Otte straddle carriers er klar hos CMP
For nyligt overdrog Konecranes officielt otte hybride Konecranes Noell Straddle Carriers til Copenhagen Malmö Port. Maskinerne blev bestilt i foråret 2023 og er beregnet til den nye containerterminal i København
By & Havn, en af CMP's ejere, er bygherre på containerterminalen, mens CMP står for udstyret og driften af terminalen.
Den nye terminal vil spille en afgørende rolle i den regionale udvikling og forsyner det voksende hovedstadsområde i København og resten af Sjælland med produkter og varer og imødekommer eksportbehovet hos regionens virksomheder.
I denne travle havn kræver CMP høj ydeevne af sit udstyr, og bæredygtighed er en af de vigtigste faktorer.
Efter at have reduceret udledningen af fossilt CO2 med 68 procent siden 2020 er CMP godt på vej til at levere fossilfri håndtering af containergods. Konecranes hjælper med denne proces.
- De nye straddle carriers er et vigtigt skridt mod CMP's mål om at opnå klimaneutralitet i vores virksomhed inden 2025, siger Povl Dolleris Røjkjær Ungar, COO, Copenhagen Malmö Port.
Han forklarer at maskinerne kører på fossilfri HVO100 biodiesel, som består af hydrobehandlet vegetabilsk olie, i stedet for fossil diesel, og anvender moderne hybridteknologi, der bruger betydeligt mindre brændstof end tidligere udstyr.
Delene til maskinerne blev leveret til CMP i 4. kvartal sidste år og er samlet og grundigt testet on-site på den nuværende containerterminal.
- Med disse nye maskiner forbedres effektiviteten og produktiviteten og opfylder vores kunders krav. Vi er glade for, at Konecranes har opfyldt missionen og leveret de nye straddle carriers hurtigt, så vi kan bruge dem allerede i dag, uddyber Povl Dolleris Røjkjær Ungar.
De nye maskiner kan løfte containere 1-over-3, i modsætning til dem, der i øjeblikket bruges på den eksisterende terminal, som løfter 1-over-2. Det betyder, at flere containere kan opbevares i samme område.
Hubert Foltys, direktør af Konecranes Straddle Carrier-forretning, kommer ind på at CMP sætter barren meget højt i forhold til at begrænse energiforbrug og udledning.
- Konecranes var i stand til at opfylde og i nogle henseender endda overgå deres krav med disse straddle carriers. Vi er taknemmelige for CMP's tillid til vores teknologi og ydeevne og ser frem til at bygge videre på vores gode relation, når vi bevæger os videre på en ny rejse i havnens historie.
I begyndelsen af 2025 vil Konecranes også levere to elektriske STS-kraner (ship-to-shore-kraner) til CMP til den nye terminal.
-hawin