Mere kaj og oplagskapacitet i Aalborg

Mere kaj og oplagskapacitet i Aalborg

Kraftigt stigende efterspørgsel på kajnær oplagskapacitet og vækst i projektgods betyder, at Port of Aalborg nu sætter gang i en kajudvidelse på Østhavnen. 100 meter kaj løfter oplagskapaciteten med 27.800 kvadratmeter

For første gang i mere end 30 år udvider Port of Aalborg sin kajkapacitet. Landets største indlandshavn sender således snart et større anlægsprojekt i udbud, der indebærer en kajforlængelse på 100 meter samt etableringen af et tilhørende terminalområde på i alt 27.800 kvadratmeter.

Og Commercial Manager i Port of Aalborg, Michael Rosenkilde Lind, tør godt love, at der bliver brug for de nye kvadratmeter:

- Vi har gennem en længere periode oplevet kraftigt stigende efterspørgsel på kajnære arealer fra virksomheder med både kort- og længerevarende opbevaringsbehov, og vi ser ingen tegn på, at interessen bliver mindre, siger han og fortsætter:

- Tværtimod forventer vi en fortsat stigende efterspørgsel både fra nordjyske virksomheder og projektkunder. Derfor er det helt nødvendigt, at vi udvider vores kajnære tilbud, så vi også i fremtiden kan tilbyde erhvervslivet de bedste rammer for deres logistikkæder.

Allerede i 2017 reagerede Port of Aalborg på den stigende efterspørgsel ved at etablere en helt ny multiterminal, som man siden har udvidet, så den i dag udgør cirka 33.000 kvadratmeter oplagskapacitet.

Det nye kajområde placeres i forlængelse af et knap 90.000 kvadratmeter stort opbevaringsareal, som aktuelt er udlejet til Siemens Gamesa. Dermed øges havnens kajnære oplagskapacitet som følge af udvidelsen med knap 120.000 kvadratmeter.

- Det er jo næsten fire gange størrelsen af vores multiterminal, og det er et meget godt billede på, at der med det nye kajområde er tale om en yderst markant udvidelse af vores kajnære kapacitet. Ligesom multiterminalen bliver det nye kajområde integreret med vores jernbanesetup, så virksomheder får mulighed for let og omkostningsoptimeret at skifte mellem transportformer, forklarer Michael Rosenkilde Lind.

For at fremtidssikre kajen dimensioneres vanddybden til 10 meter, mens anlægsarbejdet desuden involverer en 200 meter kystsikring. Derudover er det en klar prioritet hos Port of Aalborg, at anlægsarbejdet bliver så miljøvenligt som muligt med fuld fokus på materiale- og ressourceeffektivitet.

Selve anlægsfasen ventes igangsat i august, og forventningen er, at det nye kajområde kan tages i brug 1. marts 2022. 

-hawin

 

7/6 2021
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien