Mere gods, større skibe og flere anløb hos Port of Aalborg

Mere gods, større skibe og flere anløb hos Port of Aalborg

Godsomsætningen via Port of Aalborg steg med knap 20 procent i 2024, og det skyldes blandt andet større eksport af elementer til den grønne omstilling, korn og foderstoffer samt byggematerialer

2024 bød på øget aktivitet både til lands og til vands på Port of Aalborgs arealer. Godsomsætningen landede på 2,5 millioner tons, og det er en anselig stigning sammenlignet med de 2,1 millioner tons gods, som Port of Aalborg håndterede i 2023.

Den positive udvikling skyldes blandt andet, at der er kommet flere skibe til Aalborg – 901 skibe mod 808 året før – og særligt at skibene gennemsnitligt set er større og dermed kan fragte mere gods end tidligere.

- Det er meget tilfredsstillende, at antallet af skibsanløb nu igen er stigende og er steget med over 10 procent fra 2023 til 2024, mens skibene fortsat bliver større, siger adm. direktør i Port of Aalborg, Kristian Thulesen Dahl og fortsætter:

- Den grønne omstilling er et godt eksempel på udviklingen, da eksempelvis komponenter til vindmølleindustrien bliver større og større.

- Vi har i 2024 håndteret mere stykgods til den grønne omstilling, blandt andet som følge af at flere virksomheder på havnen er leverandører til nogle af verdens største havvindmølleparker. Og vi forventer, at den udvikling vil fortsætte over de kommende år.

Foruden elementer til den grønne omstilling oplevede havnen en markant godsvækst inden for korn, foderstoffer og materialer til byggebranchen.

Modsat blev der importeret mindre benzin og diesel, hvilket blandt andet kan tilskrives det stigende antal elbiler.

Derudover har havnen håndteret færre godstog som følge af, at Banedanmark i efteråret renoverede jernbanesporene mellem Aarhus og Aalborg.

Containerterminal er økonomisk bæredygtig
Containertrafikken ind og ud af Aalborg bød også på fremgang. I oktober overgik antallet af håndterede containere niveauet fra hele 2023.

Kristian Thulesen Dahl er godt tilfreds med udviklingen af containerterminalen, som havnen har driftet siden 2023.

- I dag drives terminalen med det formål at levere optimale betingelser for erhvervslivet, og vi oplever fortsat stigende interesse fra rederier, speditører og de nordjyske virksomheder.

- Vi er på blot to år lykkedes med at gøre containerterminalen økonomisk bæredygtig, og vi skal bare fortsætte, for potentialet er rigtig stort, siger Kristian Thulesen Dahl og fortsætter:

- Det tager tid for virksomheder at omstille deres logistik-setup, men kunderne og godset er der.

- Vi ved, at vi er konkurrencedygtige, og at virksomheder potentielt kan spare både tid og penge ved at tilvælge Aalborg Containerterminal, fordi vi har et setup, der gør os meget fleksible.

- Samtidig har terminalens lokale forankring stor betydning, fordi virksomhederne ikke behøver at sende containerne ud på landevejene til andre landsdele. Dermed kan de spare CO2 og aflaste det i forvejen pressede vejnet.

Containertrafikken ind og ud af Aalborg håndteres primært via ugentligt anløb til og fra Hamburg, der er et afgørende knudepunkt for den globale containertrafik.

-hawin

25/2 2025
  • Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    havne ›Med solid økonomi, et rentefald gennem 2025 og nogle travle efterårsmåneder er vejen banet for stor aktivitet på ejendomsmarkedet i det nye år. Og i det sydvestjyske får udviklingen medvind fra havn, energi og datacentre. Det spår erhvervsmægleren, Nordicals
  • Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    havne ›Havneudvikling ApS har vundet udbuddet af tre grunde på havnen i Nykøbing Falster. Det besluttede Guldborgsund Kommunes byråd torsdag aften. Bag Havneudvikling ApS står den lokale entreprenørvirksomhed MSE Entreprise
  • Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    havne ›Efter et år præget af økonomisk usikkerhed går Stena Line ind i 2026 med en mere forsigtig optimisme. Man regner bl.a. med at flere svensker rejser til Danmark
  • Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    havne ›Molslinjen har nu bestilt den tredje el-katamaran til sejlads på Kattegat. De første to færger er bestilt hos australske Incat, og det bliver også det tasmanske værft, som skal bygge den tredje færge
  • Klargøring trækker ud

    Klargøring trækker ud

    havne ›Samsøs kommende elfærge, Tyrfing, er kommet til Danmark og værftet i Svendborg efter en forsinket tur hjem præget af hårdt vejr. Klargøringen i Svendborg er dog mere omfattende end ventet, hvilket forsinker færgen yderligere
  • November-run på den flydende metro

    November-run på den flydende metro

    havne ›Målt på gående passagerer har Øresundslinjens færger mellem Helsingør og Helsingborg ikke haft en bedre november siden 2008. 272.311 rejsende gik ombord i november i år
  • By & Havn skifter diesel ud med el

    By & Havn skifter diesel ud med el

    havne ›To nye el-lastbiler sparer 20 ton CO2 om året hos By & Havn og gør driften i Københavns havne- og byudviklingsområder grønnere, mere effektiv og mere sikker for medarbejderne
  • Krydstogtsæsonen forlænget med juleanløb

    Krydstogtsæsonen forlænget med juleanløb

    havne ›Copenhagen Malmö Port, CMP, går ind i en ny tid med helårskrydstogt. Antallet af anløb uden for den traditionelle sommersæson når rekordhøjde