Miljøsmarte returlaster skaber effektive transportløsninger

Miljøsmarte returlaster skaber effektive transportløsninger

For at udvikle logistikløsninger og udnytte lastekapaciteten på bilterminalen i Malmø optimalt satser Copenhagen Malmö Port, CMP, på returlaster i samarbejde med GreenCargos datterselskab NTR

I stedet for at sende tomme togvogne tilbage efter billeverancer til Nordsverige, fyldes de med trævarer, der skal transporteres sydpå. CMP håber nu, at flere og flere vil udnytte denne mulighed, der er både omkostningseffektiv og miljøsmart.

Fra CMP's bilterminal i Malmø udgår der en konstant strøm af nye biler til slutkunder i Nordsverige. Bilerne transporteres med tog. Tidligere blev næsten alle togvognene efterfølgende sendt tomme tilbage til CMP, når bilerne var afleveret. I dag fyldes mange af dem i stedet med returlaster, hvilket øger belægningsgraden markant.

- CMP er en logistisk hub i Østersøen og takket være vores strategiske placering er det muligt at gennemføre denne form for tjenester. I kraft af vores position som knudepunkt for forskellige typer af transporter, er det relativt enkelt at strikke en løsning sammen, der dækker det hele, uanset om der er tale om transport med skib, tog eller lastbil, siger Björn Larsson, Terminal Manager hos Copenhagen Malmö Port AB.

CMP arrangerer returlasterne tilbage til Malmø i samarbejde med NTR. Når de rette varer kombineres med de rette koncepter opnår man en enkel løsning. Den ledige lastekapacitet i vognene og spormulighederne i jernbanetrafikken udnyttes maksimalt.

- En række savværker i Norrland transporterer bearbejdede trævarer sydpå med vores tog. Godt fremme hos os læsses trævarerne på lastbiler, der transporterer varerne videre til kunder i Sydeuropa, afslutter Björn Larsson.

Mængderne har hidtil været gode og resulteret i regelmæssige leverancer af trævarer til CMP hver måned. Eftersom konceptet er både miljøsmart og omkostningseffektivt, håber CMP, at flere virksomheder vil se logistikløsningen som en god måde at effektivisere deres transporter på.

-hawin

28/9 2016
  • CMP's ceo stopper

    CMP's ceo stopper

    havne ›Efter mere end otte år på posten som ceo for Copenhagen Malmö Port (CMP) fratræder Barbara Scheel Agersnap sin stilling
  • Containerrekord i danske havne

    Containerrekord i danske havne

    havne ›Tredje kvartal i år har slået alle rekorder, når det kommer til flest lastede containere transporteret til eller fra større danske havne
  • Aarhus Havn ansætter midlertidig ceo

    Aarhus Havn ansætter midlertidig ceo

    havne ›Aarhus Havn har 16. december 2025 ansat Kåre Clemmesen som midlertidig administrerende direkktør. Kåre Clemmesen har omkring 25 års ledererfaring fra ministerier, styrelser, kommuner og offentligt ejede selskaber
  • Aarhus Havns ceo fratræder sin stilling

    Aarhus Havns ceo fratræder sin stilling

    havne ›Aarhus Havns bestyrelse og ceo Thomas Haber Borch har efter fælles overenskomst aftalt, at Thomas Haber Borch fratræder sin stilling hos Aarhus Havn fra og med 15. december 2025
  • Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    havne ›Med solid økonomi, et rentefald gennem 2025 og nogle travle efterårsmåneder er vejen banet for stor aktivitet på ejendomsmarkedet i det nye år. Og i det sydvestjyske får udviklingen medvind fra havn, energi og datacentre. Det spår erhvervsmægleren, Nordicals
  • Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    havne ›Havneudvikling ApS har vundet udbuddet af tre grunde på havnen i Nykøbing Falster. Det besluttede Guldborgsund Kommunes byråd torsdag aften. Bag Havneudvikling ApS står den lokale entreprenørvirksomhed MSE Entreprise
  • Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    havne ›Efter et år præget af økonomisk usikkerhed går Stena Line ind i 2026 med en mere forsigtig optimisme. Man regner bl.a. med at flere svensker rejser til Danmark
  • Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    havne ›Molslinjen har nu bestilt den tredje el-katamaran til sejlads på Kattegat. De første to færger er bestilt hos australske Incat, og det bliver også det tasmanske værft, som skal bygge den tredje færge