MSC Group etablerer ny containerterminal på Aarhus Havn

MSC Group etablerer ny containerterminal på Aarhus Havn

Det globale containerrederi Mediterranean Shipping Company (MSC) har indgået lejeaftale om et areal på havnen. Dermed får Mærsk konkurrence på containerhåndteringen, som det danske rederi hidtil har haft monopol på på Danmarks største erhvervshavn

Af Lisbeth Petersen

Aarhus Havn fortæller i en pressemeddelelse, at Terminal Investment Limited (TiL), der er MSC Groups containerterminaloperatør, lejer 170.000 kvadratmeter på Omniterminalen, der i øjeblikket er ved at blive færdigudviklet.

Rederiet har i forvejen sit danske hovedkontor på havneområdet i Aarhus, og vil nu etablere og drive sin egen containerterminal. Den forventes at være fuldt udviklet i 2027, hvorefter MSC Group og TiL kan tage området i brug.

MSC er verdens største containerrederi med over 200.000 ansatte og 850 containerskibe, som anløber 520 havne i hele verden.

Dermed er rederiet en stor konkurrent til det Mærskejede APM Terminals som indtil nu har være ene om at drive containeroperation i Aarhus.

Så sent som i august i år skrev flere medier om, at Mærsk forsøgte at få retten i Aarhus til at udstede et midlertidigt forbud mod, at havnen kunne indgå nye aftaler med andre rederier om containerforretning, men det er tilsyneladende ikke lykkedes.

Klar til yderligere investeringer
Thomas Haber Borch, som er administrerende direktør hos Aarhus Havn, udtaler i pressemeddelelsen:

-Vi glæder os over, at MSC Group og TiL ser Aarhus Havn som en attraktiv havn og nu vælger at investere i etablering af en containerterminal. Det giver erhvervslivet flere muligheder for at handle med omverdenen, og det styrker vores konkurrencekraft og ikke mindst vores rolle i at sikre den danske forsyning til gavn for erhvervslivet og hele Danmark.

CEO i MSC, Søren Toft siger i samme pressemeddelelse:

-Aarhus Havn har en rigtig god lokalitet til de fremtidsplaner, vi har lagt. Vi vil indsætte en direkte mainliner mellem Aarhus og Asien næste år, og i kombination med vores egen terminal kan vi tilbyde vores kunder en stærk logistikløsning.

-På længere sigt kigger vi på flere ruter, der kan få positiv betydning for dansk erhvervsliv, og vi vil være klar til yderligere investeringer, når der bliver udviklet nye arealer på havnen i Aarhus, fortæller direktøren.

25/9 2024
  • Aarhus Havns ceo fratræder sin stilling

    Aarhus Havns ceo fratræder sin stilling

    havne ›Aarhus Havns bestyrelse og ceo Thomas Haber Borch har efter fælles overenskomst aftalt, at Thomas Haber Borch fratræder sin stilling hos Aarhus Havn fra og med 15. december 2025
  • Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    havne ›Med solid økonomi, et rentefald gennem 2025 og nogle travle efterårsmåneder er vejen banet for stor aktivitet på ejendomsmarkedet i det nye år. Og i det sydvestjyske får udviklingen medvind fra havn, energi og datacentre. Det spår erhvervsmægleren, Nordicals
  • Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    havne ›Havneudvikling ApS har vundet udbuddet af tre grunde på havnen i Nykøbing Falster. Det besluttede Guldborgsund Kommunes byråd torsdag aften. Bag Havneudvikling ApS står den lokale entreprenørvirksomhed MSE Entreprise
  • Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    havne ›Efter et år præget af økonomisk usikkerhed går Stena Line ind i 2026 med en mere forsigtig optimisme. Man regner bl.a. med at flere svensker rejser til Danmark
  • Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    havne ›Molslinjen har nu bestilt den tredje el-katamaran til sejlads på Kattegat. De første to færger er bestilt hos australske Incat, og det bliver også det tasmanske værft, som skal bygge den tredje færge
  • Klargøring trækker ud

    Klargøring trækker ud

    havne ›Samsøs kommende elfærge, Tyrfing, er kommet til Danmark og værftet i Svendborg efter en forsinket tur hjem præget af hårdt vejr. Klargøringen i Svendborg er dog mere omfattende end ventet, hvilket forsinker færgen yderligere
  • November-run på den flydende metro

    November-run på den flydende metro

    havne ›Målt på gående passagerer har Øresundslinjens færger mellem Helsingør og Helsingborg ikke haft en bedre november siden 2008. 272.311 rejsende gik ombord i november i år
  • By & Havn skifter diesel ud med el

    By & Havn skifter diesel ud med el

    havne ›To nye el-lastbiler sparer 20 ton CO2 om året hos By & Havn og gør driften i Københavns havne- og byudviklingsområder grønnere, mere effektiv og mere sikker for medarbejderne