Med fuld ladning og nyt navn

Med fuld ladning og nyt navn

Verdens største ’grønne’ passagerfærger indviet på Øresund af HH Ferries, som nu hedder Forsea

Af Lisbeth Petersen

Efter mere end tre års forberedelser kunne Helsingør-Helsingborg færgen Tycho Brahe den anden fredag i november lægge dæk til den officielle markering af, at to af rederiet HH Ferries Groups færger nu sejler udelukkende på grøn el.

Robottårn på Helsingør Havn, hvor to af rederiets færger lige som i Helsingør nu får opladet batterierne hver gang de lægger til.

- Med dagens officielle indvielse har HH Ferries Group nået en milepæl i sin grønne strategi. Det ambitiøse projekt betyder, at rederiets samlede udledning af CO2, NOx og partikler reduceres med 65%, når de to højfrekvente færger fremover alene sejler på grøn el. Det er gode nyheder for miljøet i og omkring Øresund og for kunder og borgere i vores lokalområde. Og det viser, at man med beslutsomhed og vilje til at investere kan nå store mål - også på miljøområdet, sagde Johan Röstin, som er administrerende direktør i rederiet, der samme dag afslørede navneskifte til Forsea.

Röstin havde følgeskab på talerpodiet af bl.a. repræsentanter fra Nordisk Råd og det svenske infrastrukturministerium og fra Danmark, minister for offentlig innovation, Sophie Løhde (V), som udtrykte begejstring over de grønne færger.

- Det er initiativer som det her, der giver os troen på, at vi nok skal få nedbragt udledningen af dieselpartikler og kvælstof. Det er ikke kun godt for det globale klima, men også for det lokale miljø i Helsingør og Helsingborg, sagde Sophie Løhde, som tilføjede, at man jo nu kan ændre den velkendte højttalerbesked ’Færgen er i havn om få minutter’ til ’Færgen er i stik om få minutter’.

Innovationsminister Sophie Løhde (th) satte stikket i og indviede batteridriften  sammen med Morten Jensen, Inea, ministersekretær i Sverige, Mattias Landgren og rådssekretær fra Nordisk Råd Britt Bohlin

Læs mere om elfærgerne og hvad de betyder for Helsingør Havn i det kommende nummer af Lager & Transport Logistikmagasinet.

12/11 2018
  • Aarhus Havns ceo fratræder sin stilling

    Aarhus Havns ceo fratræder sin stilling

    havne ›Aarhus Havns bestyrelse og ceo Thomas Haber Borch har efter fælles overenskomst aftalt, at Thomas Haber Borch fratræder sin stilling hos Aarhus Havn fra og med 15. december 2025
  • Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    havne ›Med solid økonomi, et rentefald gennem 2025 og nogle travle efterårsmåneder er vejen banet for stor aktivitet på ejendomsmarkedet i det nye år. Og i det sydvestjyske får udviklingen medvind fra havn, energi og datacentre. Det spår erhvervsmægleren, Nordicals
  • Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    havne ›Havneudvikling ApS har vundet udbuddet af tre grunde på havnen i Nykøbing Falster. Det besluttede Guldborgsund Kommunes byråd torsdag aften. Bag Havneudvikling ApS står den lokale entreprenørvirksomhed MSE Entreprise
  • Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    havne ›Efter et år præget af økonomisk usikkerhed går Stena Line ind i 2026 med en mere forsigtig optimisme. Man regner bl.a. med at flere svensker rejser til Danmark
  • Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    havne ›Molslinjen har nu bestilt den tredje el-katamaran til sejlads på Kattegat. De første to færger er bestilt hos australske Incat, og det bliver også det tasmanske værft, som skal bygge den tredje færge
  • Klargøring trækker ud

    Klargøring trækker ud

    havne ›Samsøs kommende elfærge, Tyrfing, er kommet til Danmark og værftet i Svendborg efter en forsinket tur hjem præget af hårdt vejr. Klargøringen i Svendborg er dog mere omfattende end ventet, hvilket forsinker færgen yderligere
  • November-run på den flydende metro

    November-run på den flydende metro

    havne ›Målt på gående passagerer har Øresundslinjens færger mellem Helsingør og Helsingborg ikke haft en bedre november siden 2008. 272.311 rejsende gik ombord i november i år
  • By & Havn skifter diesel ud med el

    By & Havn skifter diesel ud med el

    havne ›To nye el-lastbiler sparer 20 ton CO2 om året hos By & Havn og gør driften i Københavns havne- og byudviklingsområder grønnere, mere effektiv og mere sikker for medarbejderne