Ny Vesthavn tager formNy Vesthavn kommer på dybt vand. Arbejdet for at gøre plads til fremtidens store, dybe skibe er netop indledt i Kalundborg Fjord.

Ny Vesthavn tager form

Opførelsen af Ny Vesthavn skrider planmæssigt frem. Nye veje og moler vokser frem på havneområdet, og nu begynder arbejdet med at give havnen dybt vand og plads til søens største skibe

Den 330.000 kvadratmeter store udvidelse af Kalundborg Havn, Ny Vesthavn, begynder så småt at gøre væsen af sig i Kalundborg Fjord. 

Siden oktober har entreprenør Hercules Fundering blandt andet arbejdet med at pumpe sand ind til det område i fjorden, hvor Ny Vesthavn efter planen erstatter vandet næste forår. Ligeledes er vejen til det nye havneområde, der går fra rundkørslen lige efter Asnæsværket på Asnæsvej, nu anlagt, ligesom to nye moler begynder at skære sig igennem vandoverfladen fra landsiden.

Nu rykker byggeriet ind i en helt ny fase – og her kommer Ny Vesthavn på dybt vand.

- Uddybningsentreprenøren Wasa Dredging har netop taget hul på uddybningsarbejdet på søsiden. Hele idéen med at etablere Ny Vesthavn er at investere i fremtiden ved at skabe den nødvendige plads til de store nye skibe og visionære havnebrugende virksomheder. På den måde sikrer vi, at Kalundborg Havn med havneudvidelsen kan bidrage endnu mere effektivt til den positive vækst- og beskæftigelsesudvikling i Vestsjælland, siger bestyrelsesformand i Kalundborg Havn, Martin Schwartzbach.

Fremtidens skibe bliver større og stikker dybere, og det stiller krav om kapacitet, som kun få havne i dag modsvarer. For at skabe bedst mulige betingelser for alle skibe fremover skal der derfor uddybes til 15 meters vaddybde ved kajen i Ny Vesthavn.

Uddybningsarbejdet ventes færdigt i sensommeren 2018. Derefter venter betonarbejdet og en stribe andre opgaver på land, før Ny Vesthavn om præcis et år står i fuld flor vest for Asnæsværket i Kalundborg Fjord.  

-hawin

 

FAKTA OM NY VESTHAVN

  • Ny Vesthavn placeres på den sydlige side af Kalundborg Fjord, vest for Asnæsværket.
  • Det samlede areal omfatter 330.000 kvadratmeter.
  • Ny Vesthavn etableres på ca. 200.000 kvadratmeter eksisterende land og resten – 130.000 – af de 330.000 kvadratmeter inddæmmes på søområdet.
  • Der etableres en 500 meter lang kaj.
  • Vanddybden bliver 15 meter – dermed bliver Kalundborg Havn den eneste havn på Sjælland, som kan tilbyde dybt vand ved kaj lige ved T-ruten, som er dybvandsruten, der forbinder Østersøen og Nordsøen.
  • Af de 330.000 kvadratmeter er der afsat 50.000 kvadratmeter til Kalundborg Container Terminal.
  • 60.000 kvadratmeter anvendes til vej, parkering m.v.

 

2/3 2018
  • Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    havne ›Med solid økonomi, et rentefald gennem 2025 og nogle travle efterårsmåneder er vejen banet for stor aktivitet på ejendomsmarkedet i det nye år. Og i det sydvestjyske får udviklingen medvind fra havn, energi og datacentre. Det spår erhvervsmægleren, Nordicals
  • Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    havne ›Havneudvikling ApS har vundet udbuddet af tre grunde på havnen i Nykøbing Falster. Det besluttede Guldborgsund Kommunes byråd torsdag aften. Bag Havneudvikling ApS står den lokale entreprenørvirksomhed MSE Entreprise
  • Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    havne ›Efter et år præget af økonomisk usikkerhed går Stena Line ind i 2026 med en mere forsigtig optimisme. Man regner bl.a. med at flere svensker rejser til Danmark
  • Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    havne ›Molslinjen har nu bestilt den tredje el-katamaran til sejlads på Kattegat. De første to færger er bestilt hos australske Incat, og det bliver også det tasmanske værft, som skal bygge den tredje færge
  • Klargøring trækker ud

    Klargøring trækker ud

    havne ›Samsøs kommende elfærge, Tyrfing, er kommet til Danmark og værftet i Svendborg efter en forsinket tur hjem præget af hårdt vejr. Klargøringen i Svendborg er dog mere omfattende end ventet, hvilket forsinker færgen yderligere
  • November-run på den flydende metro

    November-run på den flydende metro

    havne ›Målt på gående passagerer har Øresundslinjens færger mellem Helsingør og Helsingborg ikke haft en bedre november siden 2008. 272.311 rejsende gik ombord i november i år
  • By & Havn skifter diesel ud med el

    By & Havn skifter diesel ud med el

    havne ›To nye el-lastbiler sparer 20 ton CO2 om året hos By & Havn og gør driften i Københavns havne- og byudviklingsområder grønnere, mere effektiv og mere sikker for medarbejderne
  • Krydstogtsæsonen forlænget med juleanløb

    Krydstogtsæsonen forlænget med juleanløb

    havne ›Copenhagen Malmö Port, CMP, går ind i en ny tid med helårskrydstogt. Antallet af anløb uden for den traditionelle sommersæson når rekordhøjde