Nyt logo skal signalere ambitiøs fremtid for Hirtshals HavnPer Holm Nørgaard ved Hirtshals Havns nye logo.

Nyt logo skal signalere ambitiøs fremtid for Hirtshals Havn

Nye aktiviteter og øget samarbejde med udenlandske virksomheder. Det er blandt fremtidsplanerne i Hirtshals Havn, som derfor har fået et nyt logo som en del af virksomhedens nye visuelle identitet. Her spiller navnet Port of Hirtshals en fremtrædende rolle, men den nordjyske havn holder samtidig fast i sine rødder

Hirtshals Havn er allerede i dag omdrejningspunkt for en række aktiviteter, der strækker sig langt ud over traditionel havnedrift. Samtidig er antallet af internationale samarbejdspartnere steget kraftigt over de seneste år - en udvikling, som forventes at stige yderligere over de kommende år.

Det er årsagen til, at man nu kan se skilte med nye logoer på havnen i Hirtshals og andre steder, hvor havnen kommunikerer med omverdenen. Hirtshals Havn har nemlig fået en ny visuel identitet, der signalerer den kurs, som havnen har udstukket. Den nye visuelle identitet signalerer, at havnen i fremtiden kommer til at favne langt bredere end tidligere.

- Vores fremtidsplaner betyder, at vi gerne vil signalere til omverdenen, at vi har gennemgået en udvikling fra at beskæftige os med traditionel havnedrift til at tilbyde en industriel platform, hvor havnen er omdrejningspunkt, siger direktør Per Holm Nørgaard fra Hirtshals Havn.

Logo er tro mod historien med peger samtidig fremad
Det nye logo forestiller fire skibe, der peger ind mod Hirtshals for at vise, at havnen skal være et samlingspunkt for en række aktiviteter - både nye og gamle. Logoet er tro mod havnens historie som en havn med fokus på fiskeri og fiskeforædling, maritim service samt passager- og godstransport, men det peger samtidig fremad - symboliseret ved det grønne skib, der er på vej frem og signalerer bæredygtighed.

- Vores nye logo signalerer den fremdrift, vi har på Hirtshals Havn, og jeg er overbevist om, at vores planer om at forbedre forholdene for eksisterende virksomheder og det kommende samarbejde med aktører inden for grøn energi bliver til stor gavn for både Hirtshals, Hjørring Kommune og hele landsdelen - for eksempel i form af flere arbejdspladser på havnen, forklarer Per Holm Nørgaard.

På grund af en stigning i nye aktiviteter og et øget internationalt samarbejde, bl.a. i kraft af den kommende havneudvidelse, vil Hirtshals Havn nu benytte 'Port of Hirtshals' som en bærende del af sit logo. Det er langt lettere for ikke-dansktalende at sige 'Port of Hirtshals' end 'Hirtshals Havn', og de forstår med det samme, at der er tale om en havn, når de hører navnet.

- Port of Hirtshals har længe været en del af havnens hidtidige logo, men nu fremhæves den del af navnet altså yderligere. I Danmark vil havnen dog stadig hedde Hirtshals Havn, da vi aldrig må glemme, hvor vi kommer fra, siger Per Holm Nørgaard.


De gamle bogstaver på havnekontoret blev taget ned for at gøre plads til det nye skilt.

Havneudvidelsen, som forventes færdig i 2027, vil forbedre rammerne for de virksomheder, der allerede er på havnen, og skal også skabe et attraktivt område for både danske og udenlandske virksomheder, der er med i forreste linje, når det gælder grøn omstilling. Derudover forbedrer havnen forholdene ved blandt andet at lave en ny indsejling og et ydre forhavnsbassin, som gør det muligt for større skibe at anløbe havnen i Hirtshals. Laste- og lossemulighederne bliver desuden forbedret med flere kajmeter, mens det også bliver lettere for skibe at manøvrere i havnen, og der bliver etableret større opmarch- og erhvervsarealer.

Samlet set skal de mange forbedringer gøre det endnu mere attraktivt at anvende Hirtshals Havn for rederier og hele transportsektoren samt for virksomheder inden for andre brancher.

- Havneudvidelsen bliver en fordel for både de erhverv, som allerede findes på havnen i dag, samt de virksomheder, vi vil tiltrække i de kommende år. Virksomhederne får med havneudvidelsen væsentligt bedre faciliteter, og det er en stor fordel, uanset om virksomhederne beskæftiger sig med fiskeri, transport af gods og passagerer eller grøn omstilling, siger Per Holm Nørgaard.

-lipe

13/12 2022
  • Aarhus Havns ceo fratræder sin stilling

    Aarhus Havns ceo fratræder sin stilling

    havne ›Aarhus Havns bestyrelse og ceo Thomas Haber Borch har efter fælles overenskomst aftalt, at Thomas Haber Borch fratræder sin stilling hos Aarhus Havn fra og med 15. december 2025
  • Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    havne ›Med solid økonomi, et rentefald gennem 2025 og nogle travle efterårsmåneder er vejen banet for stor aktivitet på ejendomsmarkedet i det nye år. Og i det sydvestjyske får udviklingen medvind fra havn, energi og datacentre. Det spår erhvervsmægleren, Nordicals
  • Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    havne ›Havneudvikling ApS har vundet udbuddet af tre grunde på havnen i Nykøbing Falster. Det besluttede Guldborgsund Kommunes byråd torsdag aften. Bag Havneudvikling ApS står den lokale entreprenørvirksomhed MSE Entreprise
  • Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    havne ›Efter et år præget af økonomisk usikkerhed går Stena Line ind i 2026 med en mere forsigtig optimisme. Man regner bl.a. med at flere svensker rejser til Danmark
  • Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    havne ›Molslinjen har nu bestilt den tredje el-katamaran til sejlads på Kattegat. De første to færger er bestilt hos australske Incat, og det bliver også det tasmanske værft, som skal bygge den tredje færge
  • Klargøring trækker ud

    Klargøring trækker ud

    havne ›Samsøs kommende elfærge, Tyrfing, er kommet til Danmark og værftet i Svendborg efter en forsinket tur hjem præget af hårdt vejr. Klargøringen i Svendborg er dog mere omfattende end ventet, hvilket forsinker færgen yderligere
  • November-run på den flydende metro

    November-run på den flydende metro

    havne ›Målt på gående passagerer har Øresundslinjens færger mellem Helsingør og Helsingborg ikke haft en bedre november siden 2008. 272.311 rejsende gik ombord i november i år
  • By & Havn skifter diesel ud med el

    By & Havn skifter diesel ud med el

    havne ›To nye el-lastbiler sparer 20 ton CO2 om året hos By & Havn og gør driften i Københavns havne- og byudviklingsområder grønnere, mere effektiv og mere sikker for medarbejderne