. Braat enig i, at det også i den grønne omstilling er vigtigt at fremhæve de gode eksempler, der kan inspirere andre:

- Vi har alle brug for inspiration, og når vi står over for en vigtig og svær opgave, ser vi os omkring for at finde gode rollemodeller, gode eksempler og gode måder at løse opgaven på. Det er sådan, jeg betragter den grønne omstilling. Som en svær, men også utroligt spændende opgave, hvor vi på en masse forskellige måder kan inspirere hinanden i branchen, og hvor vi skal skabe de store og vigtige ændringer i fællesskab, siger Jenny N. Braat og fortsætter:

- Jeg er utroligt glad for at være inviteret ind som dommer og dermed få mulighed for at fordybe mig i de velgennemtænkte, bæredygtige projekter, som vi får præsenteret. På tværs af Det Blå Danmark bobler det af gode idéer og store visioner, og jeg oplever generelt en meget stor og oprigtig vilje til at gå en langt mere bæredygtig vej. Både små og store ændringer er vigtige – det er det samlede resultat, der tæller.

Gylden mulighed for vækst i havnesektoren

Klaus G. Andersen er den sidste af de tre jurymedlemmer. Han holder til i Fredericia som administrerende direktør for Fredericia Shipping A/S men har også et ben i hovedstaden som formand for Danske Shipping- og Havnevirksomheder.

Klaus G. Andersen glæder sig også over at være en del af juryen bag Danske Havnes nye bæredygtighedspris, og han mener, at den danske havnesektor, herunder både havnene og private havneoperatører, generelt bliver en vigtig brik i samfundets CO2-reduktion:

- Vi skal have flyttet godstrafik fra vej til sø, hvilket både reducerer CO2-udledninger og giver andre fordele som mindre støj, mindre trafik og mere fremkommelighed på vejene. Den grønne omstilling er således på den ene side en gylden mulighed for vækst i havnesektoren, men på den anden side forpligtiger den også havnesektoren (og søfarten) til selv at levere på CO2-effektivtitet. Det både håber og forventer jeg at se, når jeg præsenteres for de nominerede til bæredygtighedsprisen, understreger Klaus G. Andersen og afslutter:

- Det er nødvendigt, at vi i havnesektoren har en plan for at blive mere CO2-effektive, og at vi i øvrigt kan forklare og dokumentere de CO2-udledninger, som havneoperationen medfører. Derfor er bæredygtighedsprisen for havnesektoren vigtig, og jeg glæder mig til at se de mange projekter.

Danske Havne oplyser, at konkurrencen er i gang. Den kommende måned sender havnene deres projekter ind, og derefter tager juryen stilling og udvælger en vinder.

-hawin

 

4/3 2020
  • Nedbrydelige fiskenet bliver testet i Hirtshals

    Nedbrydelige fiskenet bliver testet i Hirtshals

    havne ›Hirtshals Havn deltager sammen med forskere og fiskere i et seksårigt forskningsprojekt som skal vise, om biologisk nedbrydelige fiskenet kan være en del af løsningen på plastforurening i havene
  • Stormflod har kostet Kolding Havn en million på bundlinjen

    Stormflod har kostet Kolding Havn en million på bundlinjen

    havne ›Havnens årsregnskab for 2023 bærer præg af den generelle afmatning, færre skibe og oktober måneds stormflod. Trods det er der ros fra bestyrelsen til ledelsen for at navigere i et svært marked
  • Port af Aalborg: Tilfredsstillende resultat på trods af udfordrende år

    Port af Aalborg: Tilfredsstillende resultat på trods af udfordrende år

    havne ›Sidste år var det første hele år uden grønlandsskibe i havnen i Aalborg. Det kan ses på årets regnskab, som dog, takket være en stærk slutspurt, betegnes som 'over forventning
  • ADP A/S fremlægger nyt rekordregnskab

    ADP A/S fremlægger nyt rekordregnskab

    havne ›På trods af øgede geopolitiske spændinger, stigende renter og truslen om recession formåede ADP at fastholde godsomsætningen på niveau med 2022. Samtidig indtog havneselskabet også nye markedsandele og øgede nettoomsætningen med intet mindre end 22 procent i forhold til 2022
  • Skagen Havn fejrer fremgang i 2023

    Skagen Havn fejrer fremgang i 2023

    havne ›Havnen har sidste år overgået alle forventninger og leveret en vækst, der slår forrige års historiske resultat. Med en god aktivitet indenfor alle forretningsområder viser resultatet en omsætning på 81,8 millioner kroner og et resultat på 28,7 millioner kroner
  • Militært område etableret på Kalundborg Havn

    Militært område etableret på Kalundborg Havn

    havne ›Frem til og med den 3. maj vil et område af havnen være bevogtet af Forsvaret på grund af en såkaldt værtsnationsstøtte. Ifølge Forsvaret er der tale om en tropperotation, men der er ikke oplysninger om de nærmere detaljer
  • Rekordomsætning på Rønne Havn

    Rekordomsætning på Rønne Havn

    havne ›Bornholms største havn havde sidste år et øget aktivitetsniveau med vækst i flere af sine forretningsområder. Resultatet blev en nettoomsætning på 126 mio. kr. og et overskud på 35 mio. kr., og det er betydeligt mere end det forventede
  • Port of Aalborg fremtidssikrer havnedrift med ny mobilkran

    Port of Aalborg fremtidssikrer havnedrift med ny mobilkran

    havne ›Større og mere komplekse typer af gods hos Port of Aalborg har medført yderligere investeringer i materiel. En ny mobilkran skal fra 4. kvartal 2024 understøtte udviklingen i projekt-, bulk- og containergods – og blandt andet håndtere nogle af verdens største vindmøllevinger