Milepæl er nået med udlejning af nye arealer

Milepæl er nået med udlejning af nye arealer

Hanstholm Havn er i gang med en omfattende udvidelse, som bl.a. omfatter en ny indsejling mod nordøst, øget vanddybde og etablering af nye baglandsarealer. Nu er de første kontrakter på havnens nye baglandsareal underskrevet, og det er en milepæl i arbejdet frem mod etablering af en markedsposition som en af Europas førende konsumfiskerihavne

Med de netop underskrevne kontrakter er en tredjedel af det store baglandsareal ”Øst”, som er et nyindvundet areal på i alt ca. 135.000 kvm, nu optaget. Det er to lokale virksomheder, der udvider aktiviteterne og i den forbindelse har sat sig på henholdsvis 40.000 og 4.000 ekstra kvadratmeter.

Producent af fiskemel og -olie FF Skagen har skrevet kontrakt på overtagelse af det største areal og norskejede Egersund Trawl Danmark på det mindre. Begge virksomheder har allerede nu aktivitet på havnen, men ønsker faciliteter ved den kommende 350 m lange kaj, hvor et bassin med 10 m dybde –forberedt til 11 m – er ideelt for store fartøjer, der skal losse eller serviceres.

- Vi har længe set frem til uddybningen af havnen, fordi vi er aftagere af store mængder industrifisk til vores produktion og gerne vil kunne tage imod de større skibe, der lander bl.a. tobis og brisling. Nu får vi mere vanddybde og håber, at det vil tiltrække flere og større skibe, så vi får mulighed for at øge produktionen. Derfor vil vi etablere lossefaciliteter på den nye kaj, og det bliver det første projekt efter overtagelsen af arealet.

- Dernæst får vi behov for mere lagerplads til fiskemel og kommer også til at bygge en hal til det formål. Vi er glade for aftalen, for vi vil gerne både kunne udnytte højsæsonen for industrifisk bedre og også strække sæsonen lidt, forklarer administrerende direktør i FF Skagen, Johannes Palsson.

Hovedformålet med den store havneudvidelse er netop at tiltrække flere fisk og fiskeaktiviteter, både i forhold til industri- og konsumfisk, og med ovennævnte lejeaftaler er havnen allerede nu – kun et år inden i udvidelsesarbejdet – godt i gang med at skitsere omfanget af de kommende aktiviteter.

- Havneudvidelsen forløber planmæssigt, og med de første arealkontrakter på plads begynder vi så småt at fornemme konturerne af det nye baglandsareal og den aktivitet, som vil opstå. Vi er meget tilfredse med den positive udvikling og kan mærke, at vi nu er ved at skifte gear. Sideløbende med den igangværende havneudvidelse ønsker vi at konsolidere vores position som Danmarks største konsumfiskerihavn, og vi kan med glæde konstatere, at vores primære aktiviteter følger den ønskede vækstkurve, siger forretningsudvikler ved Hanstholm Havn, Rasmus Buchardt Sørensen.

Samtidig med, at havneudvidelsen skaber mere gunstige rammer for udvikling af hovedforretningsområdet fiskeri, går dette også hånd i hånd med det store serviceerhverv, som understøtter fiskeriet ved at levere forskellige tjenester såsom vodbinderi.

Det gælder for eksempeo for Egersund Trawl, som også ser meget frem til at indtage de nye kvadratmeter på det areal, der står færdig i 2020, men foreløbig blot er hav:

- Vi flytter vores værksted ned på de nye arealer, hvor vi får mulighed for at bygge en ny, større og mere tidssvarende hal, hvor vi bedre kan håndtere skibenes udstyr, som bliver større og tungere i takt med skibene. Samtidig får vi mulighed for at placere os lige ned til kajen, og det giver os en meget mere effektiv forretning, da vi slipper for at transportere dele og udstyr frem og tilbage mellem skibe og værksted på lastbiler. Vi forventer desuden, at den nye havn vil tiltrække større og andre typer skibe, og det giver os mulighed for at udvikle vores forretning på en række andre parametre, siger Kasper Thomsen, som er direktør i Egersund Danmark.

