Nyt værktøj skal fjerne brandbarrierer for e-fuels(Foto: Arkiv, Odsgard A/S)

Nyt værktøj skal fjerne brandbarrierer for e-fuels

De nuværende standarder og retningslinjer for brandrisici rækker ikke, når man vil bygge eller ombygge skibe til at sejle på metanol, ammoniak eller brint. Sammen med ShippingLab udvikler DBI derfor et værktøj, der gør det muligt at lave en brandstrategi for et hvilket som helst fartøj

Den maritime sektor spiller en vigtig rolle, når udledningen af drivhusgasser skal reduceres.

Dels ved at konstruere nye fartøjer, som sejler på e-fuels som metanol, ammoniak og brint, og dels ved at ombygge eksisterende fartøjer til de alternative brændstoffer.

Der er en lang tradition for og stor erfaring med at sejle med alternative brændstoffer som last.

Men når man nu også skal sejle på dem til fremdrift, rækker de nuværende standarder og retningslinjer ikke, når det gælder brandrisici.

Samtidig tager det tid at tilpasse dem den nye håndtering og anvendelse, der bl.a. kan omfatte hybridløsninger med både alternativt og traditionelt brændstof.

Derfor har sektoren brug for vejledning nu, hvis ikke brandsikkerheden for besætning, passagerer og last skal blive en hindring for den grønne omstilling i maskinrummene.

Den vejledning skal det nye projekt, Metafuel, give.

Projektet gennemføres af Dansk Brand- og sikringsteknisk Institut (DBI), og det sker i regi af Shipping Lab for at sikre et tæt samarbejde med den danske maritime sektor.

- Der er behov for et håndgribeligt værktøj, som kontinuerligt og omkostningseffektivt kan tilpasse sig den nye virkelighed med grønne brændstoffer.

- Vores mål med Metafuel er at gøre det muligt at lave en brandstrategi for et hvilket som helst fartøj – uanset hvordan det konfigureres, og uanset om det er nybyg eller ombygning af et eksisterende fartøj.

- Dermed kan det hjælpe med at gøre den grønne omstilling realistisk for flere end de førende rederier, siger Carsten Møller, Business Development Specialist for Maritime and Power-to-X hos DBI.

Både besætning og teknologi
DBI har flere årtiers erfaring med brandsikkerhed i den maritime sektor, ligesom GTS-instituttet også har et stærkt fokus på Power-to-X, bl.a. med henblik på hvordan metanol, ammoniak og brint skal håndteres på havne.

Den viden bygger Metafuel videre på, når projektet skal udvikle et værktøj, der favner både besætning, herunder sikkerhedsudstyr, træning og anvendelse, og teknologi, herunder skibstype og brandsikringsanlæg.

- Et eksempel er sikkerhedsdragter. Som det er i dag, er der én type dragt ved udslip af ammoniak og en anden type ved brandbekæmpelse. Så hvordan håndterer man, hvis der både sker udslip og opstår brand? siger Carsten Møller og fortsætter:

- Og hvilken slukningsmetode er den bedste til en metanolbrand i et maskinrum, hvor der også er heavy fuel? Spørger man rederierne i dag, siger de CO2, da det er påkrævet. Men reelt ved ingen, om det er den bedste løsning.

Blåstemplet af ShippingLab
Det er den hands-on-tilgang, som har fået ShippingLab til at tage projektet under sin paraply og gøre DBI til partner.

- Det er et vigtigt projekt, fordi det kan fjerne en barriere for den grønne omstilling af den maritime sektor og styrke bredden i den.

- Som det er i dag, er der stor usikkerhed om, hvilke regler man skal efterleve med hensyn til brandsikkerhed, hvis man f.eks. vil sejle på ammoniak, siger Magnus Gary, Project Director hos ShippingLab.

Samtidig kan man nemlig forestille sig en masse udfordringer på forhånd og ende med at overregulere og dermed fordyre projekter.

- Styrken ved Metafuel er, at projektet vil udvikle en metode til at kunne lave en brandstrategi for en hvilken som helst konfiguration af et skib. Altså, hvad der reelt er kritisk, og hvilke tiltag der reelt er behov for, uddyber Magnus Gary.

