Nyt liv i gamle batterierBrugte batterier får nyt liv i et innovativt system, der skal sikre fleksibel energilagring og stabilitet i Bornholms elnet.

Nyt liv i gamle batterier

Gamle bilbatterier fra elbiler er nu klar til at blive genbrugt kraftvarmeværket i Rønne Havn. Det EU-finansierede projekt ”Second Life for Power Plants - 2LIPP”, står bag. Målet er at transformere gamle fossil-afhængige kraftvarmeværker til lagerplads for vedvarende energi

En 20-fods container fyldt med 18 genbrugte bilbatterier ankom i denne uge til Bornholms gamle kraftvarmeværk – klar til at tage del i fremtidens energiløsninger.

De brugte batterier får nyt liv i et innovativt system, der skal sikre fleksibel energilagring og stabilitet i øens elnet.

Batterierne repræsenterer en vigtig milepæl for 2LIPP-projektet, som demonstrerer, hvordan eksisterende ressourcer kan genanvendes i kampen for en grønnere fremtid.

Det skriver Energy Cluster Denmark i en pressemeddelelse, som kommer ind på at udviklingen af teknologien bag løsningen er leveret af det svenske PLS Energy Systems og markerer begyndelsen på en ny æra for energilagring på Bornholm.

- Vi har nu flere års erfaring med positive resultater med genbrug af brugte bilbatterier, siger Fredrik Stigebrandt, projektleder i PLS Energy Systems.

Han kommer ind på at den grønne omstilling kræver hurtige og mere bæredygtige løsninger.

- Derfor er 2LIPP en spændende mulighed til at teste vores løsning i en større sammenhæng, og hjælper os på vej med fremtidig forskning og innovation, siger han.

Den første milepæl
Lagringssystemet med bilbatterier fra elbiler er bygget op af genbrugte lithium-ion batterier. Systemet er det første ud af tre lagringssystemer, der skal installeres i 2LIPP projektet.

Senere kommer der svinghjul og et højtemperatur saltlager, tre forskellige systemer til energilagring, energioptimering og forsyningssikkerhed i fremtidens elnet og fjernvarmeproduktion.

Målet med projektet er at omdanne gamle kraftvarmeværker, der tidligere var afhængige af fossile brændsler, til nu at skulle lagre strøm fra vedvarende energi.

- I dag har vi nået en milepæl for fremtidens energiforsyning på Bornholm. Med leveringen af bilbatterierne får vi taget hul på de første konkrete skridt til at transformere det gamle kraftværk til et lager for strøm fra vedvarende energi.

- Med 2LIPP projektet får vi mulighed for at udvikle løsninger til fremtidens energisystem på Bornholm, som også vil være med til at øge forsyningssikkerheden.

- Det er et af de konkrete innovationsprojekter vi har, der arbejder for et mere bæredygtigt Bornholm, siger Claus. M. Andersen, direktør for Bornholms Energi & Forsyning.

Transformerer gammel infrastruktur
Jo mere sol- og vindenergi der produceres til elforsyningen, jo større behov kommer der for pålidelige og fleksible lagringsmuligheder.

- Med bedre muligheder for at lagre energi, des bedre kan vi også udjævne strømpriserne, siger Claus M. Andersen, og fortsætter:

- Den seneste måneds store udsving i elprisen, understreger også, at lagringsteknologier er meget vigtige i fremtidens energisystem for at sikre mere stabile - og lave - elpriser.

Det er for eksempel det danskerne har oplevet den sidste månedstid med ekstremt høje elpriser. 2LIPP projektet demonstrerer, hvordan en kombination af forskellige lagringssystemer kan imødekomme denne udfordring, hedder det videre i meddelelsen.

De genbrugte bilbatterier, udviklet af PLS Energi Systems, er både økonomisk fordelagtige og miljøvenlige sammenlignet med at bruge nye batterier.

Sammen med svinghjul, som er en højteknologisk løsning leveret af det hollandske firma Quinte, og saltlageret, et innovativt termisk lagringssystem udviklet af danske Hyme, vil de genbrugte bilbatterier være tre teknologier, som hver tilbyder unikke lagringskapaciteter og ydelser til balancering af energisystemet.

De vil blive styret af et nyt energistyringssystem designet til at optimere drift og fordeling til fordel for forsyningssikkerheden.

