Molslinjens elfærger skal bygges i Tyrkiet

Molslinjens elfærger skal bygges i Tyrkiet

Dagen efter at Transportministeriet i torsdags meddelte, at Molslinjen havde vundet de to udbud på besejling af Alslinjen og Samsølinjen,blev der indgået kontrakter på byggeriet af to nye elfærger med Cemre Shipyard i Tyrkiet. Færgerne skal efter planen være i drift i 2024 og 2025

To års forberedelser hos Molslinjens teknikere nåede sent fredag eftermiddag i København en foreløbig kulmination, da bestyrelsesformænd fra Molslinjen og Cemre Shipyard i Tyrkiet satte deres underskrifter på kontrakter om byggeriet af to elfærger til Alslinjen og Samsølinjen.

Begge kontrakter er betingede af en endelig kontrakt mellem Molslinjen og Transportministeriet dette efterår.

Underskrifterne blev sat dagen efter, at Transportministeriet efter to udbud havde tildelt Molslinjen de to færgeruter. Molslinjen har i forvejen drevet begge ruter siden efteråret 2018.

De to nye elfærger skal sættes i produktion så hurtigt som muligt. Alslinjens færge skal sættes i drift til september 2024, mens Samsølinjens færge skal have første tur i januar 2025.

Kæmpe opgave i en urolig verden
Molslinjen ønsker ikke at offentliggøre økonomien i de to kontrakter, men meddeler, at Cemre Shipyard er valgt på grund af værftets høje kvalitetsniveau og omfattende erfaring med at bygge elektriske dobbeltende-færger.

-Det har været en kæmpe opgave for os at forberede dette byggeri og være klar i en meget urolig og usikker verden, men det bliver samtidig en meget spændende proces, hvor vi kommer til at tage et meget stort skridt frem mod en grøn omstilling af dansk indenrigsfærgefart, siger Molslinjens administrerende direktør, Carsten Jensen.

På nær få tekniske detaljer bliver de to færger ens. 

-lipe

29/8 2022
  • Port of Aalborg opjusterer

    Port of Aalborg opjusterer

    havne ›Udvikling i udlejningsforretningen i den voksende erhvervspark og fortsat stor godsaktivitet er de primære årsager til, at Port of Aalborg har leveret et solidt første halvår af 2025 og derfor opjusterer forventningerne
  • Blue Water skifter til HVO på havnen

    Blue Water skifter til HVO på havnen

    havne ›600.000 liter diesel skiftes til det alternative brændstof HVO og reducerer CO2-udledning med op mod 90 % i Esbjerg, Aarhus og Lindø
  • Kongsberg udvider på Aalborg Havn

    Kongsberg udvider på Aalborg Havn

    havne ›Den maritimt specialiserede servicevirksomhed her fundet en ny niche, og lejer derfor yderligere 700 700 kvadratmeter lager i erhvervsparken på Østhavnen
  • Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    havne ›WeStorix vil etablere højspændingsforbindelse mellem Hirtshals og Hjørring. Den skal realisere planerne med for grøn strøm til hybridfærger, havnens virksomheder og den nordjyske industri
  • Molslinjens tasmanske færgedjævel

    Molslinjens tasmanske færgedjævel

    havne ›Byggeriet af Molslinjens nye mega-katamaraner er gået i gang på Incat-værftet i Tasmanien. Og allerede nu er der et bud på, hvordan de elektriske og kraftfulde katamaraner kommer til at se ud
  • Tænketanker lagde til i Aarhus

    Tænketanker lagde til i Aarhus

    havne ›Den grønne omstilling er ikke altid let. Det kræver samarbejde og vidensdeling, og det var pointen med den konference, som Aarhus Havn lagde lokaler til en tirsdag i august
  • Forlænger samarbejdet

    Forlænger samarbejdet

    havne ›Kalundborg Havn og APM Terminals har forlænget deres samarbejdsaftale for at sikre fortsat vækst, høj effektivitet og styrket containerkapacitet
  • Udfordret af nyt havnedesign

    Udfordret af nyt havnedesign

    havne ›Det nye design af Rønne Havn udfordrer de konventionelle færger. Det viser de simuleringer, som Bornholmslinjen har foretaget sammen med Rønne Havn og Niras