Nyt havnenetværk skal få brandowners og transportører til at revurdere deres transportløsninger

Nyt havnenetværk skal få brandowners og transportører til at revurdere deres transportløsninger

Sammen med de andre havne i det 'skandinaviske havnenetværket', vil Hirtshals Havn sætte fokus på og informere om, at søvejen er et rigtig godt supplement til vejtransport i Skandinavien, og ved at kombinere transportformerne kan der opnås et fordelagtigt alternativ, som kan konkurrere på flere aspekter herunder pris, miljø og transporttid

Der er rigtig gode muligheder for at skabe attraktive transportløsninger, når man kombinere transportformerne.  Og selv om havnedirektør Jens Kirketerp Jensen erkender, at det er en stor opgave at få vareejere og transportører til at stoppe op og overveje om der findes et bedre alternativer end deres nuværende transportløsning, mener han at man bør gøre forsøget. Ikke mindst fordi det nye havnenetværk skaber muligheder for et væld af effektive transport- og logistikløsninger.

Havnenetværket, der består af Göteborg Havn, Risavika Havn, Grenland Havn, Bergen Havn, Larvik Havn, Kristiansand havn, Zeebrugge Havn og Hirtshals Havn, repræsenterer et udtal af kombinationer indenfor søtransport, som kombineret med vejtransport, og potentielt banetransport, kan sikre en effektiv, bæredygtig og konkurrencedygtig transportløsning.
 
Ved at kombinere og tænke kreativt kan vareejere og transportører i mange tilfælde opnå en mere attraktiv transportløsning end den som udelukkende tager udgangspunkt i vejtransport, understreger Jens Kirketerp Jensen.

 
Ifølge Jens Kirketerp Jensen, kan den kreative løsning, hvor flere transportformer kombineres, for eksempel tilbyde slutbrugere i Vestnorge frugt og grønt ligeså hurtigt som slutbrugere i Oslo-området hvis transportørerne benytter sig af de ruter, der er mellem Hirtshals og Vestnorge:
 
- Det handler om at tænke ud af boksen og kreativt i forhold til transport af gods. Jeg har et ønske om, at vareejere og transportører stopper op og tager stilling til om den transportløsning som de benytter, også er den, som er mest fordelagtig. I nogen tilfælde vil vareejere og transportører erfare, at de allerede har fundet den bedste transportløsning, men ud fra mit kendskab til videnskabelige miljøundersøgelser samt priserne og frekvenserne hos rederierne, som sejler mellem netværkshavnene, er jeg ikke i tvivl om, at en stor del af det gods som flyttes for eksempel til og fra syd og Vestnorge, kan flyttes via en smartere transportløsning.

Kirketerp forsætter:
- Jeg forestiller mig, at vi i transportbranchen i fremtiden har et bæredygtighedsmærke som tilkendegiver, at en vareejer forholder sig til miljø og klima, og benytter sig af den transportløsning, som er mest bæredygtig fra A - B. Fødevareproducenter kan markedsføre, at deres produkter er mærket med økologimærket mens andre kan bryste sig af at levere svanemærkede produkter til forbrugerne.
 
- Der er ingen tvivl om, at både økologimærket og svanemærket har stor værdi i et markedsføringsperspektiv. Tilsvarende vil jeg appellere til, at vi skabe rammen for et bæredygtighedsmærke som de vareejere og transportører, der tager et bæredygtigt ansvar, og aktivt tager stilling til deres transportløsninger, vil kunne bruge det i et markedsføringsperspektiv.
 
Grundlæggende ønsker Hirtshals Havn sammen med de resterende havne i netværket at skabe bevidsthed. Bevidsthed om transportløsninger, herunder de muligheder, der allerede er på markedet, er incitamentet for netværkets initiativer.
 
-hawin
30/4 2018
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien