Mere kaj og oplagskapacitet i Aalborg

Mere kaj og oplagskapacitet i Aalborg

Kraftigt stigende efterspørgsel på kajnær oplagskapacitet og vækst i projektgods betyder, at Port of Aalborg nu sætter gang i en kajudvidelse på Østhavnen. 100 meter kaj løfter oplagskapaciteten med 27.800 kvadratmeter

For første gang i mere end 30 år udvider Port of Aalborg sin kajkapacitet. Landets største indlandshavn sender således snart et større anlægsprojekt i udbud, der indebærer en kajforlængelse på 100 meter samt etableringen af et tilhørende terminalområde på i alt 27.800 kvadratmeter.

Og Commercial Manager i Port of Aalborg, Michael Rosenkilde Lind, tør godt love, at der bliver brug for de nye kvadratmeter:

- Vi har gennem en længere periode oplevet kraftigt stigende efterspørgsel på kajnære arealer fra virksomheder med både kort- og længerevarende opbevaringsbehov, og vi ser ingen tegn på, at interessen bliver mindre, siger han og fortsætter:

- Tværtimod forventer vi en fortsat stigende efterspørgsel både fra nordjyske virksomheder og projektkunder. Derfor er det helt nødvendigt, at vi udvider vores kajnære tilbud, så vi også i fremtiden kan tilbyde erhvervslivet de bedste rammer for deres logistikkæder.

Allerede i 2017 reagerede Port of Aalborg på den stigende efterspørgsel ved at etablere en helt ny multiterminal, som man siden har udvidet, så den i dag udgør cirka 33.000 kvadratmeter oplagskapacitet.

Det nye kajområde placeres i forlængelse af et knap 90.000 kvadratmeter stort opbevaringsareal, som aktuelt er udlejet til Siemens Gamesa. Dermed øges havnens kajnære oplagskapacitet som følge af udvidelsen med knap 120.000 kvadratmeter.

- Det er jo næsten fire gange størrelsen af vores multiterminal, og det er et meget godt billede på, at der med det nye kajområde er tale om en yderst markant udvidelse af vores kajnære kapacitet. Ligesom multiterminalen bliver det nye kajområde integreret med vores jernbanesetup, så virksomheder får mulighed for let og omkostningsoptimeret at skifte mellem transportformer, forklarer Michael Rosenkilde Lind.

For at fremtidssikre kajen dimensioneres vanddybden til 10 meter, mens anlægsarbejdet desuden involverer en 200 meter kystsikring. Derudover er det en klar prioritet hos Port of Aalborg, at anlægsarbejdet bliver så miljøvenligt som muligt med fuld fokus på materiale- og ressourceeffektivitet.

Selve anlægsfasen ventes igangsat i august, og forventningen er, at det nye kajområde kan tages i brug 1. marts 2022. 

-hawin

 

7/6 2021
  • Test af autonom rengøring af containere

    Test af autonom rengøring af containere

    havne ›Helsingborg Havn og virksomheden MCS Robotics AB undersøger de kommende måneder, om en robotløsning med AI-styret billedegenkendelse kan bidrage til et bedre arbejdsmiljø og et mindre miljøaftryk
  • Ny cfo hos Aarhus Havn

    Ny cfo hos Aarhus Havn

    havne ›Rikke Bjørn Sørensen er ny økonomidirektør i Aarhus Havn. Med sig har hun masser af erfaring fra dansk erhvervsliv
  • Stærk efterårsferie for Molslinjen

    Stærk efterårsferie for Molslinjen

    havne ›Mange passagerer valgte vandvejen i efterårsferien. Og flere af dem benyttede Molslinjen. Rederiets ti færgeruter var blot 363 passagerer fra at slå rekorden fra 2019, som er det seneste normale år før corona
  • Esbjerg Havn bliver del af globalt innnovationsnetværk

    Esbjerg Havn bliver del af globalt innnovationsnetværk

    havne ›Havnen er blevet medlem af Port Innovators Network, som hjælper havne fra hele verden med at accelerere udviklingen af grønne teknologier og løsninger i den maritime sektor
  • Nuuk Havn skal have etableret en orlogskaj

    Nuuk Havn skal have etableret en orlogskaj

    havne ›Den grønlandske havn mangler tilgængelig kajplads. Derfor samarbejder Forsvarsministeriet og det selvstyreejede selskab, Sikuki Nuuk Harbour A/S om en orlogskaj, som også vil kunne anvendes af civile skibe
  • Containerterminal indviet i Fredericia

    Containerterminal indviet i Fredericia

    havne ›Lørdag den 4. oktober markerede ADP og Fredericia Shipping indvielsen af Fredericia Havns nye containerterminal. Den skal styrke havnens rolle som et effektivt og fremtidssikret logistikknudepunkt
  • Visuel opdatering af havneidentiteten

    Visuel opdatering af havneidentiteten

    havne ›En ny visuel identitet og hjemmeside markerer Kalundborg Havns strategiske retning som en grøn, international og digital erhvervshavn
  • Milliardaftale om CO2-lager på Grenaa Havn

    Milliardaftale om CO2-lager på Grenaa Havn

    havne ›Havnen har indgået aftale med virksomheden, Normod Carbon, som nu er eneret til trinvis udvikling af et mellemlager på 10 millioner tons CO2 om året