Nordiske havne for en bæredygtig fremtid
Esbjerg havn er en af medunderskriverne på erklæringen

Nordiske havne for en bæredygtig fremtid

10 havne i Norden er enedes om en erklæring, der fokuserer på bæredygtig udvikling i havnene. Den fælles erklæring viser en regional forpligtelse til at samarbejde om miljømæssige udfordringer i forbindelse med FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling (SDG’er).

- Havne er forbindelsespunkter for den globale handel og verdensøkonomien og spiller en væsentlig rolle i at skabe en bæredygtig fremtid, der understøtter Parisaftalen og FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling, lyder det i en udtalelse fra en række nordiske havne. Derfor har de fremsat en erklæring, som understreger vigtigheden af at dele viden, oplysninger og best practices angående forskellige miljømæssige emner, såsom energiforbrug og forurening, for at optimere den bæredygtige udvikling i havnene.

De 10 havne er Aarhus Havn, Esbjerg Havn, Copenhagen Malmö Port, havnene i Helsingborg, Göteborg og Stockholm, Oslo Havn og Helsinki Havn, Thorshavn havn på Færøerne og Faxaport i Island. Erklæringen indeholder fire hovedpunkter, som havnene vil arbejde med:

 

 

- Bæredygtig udvikling er en betydelig udfordring – men også en udvikling med stort potentiale og store muligheder. Responsible Business kræver nytænkning og nye måder at arbejde på. For at fremskynde de bæredygtige løsninger er vi nødt til at oprette stærke partnerskaber. Denne erklæring viser en stærk forpligtelse blandt nogle af de største havne i Norden om at agere kollektivt på dette område, siger Barbara Scheel Agersnap, CEO for Copenhagen Malmö Port AB.

-lipe

14/11 2019
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien