Otte straddle carriers er klar hos CMPMikael Johansson, Konecranes, Povl Dolleris Røjkjær Ungar, CMP. (Foto: CMP)

Otte straddle carriers er klar hos CMP

For nyligt overdrog Konecranes officielt otte hybride Konecranes Noell Straddle Carriers til Copenhagen Malmö Port. Maskinerne blev bestilt i foråret 2023 og er beregnet til den nye containerterminal i København

Næste år flyttes den eksisterende containerterminal et par kilometer til en ny og bedre placering i Ydre Nordhavn.

By & Havn, en af CMP's ejere, er bygherre på containerterminalen, mens CMP står for udstyret og driften af terminalen.

Den nye terminal vil spille en afgørende rolle i den regionale udvikling og forsyner det voksende hovedstadsområde i København og resten af Sjælland med produkter og varer og imødekommer eksportbehovet hos regionens virksomheder.

I denne travle havn kræver CMP høj ydeevne af sit udstyr, og bæredygtighed er en af de vigtigste faktorer.

Efter at have reduceret udledningen af fossilt CO2 med 68 procent siden 2020 er CMP godt på vej til at levere fossilfri håndtering af containergods. Konecranes hjælper med denne proces.

- De nye straddle carriers er et vigtigt skridt mod CMP's mål om at opnå klimaneutralitet i vores virksomhed inden 2025, siger Povl Dolleris Røjkjær Ungar, COO, Copenhagen Malmö Port.

Han forklarer at maskinerne kører på fossilfri HVO100 biodiesel, som består af hydrobehandlet vegetabilsk olie, i stedet for fossil diesel, og anvender moderne hybridteknologi, der bruger betydeligt mindre brændstof end tidligere udstyr.

Delene til maskinerne blev leveret til CMP i 4. kvartal sidste år og er samlet og grundigt testet on-site på den nuværende containerterminal.

- Med disse nye maskiner forbedres effektiviteten og produktiviteten og opfylder vores kunders krav. Vi er glade for, at Konecranes har opfyldt missionen og leveret de nye straddle carriers hurtigt, så vi kan bruge dem allerede i dag, uddyber Povl Dolleris Røjkjær Ungar.  

De nye maskiner kan løfte containere 1-over-3, i modsætning til dem, der i øjeblikket bruges på den eksisterende terminal, som løfter 1-over-2. Det betyder, at flere containere kan opbevares i samme område.

Hubert Foltys, direktør af Konecranes Straddle Carrier-forretning, kommer ind på at CMP sætter barren meget højt i forhold til at begrænse energiforbrug og udledning.

- Konecranes var i stand til at opfylde og i nogle henseender endda overgå deres krav med disse straddle carriers. Vi er taknemmelige for CMP's tillid til vores teknologi og ydeevne og ser frem til at bygge videre på vores gode relation, når vi bevæger os videre på en ny rejse i havnens historie.

I begyndelsen af 2025 vil Konecranes også levere to elektriske STS-kraner (ship-to-shore-kraner) til CMP til den nye terminal.

-hawin

30/5 2024
  • Skagen Havn er klar til fremtidens fiskefartøjer

    Skagen Havn er klar til fremtidens fiskefartøjer

    havne ›Projektet med udvidelse af kajen og øget vanddybde i havnebassinet ved auktionskajen står nu færdigt. Forud for projektet har der været en tæt dialog med erhvervet og fiskerne, for at sikre de bedst mulige forhold
  •  På vej med 430 meter ny kaj

    På vej med 430 meter ny kaj

    havne ›Aarhus Havn har netop indgået en aftale med MT Højgaard Danmark, som skal færdiggøre kajen på den såkaldte Omniterminal
  • Tidligere færgehavne skal vækkes til live igen

    Tidligere færgehavne skal vækkes til live igen

    havne ›Sund & Bælt, der ejer og driver Storebæltsforbindelsen, har købt den tidligere færgehavn, Halsskov Færgehavn af Slagelse Kommune, og ønsker også at overtage forbindelseshavnen i Knudshoved på Fyn. Opkøbene skal sikre beredskabet og mobiliteten mellem landsdelene
  • Verdo rykker ind i nyt domicil på Aalborg havn   

    Verdo rykker ind i nyt domicil på Aalborg havn  

    havne ›Verdo har netop indviet sine splinternye kontor- og produktionsfaciliteter på Østhavnen i Aalborg, og dermed samles energikoncernens nordjyske aktiviteter og i alt cirka 80 medarbejdere på én strategisk placering hos Port of Aalborg
  • Skagen Havn øger omsætningen i 2024

    Skagen Havn øger omsætningen i 2024

    havne ›I 2024 var aktivitetsniveauet højt hos Skagen Havn. Den samlede omsætning steg markant og Skagen Havn havde en rekordomsætning på 86,4 millioner kroner, mod en hidtidig rekord i 2023 på 81,8 millioner kroner. I 2024 realiserede Skagen Havn et resultat på 26,9 millioner kroner
  • -Genvalg understreger fortsat stabilitet i en uforudsigelig virkelighed

    -Genvalg understreger fortsat stabilitet i en uforudsigelig virkelighed

    havne ›Lars Jespersen er på generalforsamlingen i Danske Shipping- og Havnevirksomheder, (DSHV), genvalgt som formand. Foreningen fortsætter sin dedikation til at forbedre rammerammebetingelserne for danske shipping- og havnevirksomheder, udtaler bestyrelsen, hvor Michael Rühe fra Jutlandia Terminals A/S er nyvalgt medlem
  • Grenaa Havn leverer bedste resultat nogensinde

    Grenaa Havn leverer bedste resultat nogensinde

    havne ›For sjette år i træk kan havnen præsentere rekordomsætning i årsregnskabet. Nettoomsætningen sidste år steg ca. ni millioner kroner i forhold til året før, og udover stor aktivitet og nye investeringer, kan Grenaa Havn glæde sig over en meget høj kundetilfredshed
  • Rønne Havn: konsolidering vil fremover fylde mere end ekspansion

    Rønne Havn: konsolidering vil fremover fylde mere end ekspansion

    havne ›Fremtidssikringen af Rønne Havn har været i fokus det forgangne år. Med en nettoomsætning på ca. 170 mio. kr. og et overskud på knap 63 mio. kr., svarende til et afkast på godt fem procent, har havnen oplevet fornyet vækst og styrket sin position, som nu skal fastholdes