Miljøministre drøfter udvidelse af Esbjerg Havn

Miljøministre drøfter udvidelse af Esbjerg Havn

Jakob Ellemann-Jensen forstår bekymring på Fanø over planlagt udvidelse på en million m2, men er tryg ved de procedurer, der skal afgøre, om udvidelsen er forsvarlig

Esbjerg havns ønskede udvidelse vil reducere afsanden mellem havnen og Fanø med hele 40 procent, og øens borgmester Sofie Valbjørn (AL) frygter, det vil skade naturen i Vadehavsområdet.

Derfor har hun skrevet til den tyske miljøminister, somforleden mødtes med den hollandske og danske Jakob Ellemann-Jensen for at underskrive en deklaration om Vadehavet. Og selv om Esbjerg Havn egentlig ikke var på dagsordenen, tog den tyske miljøminister, Svenja Schultze (SPD) emnet op med sine kolleger

Området er verdens største tidevandsområde, og det eneste havområde i Danmark, der er udpeget som Unescos Verdensarv.

Jakob Ellemann-Jensen har i en mail til Ritzaus Bureau skrevet, at han forstår bekymringen over et så stort projekt som havneudvidelse i et vigtigt naturområde.

Men at han ikke ser grund til at råbe vagt i gevær.

- For man kan un få tilladelse til en udvidelse efter en række vurderinger, der slet ikke er foretaget endnu, siger ministeren og nævner bl.a. de omfattende VVM-undersøgelser.

-lipe

18/5 2018
  • Havnebydel under forvandling

    Havnebydel under forvandling

    havne ›21 anbefalinger til fremtidens havnebydel i Næstved. Forvandlingen af havneområdet i Næstved skal styrke hele Næstved Kommunes vækstpotentiale
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind