Nye tal viser mindre godstab end under finanskrisenPort of Aalborg er en af de danske havne, som faktisk øgede godsomsætningen i 2020

Nye tal viser mindre godstab end under finanskrisen

-Det er godt nyt, trods alt, at tabet af godstransport sidste år i europæiske havne under Corona-pandemien er mindre end under finanskrisen i 2008-2009. Det siger direktør i brancheorganisationen Danske Havne, Tine Kirk, i en kommentar til nye tal for godstransporten fra ESPO, European Sea Ports Organisation, som er havnenes fælles europæiske samarbejdsorganisation

Det fremgår af tallene, at godsomsætningen faldt med otte procent fra 2019 til 2020 i 87 EU-havne. Det er mindre end under finanskrisen for 12 år siden. Faldet er ujævnt fordelt over sidste år, idet der skete et dramatisk fald i omsætningen på samlet gods i andet kvartal 2020, men der blev rettet væsentligt op i årets sidste to kvartaler, så det samlede fald landede på otte procent. Forventningen i ESPO er da også, at det kun vil tage to år at nå tilbage på den samme godsomsætning som før Corona-pandemien.

Danske Havnes direktør, Tine Kirk siger:

-Corona har ramt meget forskelligt. Dels med forskel fra havn til havn, dels forskelligt med hensyn til de forskellige forretningsområder, havnene beskæftiger sig med. De danske havne, der er tunge på fiskeri, er hårdt ramt af både Corona og Brexit, mens andre havne har oplevet fremgange i resultat. Det er derfor glædeligt, at ESPO forventer en ret hurtig tilbagevenden til tiden før Corona, hvad angår godstransport. For gods over kaj er nu engang en basisindtægt og et grundlæggende forretningsområde for vores havne.

Frygtindgydende fald i krydstogtbranchen
Anderledes hårdt er det gået for sig, når talen falder på færgefart og krydstogter.

Tallene for passagertrafik i havnene viser, at antallet af passagerer er halveret generelt, og tabet af turister på krydstogt har været vilde 94 procent i de europæiske havne.

Danske Havnes Tine Kirk bemærker her til, at den danske regering så sent som i går i et politisk udspil lagde stor vægt på værdien af krydstogtturismen, både som indtægtskilde til landet og som skaber af flere tusinde arbejdspladser, ikke mindst for ufaglærte, og at man i samme udspil lagde op til samfinansieringsmuligheder for etabling af landstrøms-anlæg til besøgende krydstogtskibe. Landstrøm er grøn strøm, der skal erstatte skibenes behov for at lade dieselsmotoren køre, mens de ligger til kaj.

-Faldet i krydstogtsturismen og dermed i antallet af anløb fra krydstogtskibe er frygtindgydende, siger hun.

-Især naturligvis for København, der normalt modtager ca. 70 procent af de danske anløb, men det kan bestemt mærkes i havne som Skagen, Aalborg, Aarhus, Rønne og Fredericia også. Så jo hurtigere, vi får gang i den gren af turismen også, jo bedre. Og når regeringen endda åbner for, at tempoet for grøn omstilling også her, kan skrues op, er det bare med at slå til, fortsætter hun.

87 havne deltager i Portinsights, der er et system til deling af data om trafik, gods og passagerer i deltager-havnene. Ideen er at det skal være let for den enkelte havn dels at rapportere, dels at sammenligne sin egen situation med andre havne på national eller europæisk plan.

-lipe

1/6 2021
  • Grenaa Havn og Hallands Havne danner Kattegat Port Alliance

    Grenaa Havn og Hallands Havne danner Kattegat Port Alliance

    havne ›De to venskabshavne med relationer til Stena Lines færgeforbindelse imellem Grenaa, tidligere Varberg og nu Halmstad i Sverige, tager skridtet videre med et strategisk samarbejde for nøglesegmenterne Cargo Mobility, Energy og Offshore Wind
  • Søtransporten af flydende CO2 er i sikre hænder

    Søtransporten af flydende CO2 er i sikre hænder

    havne ›Et samarbejde om at etablere Europas første operationelle CO2-lagringsanlæg ved hjælp af et specialmodificeret CO2-transportskib til det Ineos-ledede CCS-projekt, Greensand Future har fået Blue Water med om bord som samarbejdspartner
  • Udvidelse af Odense Havn har fået grønt lys

    Udvidelse af Odense Havn har fået grønt lys

    havne ›Et flertal i byrådet i Kerteminde, har vedtaget et omdiskuteret lokalplanforslag om havneområdet ved det tidligere Lindøværft i Munkebo, som ejes af Odense Havn. Med vedtagelsen kan havnen udvides med 28 hektar til bl.a. vindmølleproduktion
  • Kunstige rev styrker biodiversiteten

    Kunstige rev styrker biodiversiteten

    havne ›ReefCircular har testet kunstige rev fremstillet af ler, og de første resultater viser en mere lovende fremtid for havets økosystemer og biodiversiteten. Siden sommer har 2,3 millioner fisk besøgt testrevet i Hundested Havn
  •  Nyt liv i gamle batterier

    Nyt liv i gamle batterier

    havne ›Gamle bilbatterier fra elbiler er nu klar til at blive genbrugt kraftvarmeværket i Rønne Havn. Det EU-finansierede projekt ”Second Life for Power Plants - 2LIPP”, står bag. Målet er at transformere gamle fossil-afhængige kraftvarmeværker til lagerplads for vedvarende energi
  • Rønne Havn modtager ESG Transparency Award

    Rønne Havn modtager ESG Transparency Award

    havne ›Rønne Havn har modtaget prisen ESG Transparency Award, som uddeles af EUPD Research – en organisation, der arbejder med analyser, optimering og anerkendelse af bæredygtighedsinitiativer på tværs af brancher
  • Esbjerg Havn sender jacket-fundamenter til USA

    Esbjerg Havn sender jacket-fundamenter til USA

    havne ›Det første fundament til USA’s største offshore vindprojekt, Coastal Virginia Offshore Wind (CVOW), blev for nyligt færdiggjort og afskibet fra Esbjerg Havn, som er den eneste havn i verden med infrastruktur og kapacitet til at facilitere produktionen af fundamenter i denne skala
  • Billund Lufthavn øger sikkerheden med nyt, automatiseret baggrundstjek

    Billund Lufthavn øger sikkerheden med nyt, automatiseret baggrundstjek

    transport ›Lufthavne er kritisk infrastruktur og skal ifølge NIS2 direktivet og CER, loven om kritiske enheders modstandsdygtighed, der begge træder i kraft i 2025, lave baggrundstjek af medarbejdere og virksomheder. Derfor har Billund Lufthavn indført en automatisk screeningsløsning