Ny overvågningsteknologi skal opdage ulovlige skibe i Arktis

Ny overvågningsteknologi skal opdage ulovlige skibe i Arktis

En ny overvågningsteknologi udviklet af det maritime analyse- og datafirma, GateHouse Maritime, i samarbejde med Danmarks Tekniske Universitet skal hjælpe det danske forsvar med at overvåge det arktiske hav. Teknologien er bygget til at identificere såkaldte 'Dark Ships', som er betegnelsen for ulovlige skib, som sejler uden eller har slukket for deres AIS-transponder (Automatisk Identifikations System).

Arktis spænder over 14 millioner kvadratkilometer. Klimaforandringer påvirker fortsat det arktiske område, og det forventes, at søfartstrafikken øges betydeligt i løbet af de næste 10 til 20 år. Med den øgede tilgængelighed er interessen for Arktis også forøget. Det er en af grundene til, at Arktis er vigtig for både Grønland og Danmark.

For at udøve suverænitet i Arktis og for at øge søfartssikkerheden i regionen har det danske forsvar underskrevet en ny medfinansieringskontrakt med det maritime analyse- og datafirma GateHouse Maritime og Danmarks Tekniske Universitet.

Projektet sigter mod at udvikle en ny overvågningsteknologi, der kan opdage og identificere ulovlige skibe, som sejler uden eller med slukket AIS-transponder, bedre kendt som 'Dark Ships'.

Teknologien vil kombinere SAR-satellitbilleder og AIS-data for at skelne isbjerge fra skibe. Ifølge COO i GateHouse Maritime, Poul Bondo, har GateHouse Group et langvarigt partnerskab med det danske forsvar, som de nu er stolte af at udvide til det maritime felt:

- På grund af klimaændringer åbner nye søveje i Arktis, hvilket gør det sværere at udøve suverænitet i området. Dette baner vejen for ulovlig søfartstrafik med ulovlige aktiviteter som f.eks. illegal våbenhandel og ulovligt fiskeri til følge, hvilket ifølge WWF Verdensnaturfonden er et udbredt problem i Arktis, siger han og tilføjer:

- Ved at kombinere forskellige datakilder kan løsningen i alle vejrforhold skelne mellem skibe og isbjerge, og i sidste ende kan det hjælpe de nationale myndigheder med at skelne mellem lovlig og ulovlig aktivitet.

Henning Heiselberg, centerleder ved Danmarks Tekniske Universitet, tilføjer:

- Vi er meget glade for denne store mulighed for at forske i og udvikle avanceret teknologi så som AI til satellitdataanalyse til vores fælles bedste, og vi er taknemmelige for projektfinansieringen fra Forsvaret.

Forsvaret har øremærket 1,5 mia. kr. til støtte for øget overvågning og kommunikation i området. Dette projekt er en god mulighed for at bruge ny forskning og udvikling til at understøtte fremtidige aktiviteter i de arktiske områder.

-hawin

18/12 2020
  • -Havnearbejde bør medføre længere sejltider til Bornholm

    -Havnearbejde bør medføre længere sejltider til Bornholm

    havne ›Udbygningen af Rønne Havn sender Bornholmslinjens hurtigfærger på en omvej, der betyder, at de sejle hurtigere på åben sø. Det koster i brændstof og miljøhensyn, mener rederiet, som derfor søger om at måtte øge sejltiden mellem Ystad og Rønne fra 80 til 90 minutter
  • Lars Nordahl træder ind i bestyrelsen for Danske Havne

    Lars Nordahl træder ind i bestyrelsen for Danske Havne

    havne ›Rønne Havn spiller en central rolle i den grønne omstilling i Østersøen og fungerer som en vigtig del af infrastrukturen mellem Bornholm, resten af Danmark og udlandet. Nu skal havnens CEO styrke bestyrelsen i brancheforeningen
  • Grenaa Havn og Hallands Havne danner Kattegat Port Alliance

    Grenaa Havn og Hallands Havne danner Kattegat Port Alliance

    havne ›De to venskabshavne med relationer til Stena Lines færgeforbindelse imellem Grenaa, tidligere Varberg og nu Halmstad i Sverige, tager skridtet videre med et strategisk samarbejde for nøglesegmenterne Cargo Mobility, Energy og Offshore Wind
  • Søtransporten af flydende CO2 er i sikre hænder

    Søtransporten af flydende CO2 er i sikre hænder

    havne ›Et samarbejde om at etablere Europas første operationelle CO2-lagringsanlæg ved hjælp af et specialmodificeret CO2-transportskib til det Ineos-ledede CCS-projekt, Greensand Future har fået Blue Water med om bord som samarbejdspartner
  • Udvidelse af Odense Havn har fået grønt lys

    Udvidelse af Odense Havn har fået grønt lys

    havne ›Et flertal i byrådet i Kerteminde, har vedtaget et omdiskuteret lokalplanforslag om havneområdet ved det tidligere Lindøværft i Munkebo, som ejes af Odense Havn. Med vedtagelsen kan havnen udvides med 28 hektar til bl.a. vindmølleproduktion
  • Kunstige rev styrker biodiversiteten

    Kunstige rev styrker biodiversiteten

    havne ›ReefCircular har testet kunstige rev fremstillet af ler, og de første resultater viser en mere lovende fremtid for havets økosystemer og biodiversiteten. Siden sommer har 2,3 millioner fisk besøgt testrevet i Hundested Havn
  •  Nyt liv i gamle batterier

    Nyt liv i gamle batterier

    havne ›Gamle bilbatterier fra elbiler er nu klar til at blive genbrugt kraftvarmeværket i Rønne Havn. Det EU-finansierede projekt ”Second Life for Power Plants - 2LIPP”, står bag. Målet er at transformere gamle fossil-afhængige kraftvarmeværker til lagerplads for vedvarende energi
  • Rønne Havn modtager ESG Transparency Award

    Rønne Havn modtager ESG Transparency Award

    havne ›Rønne Havn har modtaget prisen ESG Transparency Award, som uddeles af EUPD Research – en organisation, der arbejder med analyser, optimering og anerkendelse af bæredygtighedsinitiativer på tværs af brancher