Mere gods, større skibe og flere anløb hos Port of Aalborg

Mere gods, større skibe og flere anløb hos Port of Aalborg

Godsomsætningen via Port of Aalborg steg med knap 20 procent i 2024, og det skyldes blandt andet større eksport af elementer til den grønne omstilling, korn og foderstoffer samt byggematerialer

2024 bød på øget aktivitet både til lands og til vands på Port of Aalborgs arealer. Godsomsætningen landede på 2,5 millioner tons, og det er en anselig stigning sammenlignet med de 2,1 millioner tons gods, som Port of Aalborg håndterede i 2023.

Den positive udvikling skyldes blandt andet, at der er kommet flere skibe til Aalborg – 901 skibe mod 808 året før – og særligt at skibene gennemsnitligt set er større og dermed kan fragte mere gods end tidligere.

- Det er meget tilfredsstillende, at antallet af skibsanløb nu igen er stigende og er steget med over 10 procent fra 2023 til 2024, mens skibene fortsat bliver større, siger adm. direktør i Port of Aalborg, Kristian Thulesen Dahl og fortsætter:

- Den grønne omstilling er et godt eksempel på udviklingen, da eksempelvis komponenter til vindmølleindustrien bliver større og større.

- Vi har i 2024 håndteret mere stykgods til den grønne omstilling, blandt andet som følge af at flere virksomheder på havnen er leverandører til nogle af verdens største havvindmølleparker. Og vi forventer, at den udvikling vil fortsætte over de kommende år.

Foruden elementer til den grønne omstilling oplevede havnen en markant godsvækst inden for korn, foderstoffer og materialer til byggebranchen.

Modsat blev der importeret mindre benzin og diesel, hvilket blandt andet kan tilskrives det stigende antal elbiler.

Derudover har havnen håndteret færre godstog som følge af, at Banedanmark i efteråret renoverede jernbanesporene mellem Aarhus og Aalborg.

Containerterminal er økonomisk bæredygtig
Containertrafikken ind og ud af Aalborg bød også på fremgang. I oktober overgik antallet af håndterede containere niveauet fra hele 2023.

Kristian Thulesen Dahl er godt tilfreds med udviklingen af containerterminalen, som havnen har driftet siden 2023.

- I dag drives terminalen med det formål at levere optimale betingelser for erhvervslivet, og vi oplever fortsat stigende interesse fra rederier, speditører og de nordjyske virksomheder.

- Vi er på blot to år lykkedes med at gøre containerterminalen økonomisk bæredygtig, og vi skal bare fortsætte, for potentialet er rigtig stort, siger Kristian Thulesen Dahl og fortsætter:

- Det tager tid for virksomheder at omstille deres logistik-setup, men kunderne og godset er der.

- Vi ved, at vi er konkurrencedygtige, og at virksomheder potentielt kan spare både tid og penge ved at tilvælge Aalborg Containerterminal, fordi vi har et setup, der gør os meget fleksible.

- Samtidig har terminalens lokale forankring stor betydning, fordi virksomhederne ikke behøver at sende containerne ud på landevejene til andre landsdele. Dermed kan de spare CO2 og aflaste det i forvejen pressede vejnet.

Containertrafikken ind og ud af Aalborg håndteres primært via ugentligt anløb til og fra Hamburg, der er et afgørende knudepunkt for den globale containertrafik.

-hawin

25/2 2025
  • Guidlines til seafastening effektiviserer opsætning af offshore vind

    Guidlines til seafastening effektiviserer opsætning af offshore vind

    havne ›En fælles industristandard for seafastening-design af vindmøllekomponenter på installationsfartøjerne accelererer opsætningen af havvindmøller og er samtidig ressourcebesparende, bl.a. fordi grejet til fastgørelse af komponenter går igen fra projekt til projekt
  • Esbjerg Havn indgår partnerskab om norsk havvindprojekt

    Esbjerg Havn indgår partnerskab om norsk havvindprojekt

    havne ›Norske Windport vil gøre brug af den danske havns store ekspertise til rollen som udskibningshavn for landets første, store havvindprojekt. Port Esbjerg skal bl.a. bidrage med opbygning af en effektiv infrastruktur og logistik
  • Kran lagde til kaj ved containerterminalen

    Kran lagde til kaj ved containerterminalen

    havne ›Copenhagen Malmö Ports første STS-kran, som skal installeres på den nye containerterminal i Ydre Nordhavn i København, ankom for nyligt fra Konecranes i Finland
  • Forstærkning på vej til Alslinjen

    Forstærkning på vej til Alslinjen

    havne ›To forsinkede elfærger får Molslinjen til at bytte rundt på flere færger for at få sommeren til at hænge sammen på Alslinjen. Alslinjen forstærkes i maj med øresundsfærgen, Mercandia lV, som sammen med færgen Frigg skal sikre timedrift mellem Bøjden og Fynshav
  • Omdannelsen realiseret: Aarhus Havn er nu et aktieselskab

    Omdannelsen realiseret: Aarhus Havn er nu et aktieselskab

    havne ›Tirsdag den 1. april markerede et nyt kapitel i Aarhus Havns lange historie. Her trådte en ny selskabsform nemlig i kraft, hvorved den østjyske erhvervshavn er ikke længere en kommunal selvstyrehavn, men nu i stedet et kommunalt aktieselskab
  • Omsætningsrekord i Port of Aalborg

    Omsætningsrekord i Port of Aalborg

    havne ›Masser af gods over kaj, en moderne erhvervspark hvor virksomhederne trives og stor succes med at servicere den grønne omstilling og særligt vindindustrien. Det er de væsentligste årsager til, at Port of Aalborg i 2024 løftede både top- og bundlinje markant
  • Nye kraner på vej til København fra Finland

    Nye kraner på vej til København fra Finland

    havne ›Nu begynder rejsen mod København for Copenhagen Malmö Ports nye STS-kraner, som skal installeres på den nye containerterminal i Ydre Nordhavn
  • ADP fejrer 25-års jubilæum

    ADP fejrer 25-års jubilæum

    havne ›ADP markerer sit 25-års jubilæum og fejrer et kvart århundredes havnedrift. Virksomhedens DNA fra år 2000 lever videre i en organisation, der har udviklet sig med markedet med fokus på at understøtte den danske import og eksport