Nyt værktøj skal fjerne brandbarrierer for e-fuels(Foto: Arkiv, Odsgard A/S)

Nyt værktøj skal fjerne brandbarrierer for e-fuels

De nuværende standarder og retningslinjer for brandrisici rækker ikke, når man vil bygge eller ombygge skibe til at sejle på metanol, ammoniak eller brint. Sammen med ShippingLab udvikler DBI derfor et værktøj, der gør det muligt at lave en brandstrategi for et hvilket som helst fartøj

Den maritime sektor spiller en vigtig rolle, når udledningen af drivhusgasser skal reduceres.

Dels ved at konstruere nye fartøjer, som sejler på e-fuels som metanol, ammoniak og brint, og dels ved at ombygge eksisterende fartøjer til de alternative brændstoffer.

Der er en lang tradition for og stor erfaring med at sejle med alternative brændstoffer som last.

Men når man nu også skal sejle på dem til fremdrift, rækker de nuværende standarder og retningslinjer ikke, når det gælder brandrisici.

Samtidig tager det tid at tilpasse dem den nye håndtering og anvendelse, der bl.a. kan omfatte hybridløsninger med både alternativt og traditionelt brændstof.

Derfor har sektoren brug for vejledning nu, hvis ikke brandsikkerheden for besætning, passagerer og last skal blive en hindring for den grønne omstilling i maskinrummene.

Den vejledning skal det nye projekt, Metafuel, give.

Projektet gennemføres af Dansk Brand- og sikringsteknisk Institut (DBI), og det sker i regi af Shipping Lab for at sikre et tæt samarbejde med den danske maritime sektor.

- Der er behov for et håndgribeligt værktøj, som kontinuerligt og omkostningseffektivt kan tilpasse sig den nye virkelighed med grønne brændstoffer.

- Vores mål med Metafuel er at gøre det muligt at lave en brandstrategi for et hvilket som helst fartøj – uanset hvordan det konfigureres, og uanset om det er nybyg eller ombygning af et eksisterende fartøj.

- Dermed kan det hjælpe med at gøre den grønne omstilling realistisk for flere end de førende rederier, siger Carsten Møller, Business Development Specialist for Maritime and Power-to-X hos DBI.

Både besætning og teknologi
DBI har flere årtiers erfaring med brandsikkerhed i den maritime sektor, ligesom GTS-instituttet også har et stærkt fokus på Power-to-X, bl.a. med henblik på hvordan metanol, ammoniak og brint skal håndteres på havne.

Den viden bygger Metafuel videre på, når projektet skal udvikle et værktøj, der favner både besætning, herunder sikkerhedsudstyr, træning og anvendelse, og teknologi, herunder skibstype og brandsikringsanlæg.

- Et eksempel er sikkerhedsdragter. Som det er i dag, er der én type dragt ved udslip af ammoniak og en anden type ved brandbekæmpelse. Så hvordan håndterer man, hvis der både sker udslip og opstår brand? siger Carsten Møller og fortsætter:

- Og hvilken slukningsmetode er den bedste til en metanolbrand i et maskinrum, hvor der også er heavy fuel? Spørger man rederierne i dag, siger de CO2, da det er påkrævet. Men reelt ved ingen, om det er den bedste løsning.

Blåstemplet af ShippingLab
Det er den hands-on-tilgang, som har fået ShippingLab til at tage projektet under sin paraply og gøre DBI til partner.

- Det er et vigtigt projekt, fordi det kan fjerne en barriere for den grønne omstilling af den maritime sektor og styrke bredden i den.

- Som det er i dag, er der stor usikkerhed om, hvilke regler man skal efterleve med hensyn til brandsikkerhed, hvis man f.eks. vil sejle på ammoniak, siger Magnus Gary, Project Director hos ShippingLab.

Samtidig kan man nemlig forestille sig en masse udfordringer på forhånd og ende med at overregulere og dermed fordyre projekter.

- Styrken ved Metafuel er, at projektet vil udvikle en metode til at kunne lave en brandstrategi for en hvilken som helst konfiguration af et skib. Altså, hvad der reelt er kritisk, og hvilke tiltag der reelt er behov for, uddyber Magnus Gary.

