Ny kæmpetragt minimerer spild på Grenaa Havn

Ny kæmpetragt minimerer spild på Grenaa Havn

Den er 13 meters høj, har en åbning på over 90 m2 og er løsningen på kundernes stigende håndteringskrav. Tragten er bygget og testet i løbet af vinteren og er nu klar til losning af bulk-tørvarer

Tragten er specialdesignet og leveret lokalt af Ålsrode Smede- og Maskinfabrik. Den vejer hele 47 tons og selve tragtåbningen er på størrelse med grundplanet i et hus, helt nøjagtigt 90,5 m2.

Selve tragten rummer 130 m3 og helt store vogntog kan køre under tragten. Dimensionerne på tragten er nøje designet til de specifikke ønsker og behov, som Grenaa Havn oplever efterspørgsel på. Med en volumen på hele 130 m3 opnås en større fleksibilitet og dermed mere energieffektiv losseoperation. I designet af tragten er der taget højde for både miljø, i form af støvreducerende tiltag, og arbejdsmiljø for det personale, der betjener tragten.

Ekstra service til bulkmarkedet
- Vi har i længere tid undersøgt markedet for en ny tragt, der kunne leve op til vores og vores kunders krav og ønsker. Det viste sig, at vi med denne konstellation kunne opnå et rigtig godt resultat og samtidig have muligheden for at 'skræddersy' tragten således, at den 100% matcher vores behov. Det er fantastisk og samtidig vigtigt for os, at vi nu kan tilbyde vores kunder denne ekstra service', konstaterer Grenaa Havns CEO, Henrik Carstensen.

I takt med at Grenaa Havn får anløb af større og større skibe stiller kunderne samtidig stadigt større krav til håndteringen af godset.

Grenaa Havns CCO, Theis Gisselbæk uddyber:

-Vi vil gerne kunne efterleve vores kunders ønsker om mere effektiv håndtering af deres gods. Det stiller samtidig krav om et minimum af spild, hvilket den nye tragt i høj grad bidrager til. Ved anvendelse af tragten undgår vi eksempelvis, at produktet skal ligge på kajen og i stedet bliver transporteret direkte videre i logistikforløbet, hvilket i nogle situationer kan have betydning for kvaliteten af produktet. Det er heller ikke nogen hemmelighed, at vi som noget positivt oplever meget stor aktivitet på vores kajer, og at vi med en mere effektiv distribution frigør plads til mere gods.

Opgradering af materiel
En af de seneste større opgraderinger, Grenaa Havn har foretaget på bulk området, er investering i den miljøvenlige sværvægter Sennebogen 875 E. Denne laste- og lossemaskine er hurtig, effektiv og ideel til skibe på op til 15.000 BT. Grenaa Havn har kontinuerligt fokus på at matche kundernes behov og med den nye tragt, har Grenaa Havn endnu et redskab til at effektivisere håndteringen af bulkgods.

-lipe

9/3 2020
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien