Ønske om oplademuligheder til havs ved Skagen

Ønske om oplademuligheder til havs ved Skagen

Skagen Havn og Stillstrom by Mærsk undersøger nu muligheden for at etablere en offshore el- og ladeløsning på ankerpladsen ud for havnen. Løsningen vil bl.a. kunne bidrage til at mindske CO2- og partikeludslip i havnens lokalområde

Siden 2020 har Skagen ankerplads som en af de mest travle i Nordeuropa observeret mere end 3800 skibe ligge for anker ud for Skagen i mindst 6 timer ad gangen, hvilket svarer til en årlig gennemsnitlig CO2-udledning på 66.000 ton.

Disse tal understreger det presserende behov for at implementere miljøansvarlige løsninger, mener Skagen Havn og den A.P. Møller Mærsk ejede virksomhed Stillstrom by Mærsk, som er en førende, global leverandør af offshore el- og ladekoncepter.

De to partnere har derfor underskrevet en hensigtserklæring, som sigter mod etablering af en ladestation på vandet ud for havnen i Skagen.

Stillstroms teknologi, som kan ses nedenfor i videoen, fungerer både som offshore ladepunkt til hybrid- og elektriske fartøjer og som 'grøn parkeringsplads' til skibe, der ligger for anker ud for havne:


-Partnerskabet mellem Skagen Havn og Stillstrom repræsenterer et betydeligt skridt imod at dekarbonisere ankerpladsen og reducere den CO2 udledning vi ellers ser tæt på kysten og byen, siger Willy Bent Hansen, administrerende direktør for Skagen Havn, og tilføjer:

-Vi søger altid efter måder at støtte en dekarbonisering af den maritime sektor.

 Skibe ud for havnen i Skagen

Kristian Borum Jørgensen, administrerende direktør i Stillstrom, supplerer:

-Vi glæder os over samarbejdet med Skagen Havn, som i særlig grad afspejler vores forpligtelse til at drive innovation med henblik på at gøre den maritime sektor mere bæredygtig. Ved at arbejde tæt sammen med Skagen Havn kan vi kollektivt adressere og undersøge muligheden for at minimere CO2 udledningen til gavn både for den maritime sektor og det lokale samfund.

-lipe

18/3 2024
  • Port of Aalborg opjusterer

    Port of Aalborg opjusterer

    havne ›Udvikling i udlejningsforretningen i den voksende erhvervspark og fortsat stor godsaktivitet er de primære årsager til, at Port of Aalborg har leveret et solidt første halvår af 2025 og derfor opjusterer forventningerne
  • Blue Water skifter til HVO på havnen

    Blue Water skifter til HVO på havnen

    havne ›600.000 liter diesel skiftes til det alternative brændstof HVO og reducerer CO2-udledning med op mod 90 % i Esbjerg, Aarhus og Lindø
  • Kongsberg udvider på Aalborg Havn

    Kongsberg udvider på Aalborg Havn

    havne ›Den maritimt specialiserede servicevirksomhed her fundet en ny niche, og lejer derfor yderligere 700 700 kvadratmeter lager i erhvervsparken på Østhavnen
  • Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    havne ›WeStorix vil etablere højspændingsforbindelse mellem Hirtshals og Hjørring. Den skal realisere planerne med for grøn strøm til hybridfærger, havnens virksomheder og den nordjyske industri
  • Molslinjens tasmanske færgedjævel

    Molslinjens tasmanske færgedjævel

    havne ›Byggeriet af Molslinjens nye mega-katamaraner er gået i gang på Incat-værftet i Tasmanien. Og allerede nu er der et bud på, hvordan de elektriske og kraftfulde katamaraner kommer til at se ud
  • Tænketanker lagde til i Aarhus

    Tænketanker lagde til i Aarhus

    havne ›Den grønne omstilling er ikke altid let. Det kræver samarbejde og vidensdeling, og det var pointen med den konference, som Aarhus Havn lagde lokaler til en tirsdag i august
  • Forlænger samarbejdet

    Forlænger samarbejdet

    havne ›Kalundborg Havn og APM Terminals har forlænget deres samarbejdsaftale for at sikre fortsat vækst, høj effektivitet og styrket containerkapacitet
  • Udfordret af nyt havnedesign

    Udfordret af nyt havnedesign

    havne ›Det nye design af Rønne Havn udfordrer de konventionelle færger. Det viser de simuleringer, som Bornholmslinjen har foretaget sammen med Rønne Havn og Niras