Ny tidssvarende operationsform

Ny tidssvarende operationsform

Verdenshandelen bliver transporteret med større og større skibe, og det kræver vanddybde. Den har man i Aarhus, og derfor har Aarhus Havn lanceret en helt ny og unik operationsform, der har store perspektiver

Ship-to-ship (STS) betyder, at meget store skibe kan sejle ind til Aarhus Havn, og her sker der så en omlastning til mindre skibe, som kan sejle ind i havne med mindre vanddybde.

Premieren på den nye operationsform er netop overstået. Tørlastskibet, True Love, ankom til Aarhus fra Ukraine med en stor sending sojabønner, der via STS blev fordelt på fire mindre coastere. Produktiviteten var i fokus og nåede sit højeste, da man omlastede 841 tons søjabønner i timen.

- Alle ved, at udviklingen går imod større og større skibe, fordi det giver en omkostningsreduktion, og da vi har vanddybden til de store skibe her i Aarhus, var STS et oplagt satsningsområde for os, fortæller havnedirektør Jakob Flyvbjerg Christensen.

Han er rigtig godt tilfreds med premieren – og også med den forpremiere, der foregik i oktober, hvor man flyttede biobrændsel for Dong.

- Vi er den eneste erhvervshavn i Danmark, der kan tilbyde den type operation, hvor vi omstiller vores containerkraner til at arbejde med bulk i løbet af få timer. Og jeg er faktisk imponeret over den produktivitet, vi gennemførte operationen med, siger Jakob Flyvbjerg Christensen.

STS-Operationerne vil være kendetegnet ved at have samme høje effektivitet, som man kender fra containeroperationer – med mange hurtige og tunge løft.

-hawin

13/12 2016
  • Havnebydel under forvandling

    Havnebydel under forvandling

    havne ›21 anbefalinger til fremtidens havnebydel i Næstved. Forvandlingen af havneområdet i Næstved skal styrke hele Næstved Kommunes vækstpotentiale
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind