Nyt liv i gamle batterierBrugte batterier får nyt liv i et innovativt system, der skal sikre fleksibel energilagring og stabilitet i Bornholms elnet.

Nyt liv i gamle batterier

Gamle bilbatterier fra elbiler er nu klar til at blive genbrugt kraftvarmeværket i Rønne Havn. Det EU-finansierede projekt ”Second Life for Power Plants - 2LIPP”, står bag. Målet er at transformere gamle fossil-afhængige kraftvarmeværker til lagerplads for vedvarende energi

En 20-fods container fyldt med 18 genbrugte bilbatterier ankom i denne uge til Bornholms gamle kraftvarmeværk – klar til at tage del i fremtidens energiløsninger.

De brugte batterier får nyt liv i et innovativt system, der skal sikre fleksibel energilagring og stabilitet i øens elnet.

Batterierne repræsenterer en vigtig milepæl for 2LIPP-projektet, som demonstrerer, hvordan eksisterende ressourcer kan genanvendes i kampen for en grønnere fremtid.

Det skriver Energy Cluster Denmark i en pressemeddelelse, som kommer ind på at udviklingen af teknologien bag løsningen er leveret af det svenske PLS Energy Systems og markerer begyndelsen på en ny æra for energilagring på Bornholm.

- Vi har nu flere års erfaring med positive resultater med genbrug af brugte bilbatterier, siger Fredrik Stigebrandt, projektleder i PLS Energy Systems.

Han kommer ind på at den grønne omstilling kræver hurtige og mere bæredygtige løsninger.

- Derfor er 2LIPP en spændende mulighed til at teste vores løsning i en større sammenhæng, og hjælper os på vej med fremtidig forskning og innovation, siger han.

Den første milepæl
Lagringssystemet med bilbatterier fra elbiler er bygget op af genbrugte lithium-ion batterier. Systemet er det første ud af tre lagringssystemer, der skal installeres i 2LIPP projektet.

Senere kommer der svinghjul og et højtemperatur saltlager, tre forskellige systemer til energilagring, energioptimering og forsyningssikkerhed i fremtidens elnet og fjernvarmeproduktion.

Målet med projektet er at omdanne gamle kraftvarmeværker, der tidligere var afhængige af fossile brændsler, til nu at skulle lagre strøm fra vedvarende energi.

- I dag har vi nået en milepæl for fremtidens energiforsyning på Bornholm. Med leveringen af bilbatterierne får vi taget hul på de første konkrete skridt til at transformere det gamle kraftværk til et lager for strøm fra vedvarende energi.

- Med 2LIPP projektet får vi mulighed for at udvikle løsninger til fremtidens energisystem på Bornholm, som også vil være med til at øge forsyningssikkerheden.

- Det er et af de konkrete innovationsprojekter vi har, der arbejder for et mere bæredygtigt Bornholm, siger Claus. M. Andersen, direktør for Bornholms Energi & Forsyning.

Transformerer gammel infrastruktur
Jo mere sol- og vindenergi der produceres til elforsyningen, jo større behov kommer der for pålidelige og fleksible lagringsmuligheder.

- Med bedre muligheder for at lagre energi, des bedre kan vi også udjævne strømpriserne, siger Claus M. Andersen, og fortsætter:

- Den seneste måneds store udsving i elprisen, understreger også, at lagringsteknologier er meget vigtige i fremtidens energisystem for at sikre mere stabile - og lave - elpriser.

Det er for eksempel det danskerne har oplevet den sidste månedstid med ekstremt høje elpriser. 2LIPP projektet demonstrerer, hvordan en kombination af forskellige lagringssystemer kan imødekomme denne udfordring, hedder det videre i meddelelsen.

De genbrugte bilbatterier, udviklet af PLS Energi Systems, er både økonomisk fordelagtige og miljøvenlige sammenlignet med at bruge nye batterier.

Sammen med svinghjul, som er en højteknologisk løsning leveret af det hollandske firma Quinte, og saltlageret, et innovativt termisk lagringssystem udviklet af danske Hyme, vil de genbrugte bilbatterier være tre teknologier, som hver tilbyder unikke lagringskapaciteter og ydelser til balancering af energisystemet.

De vil blive styret af et nyt energistyringssystem designet til at optimere drift og fordeling til fordel for forsyningssikkerheden.

Med integrationen af disse teknologiske lagringssystemer viser 2LIPP, hvordan fossil-afhængige kraftvarmeværker kan blive omdannet til vigtige led i den grønne omstilling, levere skalerbare løsninger og omkostningseffektive teknologier for en stabil forsyningssikkerhed.

