Nyt logo skal signalere ambitiøs fremtid for Hirtshals HavnPer Holm Nørgaard ved Hirtshals Havns nye logo.

Nyt logo skal signalere ambitiøs fremtid for Hirtshals Havn

Nye aktiviteter og øget samarbejde med udenlandske virksomheder. Det er blandt fremtidsplanerne i Hirtshals Havn, som derfor har fået et nyt logo som en del af virksomhedens nye visuelle identitet. Her spiller navnet Port of Hirtshals en fremtrædende rolle, men den nordjyske havn holder samtidig fast i sine rødder

Hirtshals Havn er allerede i dag omdrejningspunkt for en række aktiviteter, der strækker sig langt ud over traditionel havnedrift. Samtidig er antallet af internationale samarbejdspartnere steget kraftigt over de seneste år - en udvikling, som forventes at stige yderligere over de kommende år.

Det er årsagen til, at man nu kan se skilte med nye logoer på havnen i Hirtshals og andre steder, hvor havnen kommunikerer med omverdenen. Hirtshals Havn har nemlig fået en ny visuel identitet, der signalerer den kurs, som havnen har udstukket. Den nye visuelle identitet signalerer, at havnen i fremtiden kommer til at favne langt bredere end tidligere.

- Vores fremtidsplaner betyder, at vi gerne vil signalere til omverdenen, at vi har gennemgået en udvikling fra at beskæftige os med traditionel havnedrift til at tilbyde en industriel platform, hvor havnen er omdrejningspunkt, siger direktør Per Holm Nørgaard fra Hirtshals Havn.

Logo er tro mod historien med peger samtidig fremad
Det nye logo forestiller fire skibe, der peger ind mod Hirtshals for at vise, at havnen skal være et samlingspunkt for en række aktiviteter - både nye og gamle. Logoet er tro mod havnens historie som en havn med fokus på fiskeri og fiskeforædling, maritim service samt passager- og godstransport, men det peger samtidig fremad - symboliseret ved det grønne skib, der er på vej frem og signalerer bæredygtighed.

- Vores nye logo signalerer den fremdrift, vi har på Hirtshals Havn, og jeg er overbevist om, at vores planer om at forbedre forholdene for eksisterende virksomheder og det kommende samarbejde med aktører inden for grøn energi bliver til stor gavn for både Hirtshals, Hjørring Kommune og hele landsdelen - for eksempel i form af flere arbejdspladser på havnen, forklarer Per Holm Nørgaard.

På grund af en stigning i nye aktiviteter og et øget internationalt samarbejde, bl.a. i kraft af den kommende havneudvidelse, vil Hirtshals Havn nu benytte 'Port of Hirtshals' som en bærende del af sit logo. Det er langt lettere for ikke-dansktalende at sige 'Port of Hirtshals' end 'Hirtshals Havn', og de forstår med det samme, at der er tale om en havn, når de hører navnet.

- Port of Hirtshals har længe været en del af havnens hidtidige logo, men nu fremhæves den del af navnet altså yderligere. I Danmark vil havnen dog stadig hedde Hirtshals Havn, da vi aldrig må glemme, hvor vi kommer fra, siger Per Holm Nørgaard.


De gamle bogstaver på havnekontoret blev taget ned for at gøre plads til det nye skilt.

Havneudvidelsen, som forventes færdig i 2027, vil forbedre rammerne for de virksomheder, der allerede er på havnen, og skal også skabe et attraktivt område for både danske og udenlandske virksomheder, der er med i forreste linje, når det gælder grøn omstilling. Derudover forbedrer havnen forholdene ved blandt andet at lave en ny indsejling og et ydre forhavnsbassin, som gør det muligt for større skibe at anløbe havnen i Hirtshals. Laste- og lossemulighederne bliver desuden forbedret med flere kajmeter, mens det også bliver lettere for skibe at manøvrere i havnen, og der bliver etableret større opmarch- og erhvervsarealer.

Samlet set skal de mange forbedringer gøre det endnu mere attraktivt at anvende Hirtshals Havn for rederier og hele transportsektoren samt for virksomheder inden for andre brancher.

- Havneudvidelsen bliver en fordel for både de erhverv, som allerede findes på havnen i dag, samt de virksomheder, vi vil tiltrække i de kommende år. Virksomhederne får med havneudvidelsen væsentligt bedre faciliteter, og det er en stor fordel, uanset om virksomhederne beskæftiger sig med fiskeri, transport af gods og passagerer eller grøn omstilling, siger Per Holm Nørgaard.

-lipe

13/12 2022
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien