Nyt logo skal signalere ambitiøs fremtid for Hirtshals HavnPer Holm Nørgaard ved Hirtshals Havns nye logo.

Nyt logo skal signalere ambitiøs fremtid for Hirtshals Havn

Nye aktiviteter og øget samarbejde med udenlandske virksomheder. Det er blandt fremtidsplanerne i Hirtshals Havn, som derfor har fået et nyt logo som en del af virksomhedens nye visuelle identitet. Her spiller navnet Port of Hirtshals en fremtrædende rolle, men den nordjyske havn holder samtidig fast i sine rødder

Hirtshals Havn er allerede i dag omdrejningspunkt for en række aktiviteter, der strækker sig langt ud over traditionel havnedrift. Samtidig er antallet af internationale samarbejdspartnere steget kraftigt over de seneste år - en udvikling, som forventes at stige yderligere over de kommende år.

Det er årsagen til, at man nu kan se skilte med nye logoer på havnen i Hirtshals og andre steder, hvor havnen kommunikerer med omverdenen. Hirtshals Havn har nemlig fået en ny visuel identitet, der signalerer den kurs, som havnen har udstukket. Den nye visuelle identitet signalerer, at havnen i fremtiden kommer til at favne langt bredere end tidligere.

- Vores fremtidsplaner betyder, at vi gerne vil signalere til omverdenen, at vi har gennemgået en udvikling fra at beskæftige os med traditionel havnedrift til at tilbyde en industriel platform, hvor havnen er omdrejningspunkt, siger direktør Per Holm Nørgaard fra Hirtshals Havn.

Logo er tro mod historien med peger samtidig fremad
Det nye logo forestiller fire skibe, der peger ind mod Hirtshals for at vise, at havnen skal være et samlingspunkt for en række aktiviteter - både nye og gamle. Logoet er tro mod havnens historie som en havn med fokus på fiskeri og fiskeforædling, maritim service samt passager- og godstransport, men det peger samtidig fremad - symboliseret ved det grønne skib, der er på vej frem og signalerer bæredygtighed.

- Vores nye logo signalerer den fremdrift, vi har på Hirtshals Havn, og jeg er overbevist om, at vores planer om at forbedre forholdene for eksisterende virksomheder og det kommende samarbejde med aktører inden for grøn energi bliver til stor gavn for både Hirtshals, Hjørring Kommune og hele landsdelen - for eksempel i form af flere arbejdspladser på havnen, forklarer Per Holm Nørgaard.

På grund af en stigning i nye aktiviteter og et øget internationalt samarbejde, bl.a. i kraft af den kommende havneudvidelse, vil Hirtshals Havn nu benytte 'Port of Hirtshals' som en bærende del af sit logo. Det er langt lettere for ikke-dansktalende at sige 'Port of Hirtshals' end 'Hirtshals Havn', og de forstår med det samme, at der er tale om en havn, når de hører navnet.

- Port of Hirtshals har længe været en del af havnens hidtidige logo, men nu fremhæves den del af navnet altså yderligere. I Danmark vil havnen dog stadig hedde Hirtshals Havn, da vi aldrig må glemme, hvor vi kommer fra, siger Per Holm Nørgaard.


De gamle bogstaver på havnekontoret blev taget ned for at gøre plads til det nye skilt.

Havneudvidelsen, som forventes færdig i 2027, vil forbedre rammerne for de virksomheder, der allerede er på havnen, og skal også skabe et attraktivt område for både danske og udenlandske virksomheder, der er med i forreste linje, når det gælder grøn omstilling. Derudover forbedrer havnen forholdene ved blandt andet at lave en ny indsejling og et ydre forhavnsbassin, som gør det muligt for større skibe at anløbe havnen i Hirtshals. Laste- og lossemulighederne bliver desuden forbedret med flere kajmeter, mens det også bliver lettere for skibe at manøvrere i havnen, og der bliver etableret større opmarch- og erhvervsarealer.

Samlet set skal de mange forbedringer gøre det endnu mere attraktivt at anvende Hirtshals Havn for rederier og hele transportsektoren samt for virksomheder inden for andre brancher.

- Havneudvidelsen bliver en fordel for både de erhverv, som allerede findes på havnen i dag, samt de virksomheder, vi vil tiltrække i de kommende år. Virksomhederne får med havneudvidelsen væsentligt bedre faciliteter, og det er en stor fordel, uanset om virksomhederne beskæftiger sig med fiskeri, transport af gods og passagerer eller grøn omstilling, siger Per Holm Nørgaard.

-lipe

13/12 2022
  • Port of Aalborg opjusterer

    Port of Aalborg opjusterer

    havne ›Udvikling i udlejningsforretningen i den voksende erhvervspark og fortsat stor godsaktivitet er de primære årsager til, at Port of Aalborg har leveret et solidt første halvår af 2025 og derfor opjusterer forventningerne
  • Blue Water skifter til HVO på havnen

    Blue Water skifter til HVO på havnen

    havne ›600.000 liter diesel skiftes til det alternative brændstof HVO og reducerer CO2-udledning med op mod 90 % i Esbjerg, Aarhus og Lindø
  • Kongsberg udvider på Aalborg Havn

    Kongsberg udvider på Aalborg Havn

    havne ›Den maritimt specialiserede servicevirksomhed her fundet en ny niche, og lejer derfor yderligere 700 700 kvadratmeter lager i erhvervsparken på Østhavnen
  • Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    havne ›WeStorix vil etablere højspændingsforbindelse mellem Hirtshals og Hjørring. Den skal realisere planerne med for grøn strøm til hybridfærger, havnens virksomheder og den nordjyske industri
  • Molslinjens tasmanske færgedjævel

    Molslinjens tasmanske færgedjævel

    havne ›Byggeriet af Molslinjens nye mega-katamaraner er gået i gang på Incat-værftet i Tasmanien. Og allerede nu er der et bud på, hvordan de elektriske og kraftfulde katamaraner kommer til at se ud
  • Tænketanker lagde til i Aarhus

    Tænketanker lagde til i Aarhus

    havne ›Den grønne omstilling er ikke altid let. Det kræver samarbejde og vidensdeling, og det var pointen med den konference, som Aarhus Havn lagde lokaler til en tirsdag i august
  • Forlænger samarbejdet

    Forlænger samarbejdet

    havne ›Kalundborg Havn og APM Terminals har forlænget deres samarbejdsaftale for at sikre fortsat vækst, høj effektivitet og styrket containerkapacitet
  • Udfordret af nyt havnedesign

    Udfordret af nyt havnedesign

    havne ›Det nye design af Rønne Havn udfordrer de konventionelle færger. Det viser de simuleringer, som Bornholmslinjen har foretaget sammen med Rønne Havn og Niras