-hawin

Om 2LIPP projektet
Second Life for Power Plants – 2LIPP projekt er støttet med funding fra den europæiske unions Horizon 2020 program for klima innovative projekter med 8 mio. euro og har et totalbudget på 13,5 mio. euro. Bornholms Energi & Forsynings del af budgettet er på 2,2 mio. euro.
2LIPP projektet begyndte i januar 2023.
Konsortiepartnerne er: Bornholms Energi & Forsyning, PLS Energy Systems, Hyme, Quinteq, PINI, Netzgesellschaft Eisenberg, Ernst-Abbe-Hochschule Jena, Fraunhofer ICT, Gdansk University of Technology, Miejskie Przedsibiorstwo Ciepcowniczo-Komunalne “Koksik” - Spócka Z Ograniczon Odpowiedzioneci, Euroheat & Power, Danmarks Tekniske Universitet, Teknologisk Institut. Energy Cluster Denmark faciliterer projektet.

De genbrugte bilbatteriers potentiale

* Batterierne installeres i en 20-fod container (længde x bredde x højde: 6,06 m x 2,44 m x 2,59 m), hvilket svaret til et areal på ca. 15 m2.

* Containeren (inkl. batterierne) vejer ca. 11 tons

* Der er 9 batterimoduler i containeren, hvert modul består af 2 batterienheder (altså totalt 18 batterier i containeren)

* Batteriet har en effekt på 172 kW og kapacitet på 700 kWh

Effekt angiver den maksimale mængde energi, som systemet kan levere eller modtage på et givet tidspunkt, dvs. det beskriver, hvor hurtigt energi kan leveres eller lagres.
Kapacitet angiver den totale mængde energi, som systemet kan lagre. Det beskriver altså, hvor meget energi der kan lagres i systemet over tid
I dette tilfælde tager det ca. 4 timer at oplade batteriet fuldt fra nul (700 kWh / 172 kW = 4 h)

* En gennemsnitlig bornholmsk husstand bruger 11 kWh strøm pr. dag

 Med de 18 bilbatterier kunne vi forsyne 63 husstande pr. dag

 

18/12 2024
  • Skagen Havn styrker sin position som Danmarks største fiskerihavn

    Skagen Havn styrker sin position som Danmarks største fiskerihavn

    havne ›Skagen havn fortsætter sin positive udvikling og cementerer sin rolle som Danmarks førende fiskerihavn, det viser de seneste tal fra Fiskeristyrelsen
  • Fiskeribranchen går sammen om indsamling af affald fra fiskeredskaber

    Fiskeribranchen går sammen om indsamling af affald fra fiskeredskaber

    havne ›Fiskeriretur bliver den femte ordning under Retur-ordningen, der også tæller Elretur, Batteriretur, Emballageretur og Tekstilretur. Den nye kollektivordning er affødt af producentansvaret for fiskeredskaber, og forventes af indsamle mellem 300 og 600 tons plast om året især i de store, jyske fiskerihavne
  • Hirtshals Havn sejler på ny trafik- og vækstbølge

    Hirtshals Havn sejler på ny trafik- og vækstbølge

    havne ›Antallet af passagerer, personbiler, lastbiler og gods, der krydsede kajkanten i Hirtshals, steg i 2024 sammenlignet med 2023, mens værdien af landinger af fisk viser de bedste tal i fem år. Fremgangen kommer efter flere års påvirkning fra coronarestriktioner, krigstilstande og nedgang i den norske krone
  • Stena Line skal hjælpe danske turister til Göteborg

    Stena Line skal hjælpe danske turister til Göteborg

    havne ›Når turismemessen Ferie for Alle løber af stablen i Herning den 21.-23. februar, er Stena Line på plads sammen med World of Volvo, Liseberg og Universeum for at sætte fokus på Gøteborg som destination for danske rejsende
  • Ny togrute sender tusindvis af biler til udskibning i Esbjerg Havn

    Ny togrute sender tusindvis af biler til udskibning i Esbjerg Havn

    havne ›10.000 nye biler forventes årligt via ny togrute direkte fra Slovakiet til Esbjerg Havn, hvor de bliver omlastet og sendt til Storbritannien. Første levering gik tæt på perfekt. er meldingen fra Scandinavian Auto Logistics, der håndterer bilerne på havnen
  • Skagen Havn har ansat maritim koordinator

    Skagen Havn har ansat maritim koordinator

    havne ›Majbritt Larsen er ansat i en nyoprettet stilling. Hun kommer fra en lignende stilling ved Port of Aalborg, men har tidligere været ansat ved Skagen Havn, som havneassistent og har i 10 år sejlet jack-up kranskibe, der installerer havvindmøller
  • Eimskip bygger nyt køle- og frysehus på Aarhus Havn

    Eimskip bygger nyt køle- og frysehus på Aarhus Havn

    havne ›Det islandske rederi tog forleden første spadestik til ialt 4400 kvm køle- og fryseopbevaring på Danmarks største erhvervshavn Byggeriet åbner nye muligheder for Eimskib, der især sejler til og fra Island, Grønland og Færøerne
  • ADP bliver medejer af Hanstholm Havn

    ADP bliver medejer af Hanstholm Havn

    havne ›Thisted Kommune og Associated Danish Ports (ADP) har indgået aftale om fælles ejerskab af Hanstholm Havn. ADP får aktiemajoriteten