Han ser frem til at være med til at sikre projektet en solid forankring i den maritime sektor – både hos rederier, værfter, klassifikationsselskaber og øvrige interessenter.

Standardiseret, global metode
Den forankring vil også komme til udtryk i anden del af Metafuel, hvor værktøjet til brandstrategi skal afprøves i praksis i designet af et eller flere fartøjer.

- På den måde får opnår vi vigtige eksempler. Det kan være alt fra en lokal færge, som skal sejle på metanol, til et ro-ro-skib på ammoniak. Vi er meget åbne for samarbejder, siger Carsten Møller.

Sammen med DBI’s projektleder på projektet, Mads Ragnwald Nielsen, ser han perspektiver, der rækker langt ud over Metafuel:

- Vi starter med et forholdsvis afgrænset projekt, men vores vision er, at Metafuel giver en standardiseret metode for, hvordan man på globalt plan dokumenterer en brandstrategi for et fartøj, der sejler på grønne brændstoffer, understreger Carsten Møller.

-hawin

3/6 2024
  • Skagen Havn styrker sin position som Danmarks største fiskerihavn

    Skagen Havn styrker sin position som Danmarks største fiskerihavn

    havne ›Skagen havn fortsætter sin positive udvikling og cementerer sin rolle som Danmarks førende fiskerihavn, det viser de seneste tal fra Fiskeristyrelsen
  • Fiskeribranchen går sammen om indsamling af affald fra fiskeredskaber

    Fiskeribranchen går sammen om indsamling af affald fra fiskeredskaber

    havne ›Fiskeriretur bliver den femte ordning under Retur-ordningen, der også tæller Elretur, Batteriretur, Emballageretur og Tekstilretur. Den nye kollektivordning er affødt af producentansvaret for fiskeredskaber, og forventes af indsamle mellem 300 og 600 tons plast om året især i de store, jyske fiskerihavne
  • Hirtshals Havn sejler på ny trafik- og vækstbølge

    Hirtshals Havn sejler på ny trafik- og vækstbølge

    havne ›Antallet af passagerer, personbiler, lastbiler og gods, der krydsede kajkanten i Hirtshals, steg i 2024 sammenlignet med 2023, mens værdien af landinger af fisk viser de bedste tal i fem år. Fremgangen kommer efter flere års påvirkning fra coronarestriktioner, krigstilstande og nedgang i den norske krone
  • Stena Line skal hjælpe danske turister til Göteborg

    Stena Line skal hjælpe danske turister til Göteborg

    havne ›Når turismemessen Ferie for Alle løber af stablen i Herning den 21.-23. februar, er Stena Line på plads sammen med World of Volvo, Liseberg og Universeum for at sætte fokus på Gøteborg som destination for danske rejsende
  • Ny togrute sender tusindvis af biler til udskibning i Esbjerg Havn

    Ny togrute sender tusindvis af biler til udskibning i Esbjerg Havn

    havne ›10.000 nye biler forventes årligt via ny togrute direkte fra Slovakiet til Esbjerg Havn, hvor de bliver omlastet og sendt til Storbritannien. Første levering gik tæt på perfekt. er meldingen fra Scandinavian Auto Logistics, der håndterer bilerne på havnen
  • Skagen Havn har ansat maritim koordinator

    Skagen Havn har ansat maritim koordinator

    havne ›Majbritt Larsen er ansat i en nyoprettet stilling. Hun kommer fra en lignende stilling ved Port of Aalborg, men har tidligere været ansat ved Skagen Havn, som havneassistent og har i 10 år sejlet jack-up kranskibe, der installerer havvindmøller
  • Eimskip bygger nyt køle- og frysehus på Aarhus Havn

    Eimskip bygger nyt køle- og frysehus på Aarhus Havn

    havne ›Det islandske rederi tog forleden første spadestik til ialt 4400 kvm køle- og fryseopbevaring på Danmarks største erhvervshavn Byggeriet åbner nye muligheder for Eimskib, der især sejler til og fra Island, Grønland og Færøerne
  • ADP bliver medejer af Hanstholm Havn

    ADP bliver medejer af Hanstholm Havn

    havne ›Thisted Kommune og Associated Danish Ports (ADP) har indgået aftale om fælles ejerskab af Hanstholm Havn. ADP får aktiemajoriteten