Med integrationen af disse teknologiske lagringssystemer viser 2LIPP, hvordan fossil-afhængige kraftvarmeværker kan blive omdannet til vigtige led i den grønne omstilling, levere skalerbare løsninger og omkostningseffektive teknologier for en stabil forsyningssikkerhed.

-hawin

Om 2LIPP projektet
Second Life for Power Plants – 2LIPP projekt er støttet med funding fra den europæiske unions Horizon 2020 program for klima innovative projekter med 8 mio. euro og har et totalbudget på 13,5 mio. euro. Bornholms Energi & Forsynings del af budgettet er på 2,2 mio. euro.
2LIPP projektet begyndte i januar 2023.
Konsortiepartnerne er: Bornholms Energi & Forsyning, PLS Energy Systems, Hyme, Quinteq, PINI, Netzgesellschaft Eisenberg, Ernst-Abbe-Hochschule Jena, Fraunhofer ICT, Gdansk University of Technology, Miejskie Przedsibiorstwo Ciepcowniczo-Komunalne “Koksik” - Spócka Z Ograniczon Odpowiedzioneci, Euroheat & Power, Danmarks Tekniske Universitet, Teknologisk Institut. Energy Cluster Denmark faciliterer projektet.

De genbrugte bilbatteriers potentiale

* Batterierne installeres i en 20-fod container (længde x bredde x højde: 6,06 m x 2,44 m x 2,59 m), hvilket svaret til et areal på ca. 15 m2.

* Containeren (inkl. batterierne) vejer ca. 11 tons

* Der er 9 batterimoduler i containeren, hvert modul består af 2 batterienheder (altså totalt 18 batterier i containeren)

* Batteriet har en effekt på 172 kW og kapacitet på 700 kWh

Effekt angiver den maksimale mængde energi, som systemet kan levere eller modtage på et givet tidspunkt, dvs. det beskriver, hvor hurtigt energi kan leveres eller lagres.
Kapacitet angiver den totale mængde energi, som systemet kan lagre. Det beskriver altså, hvor meget energi der kan lagres i systemet over tid
I dette tilfælde tager det ca. 4 timer at oplade batteriet fuldt fra nul (700 kWh / 172 kW = 4 h)

* En gennemsnitlig bornholmsk husstand bruger 11 kWh strøm pr. dag

 Med de 18 bilbatterier kunne vi forsyne 63 husstande pr. dag

 

18/12 2024
  • Blue Water skifter til HVO på havnen

    Blue Water skifter til HVO på havnen

    havne ›600.000 liter diesel skiftes til det alternative brændstof HVO og reducerer CO2-udledning med op mod 90 % i Esbjerg, Aarhus og Lindø
  • Kongsberg udvider på Aalborg Havn

    Kongsberg udvider på Aalborg Havn

    havne ›Den maritimt specialiserede servicevirksomhed her fundet en ny niche, og lejer derfor yderligere 700 700 kvadratmeter lager i erhvervsparken på Østhavnen
  • Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    havne ›WeStorix vil etablere højspændingsforbindelse mellem Hirtshals og Hjørring. Den skal realisere planerne med for grøn strøm til hybridfærger, havnens virksomheder og den nordjyske industri
  • Molslinjens tasmanske færgedjævel

    Molslinjens tasmanske færgedjævel

    havne ›Byggeriet af Molslinjens nye mega-katamaraner er gået i gang på Incat-værftet i Tasmanien. Og allerede nu er der et bud på, hvordan de elektriske og kraftfulde katamaraner kommer til at se ud
  • Tænketanker lagde til i Aarhus

    Tænketanker lagde til i Aarhus

    havne ›Den grønne omstilling er ikke altid let. Det kræver samarbejde og vidensdeling, og det var pointen med den konference, som Aarhus Havn lagde lokaler til en tirsdag i august
  • Forlænger samarbejdet

    Forlænger samarbejdet

    havne ›Kalundborg Havn og APM Terminals har forlænget deres samarbejdsaftale for at sikre fortsat vækst, høj effektivitet og styrket containerkapacitet
  • Udfordret af nyt havnedesign

    Udfordret af nyt havnedesign

    havne ›Det nye design af Rønne Havn udfordrer de konventionelle færger. Det viser de simuleringer, som Bornholmslinjen har foretaget sammen med Rønne Havn og Niras
  • Havnebydel under forvandling

    Havnebydel under forvandling

    havne ›21 anbefalinger til fremtidens havnebydel i Næstved. Forvandlingen af havneområdet i Næstved skal styrke hele Næstved Kommunes vækstpotentiale