Nye rekorder i Ystad Havn
Ystad Havns administrerende direktør, Björn Boström.

Nye rekorder i Ystad Havn

Statistik fra 2018 viser, at Ystad Havn sidste år nåede nye rekordniveauer. Godstrafikken såvel som antallet af last- og personbiler samt passagerer steg – igen

Når statistikken for året 2018 opgøres, kan Ystad Havn fortsat se tilbage på en rekordperiode. Både i 2015, 2016 og 2017 slog havnen nye rekorder, og denne trend fortsatte også i 2018.

Både godstrafikken og antallet af lastbiler, passagerer og personbiler fortsatte med at vækste, og Ystad Havns administrerende direktør, Björn Boström, kan atter konstatere, at forretningerne i havnen går rigtigt godt.

- Det er virkeligt glædeligt, at Havnens og vores kunders anstrengelser sammen med en fortsat vækst i markedet giver udbytte. Ystad Havn er en af Sveriges førende havne, siger han.
 
Ystad Havn er den største havn i Sverige med daglig færgetrafik til Polen og Bornholm, den tredjestørste færgepassagerhavn, den femtestørste i forhold til det samlede antal fartøjsbesøg og den ellevtestørste, når det gælder den totale godsgennemstrømning via havnen.
 
Stigningen i antallet af passagerer skyldes først og fremmest trafikken til Bornholm, mens stigningen i gods kan tilskrives den polske trafik.

Antallet af togvogne falder fortsat og vil med afsæt i øjebliksbilledet i begyndelsen af januar 2019 forsvinde helt. Antallet af busser er steget pænt, hvilket i første omgang beror på, at Bornholmslinjen – siden rederiet overtog trafikken mellem Ystad-Rønne – driver egen buslinje fra København. Men også antallet af busser i Polentrafiken er steget i løbet af året.
 
Polferries såvel som Bornholmslinjen har udvidet trafikken med flere ture sammenlignet med foregående år.

-hawin


 

11/2 2019
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien