Nyt værktøj skal fjerne brandbarrierer for e-fuels(Foto: Arkiv, Odsgard A/S)

Nyt værktøj skal fjerne brandbarrierer for e-fuels

De nuværende standarder og retningslinjer for brandrisici rækker ikke, når man vil bygge eller ombygge skibe til at sejle på metanol, ammoniak eller brint. Sammen med ShippingLab udvikler DBI derfor et værktøj, der gør det muligt at lave en brandstrategi for et hvilket som helst fartøj

Den maritime sektor spiller en vigtig rolle, når udledningen af drivhusgasser skal reduceres.

Dels ved at konstruere nye fartøjer, som sejler på e-fuels som metanol, ammoniak og brint, og dels ved at ombygge eksisterende fartøjer til de alternative brændstoffer.

Der er en lang tradition for og stor erfaring med at sejle med alternative brændstoffer som last.

Men når man nu også skal sejle på dem til fremdrift, rækker de nuværende standarder og retningslinjer ikke, når det gælder brandrisici.

Samtidig tager det tid at tilpasse dem den nye håndtering og anvendelse, der bl.a. kan omfatte hybridløsninger med både alternativt og traditionelt brændstof.

Derfor har sektoren brug for vejledning nu, hvis ikke brandsikkerheden for besætning, passagerer og last skal blive en hindring for den grønne omstilling i maskinrummene.

Den vejledning skal det nye projekt, Metafuel, give.

Projektet gennemføres af Dansk Brand- og sikringsteknisk Institut (DBI), og det sker i regi af Shipping Lab for at sikre et tæt samarbejde med den danske maritime sektor.

- Der er behov for et håndgribeligt værktøj, som kontinuerligt og omkostningseffektivt kan tilpasse sig den nye virkelighed med grønne brændstoffer.

- Vores mål med Metafuel er at gøre det muligt at lave en brandstrategi for et hvilket som helst fartøj – uanset hvordan det konfigureres, og uanset om det er nybyg eller ombygning af et eksisterende fartøj.

- Dermed kan det hjælpe med at gøre den grønne omstilling realistisk for flere end de førende rederier, siger Carsten Møller, Business Development Specialist for Maritime and Power-to-X hos DBI.

Både besætning og teknologi
DBI har flere årtiers erfaring med brandsikkerhed i den maritime sektor, ligesom GTS-instituttet også har et stærkt fokus på Power-to-X, bl.a. med henblik på hvordan metanol, ammoniak og brint skal håndteres på havne.

Den viden bygger Metafuel videre på, når projektet skal udvikle et værktøj, der favner både besætning, herunder sikkerhedsudstyr, træning og anvendelse, og teknologi, herunder skibstype og brandsikringsanlæg.

- Et eksempel er sikkerhedsdragter. Som det er i dag, er der én type dragt ved udslip af ammoniak og en anden type ved brandbekæmpelse. Så hvordan håndterer man, hvis der både sker udslip og opstår brand? siger Carsten Møller og fortsætter:

- Og hvilken slukningsmetode er den bedste til en metanolbrand i et maskinrum, hvor der også er heavy fuel? Spørger man rederierne i dag, siger de CO2, da det er påkrævet. Men reelt ved ingen, om det er den bedste løsning.

Blåstemplet af ShippingLab
Det er den hands-on-tilgang, som har fået ShippingLab til at tage projektet under sin paraply og gøre DBI til partner.

- Det er et vigtigt projekt, fordi det kan fjerne en barriere for den grønne omstilling af den maritime sektor og styrke bredden i den.

- Som det er i dag, er der stor usikkerhed om, hvilke regler man skal efterleve med hensyn til brandsikkerhed, hvis man f.eks. vil sejle på ammoniak, siger Magnus Gary, Project Director hos ShippingLab.

Samtidig kan man nemlig forestille sig en masse udfordringer på forhånd og ende med at overregulere og dermed fordyre projekter.

- Styrken ved Metafuel er, at projektet vil udvikle en metode til at kunne lave en brandstrategi for en hvilken som helst konfiguration af et skib. Altså, hvad der reelt er kritisk, og hvilke tiltag der reelt er behov for, uddyber Magnus Gary.

