Mobil stikkontakt til forsyning af landstrøm til containerskibe

Mobil stikkontakt til forsyning af landstrøm til containerskibe

igus har udviklet verdens første mobile tilslutningssystem til landstrøm. Det kan placeres hvor som helst på anløbsterminalen, og har modtog i efteråret prisen for "Årets Havneinnovation" på en messe i Holland. Se video fra Hamborg Havn

For at reducere brugen af diesel, installerer stadigt flere havneoperatører anlæg med landstrøm til både krydstogt- og containerskibe.

En udfordring kan være, at det er skibe af forskellig størrelse med forskellige konfigurationer af kabelstyringssystemer om bord, der lægger til kaj forskellige steder langs terminalerne. Dermed ændrer tilslutningspunktet sig konstant, og det kan gøre det nødvendigt med mange løft af tunge kabler.

Men nu har den tyske specialist i energikæder, igus løst problemet med sin Mobile Shore Power Outlet (iMSPO).

Det er verdens første mobile " stikkontakt", der gør det muligt for skibe at blive tilsluttet hvor som helst langs kajen.

Et iMSPO-system kan dække en kajplads på 400 m eller mere i længden, og systemet gør det muligt at tilpasse landstrømmen til skibets position, i stedet for at skibet tilpasser sig de tilgængelige landstrømsudtag.

Det giver terminaloperatørerne fuld fleksibilitet til at planlægge tilslutninger og samtidig reducere drifts-, installations- og vedligeholdelsesomkostningerne.

- Vi har udviklet en løsning, der kan installeres direkte på kajen og ikke skaber nogen begrænsninger for terminalen. Redningsveje, flugtvejsstiger og arbejdsområder forbliver frie, og kranerne kan flyttes uden begrænsninger. Vi kan bringe landforbindelsen til skibet uden at skulle gå på kompromis med driften, siger Martin Tiling, der er chef for landstrøm hos igus.

Løsningen er allerede taget i brug i Hamburg Havn, hvor denne video er optaget:

Nem tilslutning og fjernbetjening
iMSPO-systemet består af skinneelementer, hvorpå der er installeret en mobil vogn med en stikkontakt boks.

Et igus-energikædesystem leder kablerne sikkert og pålideligt, og så snart skibet er fortøjet ved kajen, flyttes iMSPO'en til tilslutningspunktet. Så begynder tilslutningsprocessen: Stikkontakt boksen sænkes, og beskyttelsesdækslet åbnes.

Skibets kabler kan tilsluttes direkte og nemt til stikkontakterne. Beskyttelsesdækslet på stikkontakt boksen er lukket og låst for at forhindre adgang under drift og for at sikre en sikker strømforsyning. Stikkontakten hæves derefter igen for at forhindre blokering af køjen under strømforsyningen, og alle bevægelser kan betjenes via en fjernbetjening.

-Den internationale standard IEC80005-1 sikrer, at de forskellige skibstyper i de forskellige havne rundt om i verden kan forsynes sikkert med landstrøm, fortæller igus, som i efteråret modtog prisen "Ports and Harbor Innovation of the Year" på Electric & Hybrid Marine Expo Europe 2024 i Amsterdam.

-lipe

28/3 2025
  • Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    havne ›WeStorix vil etablere højspændingsforbindelse mellem Hirtshals og Hjørring. Den skal realisere planerne med for grøn strøm til hybridfærger, havnens virksomheder og den nordjyske industri
  • Molslinjens tasmanske færgedjævel

    Molslinjens tasmanske færgedjævel

    havne ›Byggeriet af Molslinjens nye mega-katamaraner er gået i gang på Incat-værftet i Tasmanien. Og allerede nu er der et bud på, hvordan de elektriske og kraftfulde katamaraner kommer til at se ud
  • Tænketanker lagde til i Aarhus

    Tænketanker lagde til i Aarhus

    havne ›Den grønne omstilling er ikke altid let. Det kræver samarbejde og vidensdeling, og det var pointen med den konference, som Aarhus Havn lagde lokaler til en tirsdag i august
  • Forlænger samarbejdet

    Forlænger samarbejdet

    havne ›Kalundborg Havn og APM Terminals har forlænget deres samarbejdsaftale for at sikre fortsat vækst, høj effektivitet og styrket containerkapacitet
  • Udfordret af nyt havnedesign

    Udfordret af nyt havnedesign

    havne ›Det nye design af Rønne Havn udfordrer de konventionelle færger. Det viser de simuleringer, som Bornholmslinjen har foretaget sammen med Rønne Havn og Niras
  • Havnebydel under forvandling

    Havnebydel under forvandling

    havne ›21 anbefalinger til fremtidens havnebydel i Næstved. Forvandlingen af havneområdet i Næstved skal styrke hele Næstved Kommunes vækstpotentiale
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028