MSC Group etablerer ny containerterminal på Aarhus Havn
Det globale containerrederi Mediterranean Shipping Company (MSC) har indgået lejeaftale om et areal på havnen. Dermed får Mærsk konkurrence på containerhåndteringen, som det danske rederi hidtil har haft monopol på på Danmarks største erhvervshavn
Af Lisbeth Petersen
Aarhus Havn fortæller i en pressemeddelelse, at Terminal Investment Limited (TiL), der er MSC Groups containerterminaloperatør, lejer 170.000 kvadratmeter på Omniterminalen, der i øjeblikket er ved at blive færdigudviklet.
Rederiet har i forvejen sit danske hovedkontor på havneområdet i Aarhus, og vil nu etablere og drive sin egen containerterminal. Den forventes at være fuldt udviklet i 2027, hvorefter MSC Group og TiL kan tage området i brug.
MSC er verdens største containerrederi med over 200.000 ansatte og 850 containerskibe, som anløber 520 havne i hele verden.
Dermed er rederiet en stor konkurrent til det Mærskejede APM Terminals som indtil nu har være ene om at drive containeroperation i Aarhus.
Så sent som i august i år skrev flere medier om, at Mærsk forsøgte at få retten i Aarhus til at udstede et midlertidigt forbud mod, at havnen kunne indgå nye aftaler med andre rederier om containerforretning, men det er tilsyneladende ikke lykkedes.
Klar til yderligere investeringer
Thomas Haber Borch, som er administrerende direktør hos Aarhus Havn, udtaler i pressemeddelelsen:
-Vi glæder os over, at MSC Group og TiL ser Aarhus Havn som en attraktiv havn og nu vælger at investere i etablering af en containerterminal. Det giver erhvervslivet flere muligheder for at handle med omverdenen, og det styrker vores konkurrencekraft og ikke mindst vores rolle i at sikre den danske forsyning til gavn for erhvervslivet og hele Danmark.
CEO i MSC, Søren Toft siger i samme pressemeddelelse:
-Aarhus Havn har en rigtig god lokalitet til de fremtidsplaner, vi har lagt. Vi vil indsætte en direkte mainliner mellem Aarhus og Asien næste år, og i kombination med vores egen terminal kan vi tilbyde vores kunder en stærk logistikløsning.
-På længere sigt kigger vi på flere ruter, der kan få positiv betydning for dansk erhvervsliv, og vi vil være klar til yderligere investeringer, når der bliver udviklet nye arealer på havnen i Aarhus, fortæller direktøren.