Han ser frem til at være med til at sikre projektet en solid forankring i den maritime sektor – både hos rederier, værfter, klassifikationsselskaber og øvrige interessenter.

Standardiseret, global metode
Den forankring vil også komme til udtryk i anden del af Metafuel, hvor værktøjet til brandstrategi skal afprøves i praksis i designet af et eller flere fartøjer.

- På den måde får opnår vi vigtige eksempler. Det kan være alt fra en lokal færge, som skal sejle på metanol, til et ro-ro-skib på ammoniak. Vi er meget åbne for samarbejder, siger Carsten Møller.

Sammen med DBI’s projektleder på projektet, Mads Ragnwald Nielsen, ser han perspektiver, der rækker langt ud over Metafuel:

- Vi starter med et forholdsvis afgrænset projekt, men vores vision er, at Metafuel giver en standardiseret metode for, hvordan man på globalt plan dokumenterer en brandstrategi for et fartøj, der sejler på grønne brændstoffer, understreger Carsten Møller.

-hawin

3/6 2024
  • Kunstige rev styrker biodiversiteten

    Kunstige rev styrker biodiversiteten

    havne ›ReefCircular har testet kunstige rev fremstillet af ler, og de første resultater viser en mere lovende fremtid for havets økosystemer og biodiversiteten. Siden sommer har 2,3 millioner fisk besøgt testrevet i Hundested Havn
  •  Nyt liv i gamle batterier

    Nyt liv i gamle batterier

    havne ›Gamle bilbatterier fra elbiler er nu klar til at blive genbrugt kraftvarmeværket i Rønne Havn. Det EU-finansierede projekt ”Second Life for Power Plants - 2LIPP”, står bag. Målet er at transformere gamle fossil-afhængige kraftvarmeværker til lagerplads for vedvarende energi
  • Rønne Havn modtager ESG Transparency Award

    Rønne Havn modtager ESG Transparency Award

    havne ›Rønne Havn har modtaget prisen ESG Transparency Award, som uddeles af EUPD Research – en organisation, der arbejder med analyser, optimering og anerkendelse af bæredygtighedsinitiativer på tværs af brancher
  • Esbjerg Havn sender jacket-fundamenter til USA

    Esbjerg Havn sender jacket-fundamenter til USA

    havne ›Det første fundament til USA’s største offshore vindprojekt, Coastal Virginia Offshore Wind (CVOW), blev for nyligt færdiggjort og afskibet fra Esbjerg Havn, som er den eneste havn i verden med infrastruktur og kapacitet til at facilitere produktionen af fundamenter i denne skala
  • Billund Lufthavn øger sikkerheden med nyt, automatiseret baggrundstjek

    Billund Lufthavn øger sikkerheden med nyt, automatiseret baggrundstjek

    transport ›Lufthavne er kritisk infrastruktur og skal ifølge NIS2 direktivet og CER, loven om kritiske enheders modstandsdygtighed, der begge træder i kraft i 2025, lave baggrundstjek af medarbejdere og virksomheder. Derfor har Billund Lufthavn indført en automatisk screeningsløsning
  • Odense Havn bygger sine største haller til dato

    Odense Havn bygger sine største haller til dato

    havne ›Odense Havn har netop taget første spadestik til nye produktions- og logistikhaller på 10.000 m2. De eksisterende bygninger og faciliteter på havnen er tæt på fuldt udlejet, og vindindustrien og den maritime branche efterspørger nye udvidelsesmuligheder
  • Erfaren økonomidirektør til Rønne Havn

    Erfaren økonomidirektør til Rønne Havn

    havne ›Fra 2025 tiltræder Ole Lund Madsen stillingen som CFO med ansvar for økonomi og administration på erhvervshavnen i Rønne. Den nye direktør bringer en tung maritim ledelseserfaring med sig, bl.a. fra tre årtier erfaring i Maersk Line
  • Fortsat skibsservice trods forandringer på havnen

    Fortsat skibsservice trods forandringer på havnen

    havne ›Skibsværftet Hirtshals Yard flyttes næste år over til søsterselskabet Vestkajens Maskinværksted. De over 40 virksomheder i Hirtshals Service Group forsikrer dog om, at Hirtshals Havn fortsat er et attraktivt service hub for skibe fra hele Europa.