Minister vil have grønnere krydstogtskibe

Minister vil have grønnere krydstogtskibe

Ny kortlægning af luftforureningen fra krydstogtskibe i Aarhus og København viser, at man roligt kan opholde sig på havnen og tæt på skibene, men beregningerne viser, at luftforureningen kan overskride EU’s grænseværdier for NO2 i 25 meters højde og opefter. Den 7. maj er der arrangeret konference om bæredygtig krydstogtturisme

541 krydstogtskibe lagde til i dansk havn i 2018, og tallet har sat rekord tre år i træk. Men den stigende krydstogtturisme er ikke uden problemer.

Når et krydstogtskib lægger til kaj i Aarhus og København, så produceres skibets strøm af skibets dieselmotorer, hvilket udleder partikler og kvælstofdioxid, NO2. I takt med den stigende krydstogtsturisme i Danmark har der været fokus på luftforureningen, der følger med skibene.

Miljø- og Fødevareministeriet har derfor bedt Aarhus Universitet om at gennemføre en kortlægning af luftforureningen. Den viser, at luften på selve kajen ikke forurenes mere end tilladt, men at EU’s grænseværdier for NO2 kan overskrides i 25, 50 og 70 meters højde ved kajpladserne i de timer, skibene lægger til kaj i både Aarhus og i København.

- Jeg er glad for, at vi nu har fået mere viden om en vigtig problemstilling. Det er godt, at vi nu kan sige, at det er trygt at gå eller løbe sig en tur på havnearealerne, hvor krydstogtskibe anløber. Det er også gjort klart, at der kan være en udfordring, hvis der bygges højt tæt på det sted, hvor krydstogtskibene ligger til kaj. Det er vigtigt, at kommunerne tager hensyn til den nye viden, når de planlægger byggeri i havneområder, siger miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen.

Renere teknologi er en del af løsningen
Luftforureningen er koncentreret i sommerperioden, hvor der er flest skibe på besøg, og hvor havnene ofte har anløb af flere samtidige krydstogtsskibe. København havde 345 anløb i 2018, mens Aarhus Havn havde 41 anløb.

- Krydstogtbranchen har en stor opgave med at blive et mere bæredygtigt og grønt erhverv, og alle skal bidrage, hvis det skal lykkes – lige fra erhvervet selv til staten og selvfølgelig kommunerne. Det kan f.eks. være ved at se på mulighederne for at koble krydstogtskibene på havnens el-net, så de kan slukke motorerne under besøg, for det er klart, at der skal findes en løsning, siger miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen.

Fordi den øgede krydstogttrafik i danske havne kan føre til lokale gener fra luftforurening og støj har regeringen med finansloven for 2019 afsat 10 mio. kroner til et internationalt samarbejdsprojekt for at fremme mere miljøvenlig krydstogtturisme i Østersøregionen. I det arbejde skal der også overvejes muligheder for at udbrede anvendelsen af landstrøm i havnene.

Nye fremdriftsteknologier er samtidig på vej. I de kommende år vil flere krydstogtsskibe sejle på flydende naturgas, LNG, hvilket betyder mindre luftforurening.

Miljø- og Fødevareministeriet medfinansierer en konference om bæredygtig krydstogtsturisme i Østersøregionen den 7. maj 2019 i København, hvor aktører fra Europas krydstogtbranche kommer til København for at diskutere bæredygtige løsninger. Målet er at sikre fælles fodslag i branchen og blandt kommuner og havne i regionen i retning af en mere bæredygtig krydstogtsejlads.

Læs mere om konferencen her.

-lipe

 

 

29/4 2019
  • Test af autonom rengøring af containere

    Test af autonom rengøring af containere

    havne ›Helsingborg Havn og virksomheden MCS Robotics AB undersøger de kommende måneder, om en robotløsning med AI-styret billedegenkendelse kan bidrage til et bedre arbejdsmiljø og et mindre miljøaftryk
  • Ny cfo hos Aarhus Havn

    Ny cfo hos Aarhus Havn

    havne ›Rikke Bjørn Sørensen er ny økonomidirektør i Aarhus Havn. Med sig har hun masser af erfaring fra dansk erhvervsliv
  • Stærk efterårsferie for Molslinjen

    Stærk efterårsferie for Molslinjen

    havne ›Mange passagerer valgte vandvejen i efterårsferien. Og flere af dem benyttede Molslinjen. Rederiets ti færgeruter var blot 363 passagerer fra at slå rekorden fra 2019, som er det seneste normale år før corona
  • Esbjerg Havn bliver del af globalt innnovationsnetværk

    Esbjerg Havn bliver del af globalt innnovationsnetværk

    havne ›Havnen er blevet medlem af Port Innovators Network, som hjælper havne fra hele verden med at accelerere udviklingen af grønne teknologier og løsninger i den maritime sektor
  • Nuuk Havn skal have etableret en orlogskaj

    Nuuk Havn skal have etableret en orlogskaj

    havne ›Den grønlandske havn mangler tilgængelig kajplads. Derfor samarbejder Forsvarsministeriet og det selvstyreejede selskab, Sikuki Nuuk Harbour A/S om en orlogskaj, som også vil kunne anvendes af civile skibe
  • Containerterminal indviet i Fredericia

    Containerterminal indviet i Fredericia

    havne ›Lørdag den 4. oktober markerede ADP og Fredericia Shipping indvielsen af Fredericia Havns nye containerterminal. Den skal styrke havnens rolle som et effektivt og fremtidssikret logistikknudepunkt
  • Visuel opdatering af havneidentiteten

    Visuel opdatering af havneidentiteten

    havne ›En ny visuel identitet og hjemmeside markerer Kalundborg Havns strategiske retning som en grøn, international og digital erhvervshavn
  • Milliardaftale om CO2-lager på Grenaa Havn

    Milliardaftale om CO2-lager på Grenaa Havn

    havne ›Havnen har indgået aftale med virksomheden, Normod Carbon, som nu er eneret til trinvis udvikling af et mellemlager på 10 millioner tons CO2 om året