Otte straddle carriers er klar hos CMPMikael Johansson, Konecranes, Povl Dolleris Røjkjær Ungar, CMP. (Foto: CMP)

Otte straddle carriers er klar hos CMP

For nyligt overdrog Konecranes officielt otte hybride Konecranes Noell Straddle Carriers til Copenhagen Malmö Port. Maskinerne blev bestilt i foråret 2023 og er beregnet til den nye containerterminal i København

Næste år flyttes den eksisterende containerterminal et par kilometer til en ny og bedre placering i Ydre Nordhavn.

By & Havn, en af CMP's ejere, er bygherre på containerterminalen, mens CMP står for udstyret og driften af terminalen.

Den nye terminal vil spille en afgørende rolle i den regionale udvikling og forsyner det voksende hovedstadsområde i København og resten af Sjælland med produkter og varer og imødekommer eksportbehovet hos regionens virksomheder.

I denne travle havn kræver CMP høj ydeevne af sit udstyr, og bæredygtighed er en af de vigtigste faktorer.

Efter at have reduceret udledningen af fossilt CO2 med 68 procent siden 2020 er CMP godt på vej til at levere fossilfri håndtering af containergods. Konecranes hjælper med denne proces.

- De nye straddle carriers er et vigtigt skridt mod CMP's mål om at opnå klimaneutralitet i vores virksomhed inden 2025, siger Povl Dolleris Røjkjær Ungar, COO, Copenhagen Malmö Port.

Han forklarer at maskinerne kører på fossilfri HVO100 biodiesel, som består af hydrobehandlet vegetabilsk olie, i stedet for fossil diesel, og anvender moderne hybridteknologi, der bruger betydeligt mindre brændstof end tidligere udstyr.

Delene til maskinerne blev leveret til CMP i 4. kvartal sidste år og er samlet og grundigt testet on-site på den nuværende containerterminal.

- Med disse nye maskiner forbedres effektiviteten og produktiviteten og opfylder vores kunders krav. Vi er glade for, at Konecranes har opfyldt missionen og leveret de nye straddle carriers hurtigt, så vi kan bruge dem allerede i dag, uddyber Povl Dolleris Røjkjær Ungar.  

De nye maskiner kan løfte containere 1-over-3, i modsætning til dem, der i øjeblikket bruges på den eksisterende terminal, som løfter 1-over-2. Det betyder, at flere containere kan opbevares i samme område.

Hubert Foltys, direktør af Konecranes Straddle Carrier-forretning, kommer ind på at CMP sætter barren meget højt i forhold til at begrænse energiforbrug og udledning.

- Konecranes var i stand til at opfylde og i nogle henseender endda overgå deres krav med disse straddle carriers. Vi er taknemmelige for CMP's tillid til vores teknologi og ydeevne og ser frem til at bygge videre på vores gode relation, når vi bevæger os videre på en ny rejse i havnens historie.

I begyndelsen af 2025 vil Konecranes også levere to elektriske STS-kraner (ship-to-shore-kraner) til CMP til den nye terminal.

-hawin

30/5 2024
  • Esbjerg Havn bliver del af globalt innnovationsnetværk

    Esbjerg Havn bliver del af globalt innnovationsnetværk

    havne ›Havnen er blevet medlem af Port Innovators Network, som hjælper havne fra hele verden med at accelerere udviklingen af grønne teknologier og løsninger i den maritime sektor
  • Nuuk Havn skal have etableret en orlogskaj

    Nuuk Havn skal have etableret en orlogskaj

    havne ›Den grønlandske havn mangler tilgængelig kajplads. Derfor samarbejder Forsvarsministeriet og det selvstyreejede selskab, Sikuki Nuuk Harbour A/S om en orlogskaj, som også vil kunne anvendes af civile skibe
  • Containerterminal indviet i Fredericia

    Containerterminal indviet i Fredericia

    havne ›Lørdag den 4. oktober markerede ADP og Fredericia Shipping indvielsen af Fredericia Havns nye containerterminal. Den skal styrke havnens rolle som et effektivt og fremtidssikret logistikknudepunkt
  • Visuel opdatering af havneidentiteten

    Visuel opdatering af havneidentiteten

    havne ›En ny visuel identitet og hjemmeside markerer Kalundborg Havns strategiske retning som en grøn, international og digital erhvervshavn
  • Milliardaftale om CO2-lager på Grenaa Havn

    Milliardaftale om CO2-lager på Grenaa Havn

    havne ›Havnen har indgået aftale med virksomheden, Normod Carbon, som nu er eneret til trinvis udvikling af et mellemlager på 10 millioner tons CO2 om året
  • Aarhus Havn opjusterer forventningerne

    Aarhus Havn opjusterer forventningerne

    havne ›Et solidt, økonomisk resultat i første halvår og stigning på over 13 procent på containeromsætningen får landets største erhvervshavn til at opjustere forventninger med 23 millioner kr.
  • Stena Line i historisk aftale 

    Stena Line i historisk aftale 

    havne ›Stena Line har indgået en langsigtet aftale med Frederikshavn Kommune om driften af færgehavnen i Frederikshavn de næste 50 år
  • Kaj på vej til havnen

    Kaj på vej til havnen

    havne ›430 meter ny kaj er på vej til havnen i Aarhus. Byggeriet af projektet, som er godkendt af Trafikstyrelsen, begynder nu her i uge 39