Nye elfærger på vej efter to vundne udbud

Nye elfærger på vej efter to vundne udbud

Transportministeriet har torsdag meddelt, at Molslinjen efter to udbud skal tildeles de næste ti års besejling af færgeruterne Alslinjen og Samsølinjen. De vundne udbud kommer for alvor til at sætte fart på den grønne omstilling af indenrigsfærger med en helt ny standard for elfærger i Danmark, lover rederiet

Molslinjen beholder de to færgeruter Alslinjen mellem Bøjden og Fynshav og Samsølinjen mellem Kalundborg og Ballen. Transportministeriet har efter to udbud tildelt Molslinjen de to færgeruter. Kontrakterne, som løber i 10 år, underskrives endeligt i løbet af efteråret i år.

Molslinjen overtog de to ruter, da rederiet i oktober 2018 købte Danske Færger.

-Vi er glade for at beholde de to ruter, og vi glæder os til at udvikle trafikken begge steder i den næste kontraktperiode til gavn for de lokalsamfund, hvor færgedriften er så vigtig, siger Molslinjens administrerende direktør, Carsten Jensen.

Begge ruter skal fremover betjenes af elfærger drevet af grøn strøm. De to skibe kommer til at sætte helt nye standarder for elfærger i Danmark, skriver Molslinjen i en pressemeddelelse.

-Der ligger to års planlægning bag optimeringen af færgerne, og det kommer til at betyde et stort skridt i vores planer for omstilling af dansk indenrigsfærgefart, siger Carsten Jensen.

Erfaringer fra første el-færge på Fanølinjen 

Når kontrakterne er endeligt i hus, går Molslinjen straks i gang med de sidste detaljer omkring de to nybygninger, og så snart de er på plads, kan der fortælles mere detaljeret om ruternes nye skibe.

-Vi har bygget videre på vores gode erfaringer med vores første elfærge på Fanølinjen. Her har vi fået værdifuld erfaring, som vi kan tage med os til de nye og større færger, forklarer Carsten Jensen.

Alslinjen skal besejles fra september 2024, mens Samsølinjens nye kontrakt løber fra januar 2025.

-lipe

 

25/8 2022
  • Port of Aalborg opjusterer

    Port of Aalborg opjusterer

    havne ›Udvikling i udlejningsforretningen i den voksende erhvervspark og fortsat stor godsaktivitet er de primære årsager til, at Port of Aalborg har leveret et solidt første halvår af 2025 og derfor opjusterer forventningerne
  • Blue Water skifter til HVO på havnen

    Blue Water skifter til HVO på havnen

    havne ›600.000 liter diesel skiftes til det alternative brændstof HVO og reducerer CO2-udledning med op mod 90 % i Esbjerg, Aarhus og Lindø
  • Kongsberg udvider på Aalborg Havn

    Kongsberg udvider på Aalborg Havn

    havne ›Den maritimt specialiserede servicevirksomhed her fundet en ny niche, og lejer derfor yderligere 700 700 kvadratmeter lager i erhvervsparken på Østhavnen
  • Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    havne ›WeStorix vil etablere højspændingsforbindelse mellem Hirtshals og Hjørring. Den skal realisere planerne med for grøn strøm til hybridfærger, havnens virksomheder og den nordjyske industri
  • Molslinjens tasmanske færgedjævel

    Molslinjens tasmanske færgedjævel

    havne ›Byggeriet af Molslinjens nye mega-katamaraner er gået i gang på Incat-værftet i Tasmanien. Og allerede nu er der et bud på, hvordan de elektriske og kraftfulde katamaraner kommer til at se ud
  • Tænketanker lagde til i Aarhus

    Tænketanker lagde til i Aarhus

    havne ›Den grønne omstilling er ikke altid let. Det kræver samarbejde og vidensdeling, og det var pointen med den konference, som Aarhus Havn lagde lokaler til en tirsdag i august
  • Forlænger samarbejdet

    Forlænger samarbejdet

    havne ›Kalundborg Havn og APM Terminals har forlænget deres samarbejdsaftale for at sikre fortsat vækst, høj effektivitet og styrket containerkapacitet
  • Udfordret af nyt havnedesign

    Udfordret af nyt havnedesign

    havne ›Det nye design af Rønne Havn udfordrer de konventionelle færger. Det viser de simuleringer, som Bornholmslinjen har foretaget sammen med Rønne Havn og Niras