MSC Group etablerer ny containerterminal på Aarhus Havn

MSC Group etablerer ny containerterminal på Aarhus Havn

Det globale containerrederi Mediterranean Shipping Company (MSC) har indgået lejeaftale om et areal på havnen. Dermed får Mærsk konkurrence på containerhåndteringen, som det danske rederi hidtil har haft monopol på på Danmarks største erhvervshavn

Af Lisbeth Petersen

Aarhus Havn fortæller i en pressemeddelelse, at Terminal Investment Limited (TiL), der er MSC Groups containerterminaloperatør, lejer 170.000 kvadratmeter på Omniterminalen, der i øjeblikket er ved at blive færdigudviklet.

Rederiet har i forvejen sit danske hovedkontor på havneområdet i Aarhus, og vil nu etablere og drive sin egen containerterminal. Den forventes at være fuldt udviklet i 2027, hvorefter MSC Group og TiL kan tage området i brug.

MSC er verdens største containerrederi med over 200.000 ansatte og 850 containerskibe, som anløber 520 havne i hele verden.

Dermed er rederiet en stor konkurrent til det Mærskejede APM Terminals som indtil nu har være ene om at drive containeroperation i Aarhus.

Så sent som i august i år skrev flere medier om, at Mærsk forsøgte at få retten i Aarhus til at udstede et midlertidigt forbud mod, at havnen kunne indgå nye aftaler med andre rederier om containerforretning, men det er tilsyneladende ikke lykkedes.

Klar til yderligere investeringer
Thomas Haber Borch, som er administrerende direktør hos Aarhus Havn, udtaler i pressemeddelelsen:

-Vi glæder os over, at MSC Group og TiL ser Aarhus Havn som en attraktiv havn og nu vælger at investere i etablering af en containerterminal. Det giver erhvervslivet flere muligheder for at handle med omverdenen, og det styrker vores konkurrencekraft og ikke mindst vores rolle i at sikre den danske forsyning til gavn for erhvervslivet og hele Danmark.

CEO i MSC, Søren Toft siger i samme pressemeddelelse:

-Aarhus Havn har en rigtig god lokalitet til de fremtidsplaner, vi har lagt. Vi vil indsætte en direkte mainliner mellem Aarhus og Asien næste år, og i kombination med vores egen terminal kan vi tilbyde vores kunder en stærk logistikløsning.

-På længere sigt kigger vi på flere ruter, der kan få positiv betydning for dansk erhvervsliv, og vi vil være klar til yderligere investeringer, når der bliver udviklet nye arealer på havnen i Aarhus, fortæller direktøren.

25/9 2024
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien