Mere kaj og oplagskapacitet i Aalborg

Mere kaj og oplagskapacitet i Aalborg

Kraftigt stigende efterspørgsel på kajnær oplagskapacitet og vækst i projektgods betyder, at Port of Aalborg nu sætter gang i en kajudvidelse på Østhavnen. 100 meter kaj løfter oplagskapaciteten med 27.800 kvadratmeter

For første gang i mere end 30 år udvider Port of Aalborg sin kajkapacitet. Landets største indlandshavn sender således snart et større anlægsprojekt i udbud, der indebærer en kajforlængelse på 100 meter samt etableringen af et tilhørende terminalområde på i alt 27.800 kvadratmeter.

Og Commercial Manager i Port of Aalborg, Michael Rosenkilde Lind, tør godt love, at der bliver brug for de nye kvadratmeter:

- Vi har gennem en længere periode oplevet kraftigt stigende efterspørgsel på kajnære arealer fra virksomheder med både kort- og længerevarende opbevaringsbehov, og vi ser ingen tegn på, at interessen bliver mindre, siger han og fortsætter:

- Tværtimod forventer vi en fortsat stigende efterspørgsel både fra nordjyske virksomheder og projektkunder. Derfor er det helt nødvendigt, at vi udvider vores kajnære tilbud, så vi også i fremtiden kan tilbyde erhvervslivet de bedste rammer for deres logistikkæder.

Allerede i 2017 reagerede Port of Aalborg på den stigende efterspørgsel ved at etablere en helt ny multiterminal, som man siden har udvidet, så den i dag udgør cirka 33.000 kvadratmeter oplagskapacitet.

Det nye kajområde placeres i forlængelse af et knap 90.000 kvadratmeter stort opbevaringsareal, som aktuelt er udlejet til Siemens Gamesa. Dermed øges havnens kajnære oplagskapacitet som følge af udvidelsen med knap 120.000 kvadratmeter.

- Det er jo næsten fire gange størrelsen af vores multiterminal, og det er et meget godt billede på, at der med det nye kajområde er tale om en yderst markant udvidelse af vores kajnære kapacitet. Ligesom multiterminalen bliver det nye kajområde integreret med vores jernbanesetup, så virksomheder får mulighed for let og omkostningsoptimeret at skifte mellem transportformer, forklarer Michael Rosenkilde Lind.

For at fremtidssikre kajen dimensioneres vanddybden til 10 meter, mens anlægsarbejdet desuden involverer en 200 meter kystsikring. Derudover er det en klar prioritet hos Port of Aalborg, at anlægsarbejdet bliver så miljøvenligt som muligt med fuld fokus på materiale- og ressourceeffektivitet.

Selve anlægsfasen ventes igangsat i august, og forventningen er, at det nye kajområde kan tages i brug 1. marts 2022. 

-hawin

 

7/6 2021
  • Containerrekord i danske havne

    Containerrekord i danske havne

    havne ›Tredje kvartal i år har slået alle rekorder, når det kommer til flest lastede containere transporteret til eller fra større danske havne
  • Aarhus Havn ansætter midlertidig ceo

    Aarhus Havn ansætter midlertidig ceo

    havne ›Aarhus Havn har 16. december 2025 ansat Kåre Clemmesen som midlertidig administrerende direkktør. Kåre Clemmesen har omkring 25 års ledererfaring fra ministerier, styrelser, kommuner og offentligt ejede selskaber
  • Aarhus Havns ceo fratræder sin stilling

    Aarhus Havns ceo fratræder sin stilling

    havne ›Aarhus Havns bestyrelse og ceo Thomas Haber Borch har efter fælles overenskomst aftalt, at Thomas Haber Borch fratræder sin stilling hos Aarhus Havn fra og med 15. december 2025
  • Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    havne ›Med solid økonomi, et rentefald gennem 2025 og nogle travle efterårsmåneder er vejen banet for stor aktivitet på ejendomsmarkedet i det nye år. Og i det sydvestjyske får udviklingen medvind fra havn, energi og datacentre. Det spår erhvervsmægleren, Nordicals
  • Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    havne ›Havneudvikling ApS har vundet udbuddet af tre grunde på havnen i Nykøbing Falster. Det besluttede Guldborgsund Kommunes byråd torsdag aften. Bag Havneudvikling ApS står den lokale entreprenørvirksomhed MSE Entreprise
  • Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    havne ›Efter et år præget af økonomisk usikkerhed går Stena Line ind i 2026 med en mere forsigtig optimisme. Man regner bl.a. med at flere svensker rejser til Danmark
  • Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    havne ›Molslinjen har nu bestilt den tredje el-katamaran til sejlads på Kattegat. De første to færger er bestilt hos australske Incat, og det bliver også det tasmanske værft, som skal bygge den tredje færge
  • Klargøring trækker ud

    Klargøring trækker ud

    havne ›Samsøs kommende elfærge, Tyrfing, er kommet til Danmark og værftet i Svendborg efter en forsinket tur hjem præget af hårdt vejr. Klargøringen i Svendborg er dog mere omfattende end ventet, hvilket forsinker færgen yderligere