Ny færgerute mellem Danmark og Sverige indviet
Stena Nautica ankommer til Halmstad Havn. Foto: Destination Halmstad AB

Ny færgerute mellem Danmark og Sverige indviet

Lørdag den 1. februar mødte tusindvis af danske og svenske borgere op for at deltage i indvielsen af Stena Lines nye færgerute mellem Grenaa og Halmstad. Dagen markerede en historisk begyndelse for den nye Kattegatregion, der skal skabe et stærkere samarbejde på tværs af havet

Færgeruten blev indviet ved en stor åbningsceremoni, som startede i Grenaa Havn med deltagelse af blandt andre transportminister Benny Engelbrecht, fortsatte på overfarten med færgen Stena Nautica og sluttede af med stor fejring i Halmstad Havn.

Ruten åbner op for helt nye muligheder på tværs af Kattegat for godstrafikken, for turismen og for erhvervsudvikling mellem Østjylland og Vestsverige.

Færgeruten blev fejret fra tidlig lørdag morgen i Grenaa Havn, hvor borgere, erhvervsliv og politikere trodsede vintermørket og mødte op for at sende færgen Stena Nautica godt af sted på sin første tur mod Halmstad.

- Det er ikke alene en vigtig dag for østjyderne, der nu får endnu lettere ved at krydse Kattegat og besøge Sverige. Det er også positivt for Danmark og for vores gode forhold og venskab til Sverige, at vi nu får en færgeforbindelse mellem Grenaa og Halmstad. Det er vigtigt, at vi har en tæt relation til vores nabolande, og at vi har et gensidigt samarbejde med fokus på turisme, handel, vækst og erhverv, hvis vi fortsat skal stå stærkt på den internationale scene. Jeg har derfor kun al mulig grund til at ønske god vind til Stena Line og til de forhåbentlig mange nye passagerer, sagde transportminister Benny Engelbrecht.

Nordisk samarbejde er altafgørende
Fra Grenaa gik turen tværs over Kattegat til Halmstad, hvor passagerne ombord på Stena Nautica blev taget i mod med fanfare og folkefest. På kajen var flere tusinde mødt op for at fejre den nye færgerute, og på scenen kunne de fremmødte lade sig underholde af både symfoniorkester, dans og livemusik. Den officielle åbning af ruten fandt sted på scenen i Halmstad og blev indledt med ord fra blandt andre Transportminister Benny Engelbrecht og medlem af Folketinget og Nordisk Råd, Bertel Haarder.

  I teltet i Halmstad er flere tusinde mødt op for at deltage i indvielsen af færgeruten. Foto: Destination Halmstad AB

Bertel Haarder lagde især vægt på vigtigheden af at styrke det nordiske samarbejde, hvilket den nye rute er med til at støtte op om:

- Samarbejde på tværs af vores nordiske lande er altafgørende. Vi bliver bedre, når vi samarbejder. Vores verden bliver større, når vi samarbejder. Åbningen af færgeruten mellem Grenaa og Halmstad åbner nye muligheder for samarbejde på tværs af Kattegat på områder som eksempelvis erhverv, uddannelse, kultur og turisme, og jeg glæder mig til at se og bidrage til resultaterne af det, fortalte Bertel Haarder, som også er kommende præsident ved Nordisk Råd for 2021.

Rute gavner både lastvognstrafik og turisme
Med åbningen af den nye færgerute forbinder Stena Nautica nu Kattegatregionen og de tre byer Aarhus-Grenaa-Halmstad. Samarbejdet på tværs af Kattegatregionen rummer et stort potentiale for udveksling og samarbejde mellem stort set alle dele af vores samfund som kommuner, erhvervsliv, uddannelse, sport og kultur, fortæller Tony Michaelsen, rutedirektør for Stena Line i Danmark:

- Ikke nok med, at den nye færgerute gavner lastvognstrafikken fra Jylland, men den vil i høj grad også gavne turismen. Stena Line arbejder sammen med turistaktører på både dansk og svensk side, som er med til at udvikle turismen på tværs af Kattegat. Ruten bidrager samtidig til udveksling inden for mange andre dele af vores samfund, så indvielsen er virkelig begyndelsen på en styrket Kattegatregion. Den vision er vi stolte af at dele med både Norddjurs og Halmstad Kommune, siger Tony Michaelsen.

Båndet klippes af transportminister Benny Engelbrecht (2. fra venstre), infrastrukturminister Tomas Eneroth (3. fra venstre) og landshøvding i Halmstad Lena Sommestad (4. fra venstre) sammen med CEO og hovedejer for Stena Sfæren, Dan Sten Olsson (til højre) og kaptajn på Stena Nautica, Jan-Eric Alcén (til venstre) - og ruten er officielt indviet. Foto : Destination Halmstad AB

I efteråret 2019 underskrev Halmstad og Norddjurs Kommune aftalen 'Kattegatalliancen', som er et manifest for fremtidige initiativer og regionens udvikling. Stena Line har med den nye færgerute givet startskuddet for etableringen af den nye region og håbet er, at ruten vil bidrage til en positiv udvikling af fragttransporten, og at turismen på hver side af vandet finder nye markeder og muligheder takket være ruten og regionen.

Om den nye færgerute
Ruten Grenaa-Halmstad besejles af Stena Nautica, som er 135 meter lang og har plads til 900 passagerer samt 1200 længdemeter til biler og lastbiler. Det er 60 år siden, at en færgerute blev etableret i Halmstad. Selv om Grenaa har haft færgeruter uafbrudt siden da, har Halmstad ikke været modtagende havn i 20 år. Sejladsen fra Grenaa til Halmstad tager ca. 4,5 timer.

-lipe

3/2 2020
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien