Miljøsmarte returlaster skaber effektive transportløsninger

Miljøsmarte returlaster skaber effektive transportløsninger

For at udvikle logistikløsninger og udnytte lastekapaciteten på bilterminalen i Malmø optimalt satser Copenhagen Malmö Port, CMP, på returlaster i samarbejde med GreenCargos datterselskab NTR

I stedet for at sende tomme togvogne tilbage efter billeverancer til Nordsverige, fyldes de med trævarer, der skal transporteres sydpå. CMP håber nu, at flere og flere vil udnytte denne mulighed, der er både omkostningseffektiv og miljøsmart.

Fra CMP's bilterminal i Malmø udgår der en konstant strøm af nye biler til slutkunder i Nordsverige. Bilerne transporteres med tog. Tidligere blev næsten alle togvognene efterfølgende sendt tomme tilbage til CMP, når bilerne var afleveret. I dag fyldes mange af dem i stedet med returlaster, hvilket øger belægningsgraden markant.

- CMP er en logistisk hub i Østersøen og takket være vores strategiske placering er det muligt at gennemføre denne form for tjenester. I kraft af vores position som knudepunkt for forskellige typer af transporter, er det relativt enkelt at strikke en løsning sammen, der dækker det hele, uanset om der er tale om transport med skib, tog eller lastbil, siger Björn Larsson, Terminal Manager hos Copenhagen Malmö Port AB.

CMP arrangerer returlasterne tilbage til Malmø i samarbejde med NTR. Når de rette varer kombineres med de rette koncepter opnår man en enkel løsning. Den ledige lastekapacitet i vognene og spormulighederne i jernbanetrafikken udnyttes maksimalt.

- En række savværker i Norrland transporterer bearbejdede trævarer sydpå med vores tog. Godt fremme hos os læsses trævarerne på lastbiler, der transporterer varerne videre til kunder i Sydeuropa, afslutter Björn Larsson.

Mængderne har hidtil været gode og resulteret i regelmæssige leverancer af trævarer til CMP hver måned. Eftersom konceptet er både miljøsmart og omkostningseffektivt, håber CMP, at flere virksomheder vil se logistikløsningen som en god måde at effektivisere deres transporter på.

-hawin

28/9 2016
  • Havnebydel under forvandling

    Havnebydel under forvandling

    havne ›21 anbefalinger til fremtidens havnebydel i Næstved. Forvandlingen af havneområdet i Næstved skal styrke hele Næstved Kommunes vækstpotentiale
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind