Minister vil have grønnere krydstogtskibe

Minister vil have grønnere krydstogtskibe

Ny kortlægning af luftforureningen fra krydstogtskibe i Aarhus og København viser, at man roligt kan opholde sig på havnen og tæt på skibene, men beregningerne viser, at luftforureningen kan overskride EU’s grænseværdier for NO2 i 25 meters højde og opefter. Den 7. maj er der arrangeret konference om bæredygtig krydstogtturisme

541 krydstogtskibe lagde til i dansk havn i 2018, og tallet har sat rekord tre år i træk. Men den stigende krydstogtturisme er ikke uden problemer.

Når et krydstogtskib lægger til kaj i Aarhus og København, så produceres skibets strøm af skibets dieselmotorer, hvilket udleder partikler og kvælstofdioxid, NO2. I takt med den stigende krydstogtsturisme i Danmark har der været fokus på luftforureningen, der følger med skibene.

Miljø- og Fødevareministeriet har derfor bedt Aarhus Universitet om at gennemføre en kortlægning af luftforureningen. Den viser, at luften på selve kajen ikke forurenes mere end tilladt, men at EU’s grænseværdier for NO2 kan overskrides i 25, 50 og 70 meters højde ved kajpladserne i de timer, skibene lægger til kaj i både Aarhus og i København.

- Jeg er glad for, at vi nu har fået mere viden om en vigtig problemstilling. Det er godt, at vi nu kan sige, at det er trygt at gå eller løbe sig en tur på havnearealerne, hvor krydstogtskibe anløber. Det er også gjort klart, at der kan være en udfordring, hvis der bygges højt tæt på det sted, hvor krydstogtskibene ligger til kaj. Det er vigtigt, at kommunerne tager hensyn til den nye viden, når de planlægger byggeri i havneområder, siger miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen.

Renere teknologi er en del af løsningen
Luftforureningen er koncentreret i sommerperioden, hvor der er flest skibe på besøg, og hvor havnene ofte har anløb af flere samtidige krydstogtsskibe. København havde 345 anløb i 2018, mens Aarhus Havn havde 41 anløb.

- Krydstogtbranchen har en stor opgave med at blive et mere bæredygtigt og grønt erhverv, og alle skal bidrage, hvis det skal lykkes – lige fra erhvervet selv til staten og selvfølgelig kommunerne. Det kan f.eks. være ved at se på mulighederne for at koble krydstogtskibene på havnens el-net, så de kan slukke motorerne under besøg, for det er klart, at der skal findes en løsning, siger miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen.

Fordi den øgede krydstogttrafik i danske havne kan føre til lokale gener fra luftforurening og støj har regeringen med finansloven for 2019 afsat 10 mio. kroner til et internationalt samarbejdsprojekt for at fremme mere miljøvenlig krydstogtturisme i Østersøregionen. I det arbejde skal der også overvejes muligheder for at udbrede anvendelsen af landstrøm i havnene.

Nye fremdriftsteknologier er samtidig på vej. I de kommende år vil flere krydstogtsskibe sejle på flydende naturgas, LNG, hvilket betyder mindre luftforurening.

Miljø- og Fødevareministeriet medfinansierer en konference om bæredygtig krydstogtsturisme i Østersøregionen den 7. maj 2019 i København, hvor aktører fra Europas krydstogtbranche kommer til København for at diskutere bæredygtige løsninger. Målet er at sikre fælles fodslag i branchen og blandt kommuner og havne i regionen i retning af en mere bæredygtig krydstogtsejlads.

Læs mere om konferencen her.

-lipe

 

 

29/4 2019
  • Port of Aalborg opjusterer

    Port of Aalborg opjusterer

    havne ›Udvikling i udlejningsforretningen i den voksende erhvervspark og fortsat stor godsaktivitet er de primære årsager til, at Port of Aalborg har leveret et solidt første halvår af 2025 og derfor opjusterer forventningerne
  • Blue Water skifter til HVO på havnen

    Blue Water skifter til HVO på havnen

    havne ›600.000 liter diesel skiftes til det alternative brændstof HVO og reducerer CO2-udledning med op mod 90 % i Esbjerg, Aarhus og Lindø
  • Kongsberg udvider på Aalborg Havn

    Kongsberg udvider på Aalborg Havn

    havne ›Den maritimt specialiserede servicevirksomhed her fundet en ny niche, og lejer derfor yderligere 700 700 kvadratmeter lager i erhvervsparken på Østhavnen
  • Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    havne ›WeStorix vil etablere højspændingsforbindelse mellem Hirtshals og Hjørring. Den skal realisere planerne med for grøn strøm til hybridfærger, havnens virksomheder og den nordjyske industri
  • Molslinjens tasmanske færgedjævel

    Molslinjens tasmanske færgedjævel

    havne ›Byggeriet af Molslinjens nye mega-katamaraner er gået i gang på Incat-værftet i Tasmanien. Og allerede nu er der et bud på, hvordan de elektriske og kraftfulde katamaraner kommer til at se ud
  • Tænketanker lagde til i Aarhus

    Tænketanker lagde til i Aarhus

    havne ›Den grønne omstilling er ikke altid let. Det kræver samarbejde og vidensdeling, og det var pointen med den konference, som Aarhus Havn lagde lokaler til en tirsdag i august
  • Forlænger samarbejdet

    Forlænger samarbejdet

    havne ›Kalundborg Havn og APM Terminals har forlænget deres samarbejdsaftale for at sikre fortsat vækst, høj effektivitet og styrket containerkapacitet
  • Udfordret af nyt havnedesign

    Udfordret af nyt havnedesign

    havne ›Det nye design af Rønne Havn udfordrer de konventionelle færger. Det viser de simuleringer, som Bornholmslinjen har foretaget sammen med Rønne Havn og Niras