Også en række andre virksomheder har inden for det seneste år fået øjnene op for udviklingen i Hanstholm og valgt at flytte aktiviteter dertil. Det gælder bl.a. fiskegrossisten Kongsbak og installationsvirksomheden KS Elektro.

Samtidig har fiskeforarbejdningsvirksomheden Scanfish valgt at samle aktiviteterne i Hanstholm og lukke afdelingen i Hvide Sande. Det sker samtidig med et opkøb af Hanstholm-virksomheden Taabel. Senest har Cosmos Trawl meldt ud, at virksomheden etablerer sin fjerde afdeling i Hanstholm.

Når den nye Hanstholm Havn står færdig i 2020, vil der yderligere være et areal på 30.000 ledige kvadratmeter til rådighed mod vest i form af multiterminal med 140 m kaj, som fx vil være ideelt for godsaktiviteter.

19/11 2018
  • Grenaa Havn leverer bedste resultat nogensinde

    Grenaa Havn leverer bedste resultat nogensinde

    havne ›For sjette år i træk kan havnen præsentere rekordomsætning i årsregnskabet. Nettoomsætningen sidste år steg ca. ni millioner kroner i forhold til året før, og udover stor aktivitet og nye investeringer, kan Grenaa Havn glæde sig over en meget høj kundetilfredshed
  • Rønne Havn: konsolidering vil fremover fylde mere end ekspansion

    Rønne Havn: konsolidering vil fremover fylde mere end ekspansion

    havne ›Fremtidssikringen af Rønne Havn har været i fokus det forgangne år. Med en nettoomsætning på ca. 170 mio. kr. og et overskud på knap 63 mio. kr., svarende til et afkast på godt fem procent, har havnen oplevet fornyet vækst og styrket sin position, som nu skal fastholdes
  • Krydstogtssæsonen har kurs mod ny besøgsrekord i Aarhus Havn

    Krydstogtssæsonen har kurs mod ny besøgsrekord i Aarhus Havn

    havne ›Lørdagen før påske anløb AIDAmar til krydstogtskajen i Aarhus Havn. Det blev starten på en sæson, hvor flere sejlende turister end nogensinde før - faktisk helt op imod 200.000 - forventes at komme til byen
  • Transportsektoren er i søgelyset for cyberangreb

    Transportsektoren er i søgelyset for cyberangreb

    havne ›Fremover samles hele transportsektoren i én trusselsvurdering. Den nye vurdering af cybertruslen mod land-, luft- og jernbanetransporten i Danmark viser, at truslerne, som primært er fra Rusland, enten er meget høje eller høje, og det skal sektoren være klar til at håndtere, siger ministeren
  • Uddybet sejlrende løfter Esbjerg Havns kapacitet og potentiale

    Uddybet sejlrende løfter Esbjerg Havns kapacitet og potentiale

    havne ›Uddybningen af sejlrenden til Esbjerg Havn til 12,8 meter er nu afsluttet. Den strategiske udvidelse betyder, at havnen nu kan tage imod markant større skibe, hvilket både styrker Danmarks position i den grønne omstilling og som logistikknudepunkt for NATO
  • Guidlines til seafastening effektiviserer opsætning af offshore vind

    Guidlines til seafastening effektiviserer opsætning af offshore vind

    havne ›En fælles industristandard for seafastening-design af vindmøllekomponenter på installationsfartøjerne accelererer opsætningen af havvindmøller og er samtidig ressourcebesparende, bl.a. fordi grejet til fastgørelse af komponenter går igen fra projekt til projekt
  • Esbjerg Havn indgår partnerskab om norsk havvindprojekt

    Esbjerg Havn indgår partnerskab om norsk havvindprojekt

    havne ›Norske Windport vil gøre brug af den danske havns store ekspertise til rollen som udskibningshavn for landets første, store havvindprojekt. Port Esbjerg skal bl.a. bidrage med opbygning af en effektiv infrastruktur og logistik
  • Kran lagde til kaj ved containerterminalen

    Kran lagde til kaj ved containerterminalen

    havne ›Copenhagen Malmö Ports første STS-kran, som skal installeres på den nye containerterminal i Ydre Nordhavn i København, ankom for nyligt fra Konecranes i Finland