Han ser frem til at være med til at sikre projektet en solid forankring i den maritime sektor – både hos rederier, værfter, klassifikationsselskaber og øvrige interessenter.

Standardiseret, global metode
Den forankring vil også komme til udtryk i anden del af Metafuel, hvor værktøjet til brandstrategi skal afprøves i praksis i designet af et eller flere fartøjer.

- På den måde får opnår vi vigtige eksempler. Det kan være alt fra en lokal færge, som skal sejle på metanol, til et ro-ro-skib på ammoniak. Vi er meget åbne for samarbejder, siger Carsten Møller.

Sammen med DBI’s projektleder på projektet, Mads Ragnwald Nielsen, ser han perspektiver, der rækker langt ud over Metafuel:

- Vi starter med et forholdsvis afgrænset projekt, men vores vision er, at Metafuel giver en standardiseret metode for, hvordan man på globalt plan dokumenterer en brandstrategi for et fartøj, der sejler på grønne brændstoffer, understreger Carsten Møller.

-hawin

3/6 2024
  • ADP fejrer 25-års jubilæum

    ADP fejrer 25-års jubilæum

    havne ›ADP markerer sit 25-års jubilæum og fejrer et kvart århundredes havnedrift. Virksomhedens DNA fra år 2000 lever videre i en organisation, der har udviklet sig med markedet med fokus på at understøtte den danske import og eksport
  •  Mobil stikkontakt til forsyning af landstrøm til containerskibe

    Mobil stikkontakt til forsyning af landstrøm til containerskibe

    havne ›igus har udviklet verdens første mobile tilslutningssystem til landstrøm. Det kan placeres hvor som helst på anløbsterminalen, og har modtog i efteråret prisen for "Årets Havneinnovation" på en messe i Holland. Se video fra Hamborg Havn
  • Hirtshals Havn styrker sikkerheden med droneovervågning

    Hirtshals Havn styrker sikkerheden med droneovervågning

    havne ›De danske havne spiller en kritisk rolle i landets infrastruktur, hvilket stiller høje krav til havnenes sikkerhedsforanstaltninger. Derfor har Hirtshals Havn netop fået installeret droneovervågningssystem, som bliver testet i et pilotrojekt
  • Danske Havne har valgt ny bestyrelse

    Danske Havne har valgt ny bestyrelse

    havne ›Havnedirektør for Køge Havn, Thomas Elm Kampmann er ny formand for brancheforeningen, mens Rune D. Rasmussen, CEO for ADP, indtræder som næstformand
  • Den Perfekte Storm giver røde tal på bundlinjen i Thyborøn

    Den Perfekte Storm giver røde tal på bundlinjen i Thyborøn

    havne ›Thyborøn Havn aflægger regnskab med den næststørste omsætning i havnens historie i 2024. Samtidig viser det første gang underskud efter et udfordrende år for fiskeriet - bl.a. som følge af øget vedligeholdelse og det britiske stop for topisfiskeriet
  • Første del af vindmøllevinge-lager taget i brug i Aalborg

    Første del af vindmøllevinge-lager taget i brug i Aalborg

    havne ›Siemens Gemesa begyndte forrige uge at transportere de første gigant-vinger ind på det lejede område på Port of Aalborg. I alt skal vingmølleproducenten bruge 400.000 m2 - eller hvad der svarer til 56 fodboldbaner
  • Skagen Havn investerer i landstrøm til krydstogtskibe

    Skagen Havn investerer i landstrøm til krydstogtskibe

    havne ›En millioninvestering i et nyt landstrømanlæg og et nyt strømkabel til krydstogtskibe i Skagen Havn skal blandt andet sørge for renere luft og mindre støj på havnen
  • Aabenraa Havn ansætter ny økonomichef

    Aabenraa Havn ansætter ny økonomichef

    havne ›René Toft Kristiansen bliver ny økonomichef for erhvervshavnen for hele Sønderjylland og den dansk-tyske grænseregion. Her bliver han en vigtig del af det team, der skal navigere havnen sikkert igennem de kommende års vækst og udvikling med fokus på grøn omstilling og forsyningssikkerhed