Med fuld ladning og nyt navn

Med fuld ladning og nyt navn

Verdens største ’grønne’ passagerfærger indviet på Øresund af HH Ferries, som nu hedder Forsea

Af Lisbeth Petersen

Efter mere end tre års forberedelser kunne Helsingør-Helsingborg færgen Tycho Brahe den anden fredag i november lægge dæk til den officielle markering af, at to af rederiet HH Ferries Groups færger nu sejler udelukkende på grøn el.

Robottårn på Helsingør Havn, hvor to af rederiets færger lige som i Helsingør nu får opladet batterierne hver gang de lægger til.

- Med dagens officielle indvielse har HH Ferries Group nået en milepæl i sin grønne strategi. Det ambitiøse projekt betyder, at rederiets samlede udledning af CO2, NOx og partikler reduceres med 65%, når de to højfrekvente færger fremover alene sejler på grøn el. Det er gode nyheder for miljøet i og omkring Øresund og for kunder og borgere i vores lokalområde. Og det viser, at man med beslutsomhed og vilje til at investere kan nå store mål - også på miljøområdet, sagde Johan Röstin, som er administrerende direktør i rederiet, der samme dag afslørede navneskifte til Forsea.

Röstin havde følgeskab på talerpodiet af bl.a. repræsentanter fra Nordisk Råd og det svenske infrastrukturministerium og fra Danmark, minister for offentlig innovation, Sophie Løhde (V), som udtrykte begejstring over de grønne færger.

- Det er initiativer som det her, der giver os troen på, at vi nok skal få nedbragt udledningen af dieselpartikler og kvælstof. Det er ikke kun godt for det globale klima, men også for det lokale miljø i Helsingør og Helsingborg, sagde Sophie Løhde, som tilføjede, at man jo nu kan ændre den velkendte højttalerbesked ’Færgen er i havn om få minutter’ til ’Færgen er i stik om få minutter’.

Innovationsminister Sophie Løhde (th) satte stikket i og indviede batteridriften  sammen med Morten Jensen, Inea, ministersekretær i Sverige, Mattias Landgren og rådssekretær fra Nordisk Råd Britt Bohlin

Læs mere om elfærgerne og hvad de betyder for Helsingør Havn i det kommende nummer af Lager & Transport Logistikmagasinet.

12/11 2018
  • Havnebydel under forvandling

    Havnebydel under forvandling

    havne ›21 anbefalinger til fremtidens havnebydel i Næstved. Forvandlingen af havneområdet i Næstved skal styrke hele Næstved Kommunes vækstpotentiale
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind