På sporet af stor udvidelse

På sporet af stor udvidelse

Lindø Port of Odense forlænger sporet til den 3.500 tons store portalkran med 200 meter. Sporet er færdig og klar til brug fra sommeren 2020

I forbindelse med den permanente etablering af flere større virksomheder indenfor offshore og tung industri på Lindø Port of Odenses site, forlænger Lindø Port of Odense sporet til den 3.500 tons store portalkran med 200 meter. Sporet er færdig og klar til brug fra sommeren 2020.

Nyheden omkring forlængelsen af portalkranen kommer i forbindelse med at Lindø Offshore Renewables Center (LORC) netop har offentliggjort, at deres første kunder bliver MHI Vestas samt japanske Mitsubishi Heavy Industries, som vil leje deres nye testcenter-hal, så snart den står klar i januar 2021.

Portalkranen er forudsætningen for at kunne håndtere de store emner, som de har i pipeline i de kommende år. Samme forhold er gældende for Bladt Industries, der netop er flyttet permanent ind i hal syd under portalkranen for at kunne producere fundamenterne til kæmpe havvindmøller.

Historien omkring portalkransporet er dog ikke kun interessant i et LORC-perspektiv, men også i en større målestok, fordi LORC 'kun' skal bruge 85 meter af sporet. Det vil sige at man i samme manøvre gør plads til en eller flere offshore-virksomheder (eller tung industri) ved siden af LORC. Det kunne være en dansk aktør, men det kunne også være andre internationale aktører med ambitioner på området.

Omkring udvidelsen af portalkransporet siger CEO for Lindø Port of Odense, Carsten Aa:

- Vi udvider portalkransporet, fordi vi hos Lindø Port of Odense har stor interesse i at investere i vores kunder og at imødekomme deres behov. Samtidig ligger det i vores DNA, at vi løbende udvikler os hen imod de store markedstrends, som er relevante for os selv og vores kunder.

Carsten Aa fortsætter:

- Faciliteter der kan imødekomme den helt tunge industri kommer til at tegne en stor del af vores fremtid her hos Lindø Port of Odense, og vores kunder i denne sektor har allerede nu stor gavn af at have plads på netop vores site. Den fordel bliver kun større i forbindelse med, at vi nu forlænger kransporet, og vi har i øvrigt plads til yderligere forlængelse af sporet i fremtiden.

Alt i alt betyder LORC testcenteret, udvidelsen af portralkran-sporet, og havneudvidelsen, at Lindø Port of Odense nu har hele værdikæden for tilblivelsen af kæmpe-havvindmøllerne på plads ude på sitet. Det sætter Lindø Port of Odense i en unik position i forhold til at være en nøglespiller, når det gælder det blå eksporteventyr, som spiller en stor rolle i dansk eksport og erhvervsliv.

-hawin

30/8 2019
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien