Ny overvågningsteknologi skal opdage ulovlige skibe i Arktis

Ny overvågningsteknologi skal opdage ulovlige skibe i Arktis

En ny overvågningsteknologi udviklet af det maritime analyse- og datafirma, GateHouse Maritime, i samarbejde med Danmarks Tekniske Universitet skal hjælpe det danske forsvar med at overvåge det arktiske hav. Teknologien er bygget til at identificere såkaldte 'Dark Ships', som er betegnelsen for ulovlige skib, som sejler uden eller har slukket for deres AIS-transponder (Automatisk Identifikations System).

Arktis spænder over 14 millioner kvadratkilometer. Klimaforandringer påvirker fortsat det arktiske område, og det forventes, at søfartstrafikken øges betydeligt i løbet af de næste 10 til 20 år. Med den øgede tilgængelighed er interessen for Arktis også forøget. Det er en af grundene til, at Arktis er vigtig for både Grønland og Danmark.

For at udøve suverænitet i Arktis og for at øge søfartssikkerheden i regionen har det danske forsvar underskrevet en ny medfinansieringskontrakt med det maritime analyse- og datafirma GateHouse Maritime og Danmarks Tekniske Universitet.

Projektet sigter mod at udvikle en ny overvågningsteknologi, der kan opdage og identificere ulovlige skibe, som sejler uden eller med slukket AIS-transponder, bedre kendt som 'Dark Ships'.

Teknologien vil kombinere SAR-satellitbilleder og AIS-data for at skelne isbjerge fra skibe. Ifølge COO i GateHouse Maritime, Poul Bondo, har GateHouse Group et langvarigt partnerskab med det danske forsvar, som de nu er stolte af at udvide til det maritime felt:

- På grund af klimaændringer åbner nye søveje i Arktis, hvilket gør det sværere at udøve suverænitet i området. Dette baner vejen for ulovlig søfartstrafik med ulovlige aktiviteter som f.eks. illegal våbenhandel og ulovligt fiskeri til følge, hvilket ifølge WWF Verdensnaturfonden er et udbredt problem i Arktis, siger han og tilføjer:

- Ved at kombinere forskellige datakilder kan løsningen i alle vejrforhold skelne mellem skibe og isbjerge, og i sidste ende kan det hjælpe de nationale myndigheder med at skelne mellem lovlig og ulovlig aktivitet.

Henning Heiselberg, centerleder ved Danmarks Tekniske Universitet, tilføjer:

- Vi er meget glade for denne store mulighed for at forske i og udvikle avanceret teknologi så som AI til satellitdataanalyse til vores fælles bedste, og vi er taknemmelige for projektfinansieringen fra Forsvaret.

Forsvaret har øremærket 1,5 mia. kr. til støtte for øget overvågning og kommunikation i området. Dette projekt er en god mulighed for at bruge ny forskning og udvikling til at understøtte fremtidige aktiviteter i de arktiske områder.

-hawin

18/12 2020
  • Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    havne ›Med solid økonomi, et rentefald gennem 2025 og nogle travle efterårsmåneder er vejen banet for stor aktivitet på ejendomsmarkedet i det nye år. Og i det sydvestjyske får udviklingen medvind fra havn, energi og datacentre. Det spår erhvervsmægleren, Nordicals
  • Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    havne ›Havneudvikling ApS har vundet udbuddet af tre grunde på havnen i Nykøbing Falster. Det besluttede Guldborgsund Kommunes byråd torsdag aften. Bag Havneudvikling ApS står den lokale entreprenørvirksomhed MSE Entreprise
  • Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    havne ›Efter et år præget af økonomisk usikkerhed går Stena Line ind i 2026 med en mere forsigtig optimisme. Man regner bl.a. med at flere svensker rejser til Danmark
  • Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    havne ›Molslinjen har nu bestilt den tredje el-katamaran til sejlads på Kattegat. De første to færger er bestilt hos australske Incat, og det bliver også det tasmanske værft, som skal bygge den tredje færge
  • Klargøring trækker ud

    Klargøring trækker ud

    havne ›Samsøs kommende elfærge, Tyrfing, er kommet til Danmark og værftet i Svendborg efter en forsinket tur hjem præget af hårdt vejr. Klargøringen i Svendborg er dog mere omfattende end ventet, hvilket forsinker færgen yderligere
  • November-run på den flydende metro

    November-run på den flydende metro

    havne ›Målt på gående passagerer har Øresundslinjens færger mellem Helsingør og Helsingborg ikke haft en bedre november siden 2008. 272.311 rejsende gik ombord i november i år
  • By & Havn skifter diesel ud med el

    By & Havn skifter diesel ud med el

    havne ›To nye el-lastbiler sparer 20 ton CO2 om året hos By & Havn og gør driften i Københavns havne- og byudviklingsområder grønnere, mere effektiv og mere sikker for medarbejderne
  • Krydstogtsæsonen forlænget med juleanløb

    Krydstogtsæsonen forlænget med juleanløb

    havne ›Copenhagen Malmö Port, CMP, går ind i en ny tid med helårskrydstogt. Antallet af anløb uden for den traditionelle sommersæson når rekordhøjde