Partnerskabshavn for en grøn verdenHenrik Carstensen, CEO, Grenaa Havn A/S.

Partnerskabshavn for en grøn verden

Med den nye strategi for 2025, som Grenaa Havn præsenterer, får havnen et stærkt fokus på havnens kernesegmenter samtidigt med, at bæredygtighed og CSR integreres i havnens forretning med FN’s 17 verdensmål som strategisk rammesætning. Blandt andet indfører man et nyt grønt kernesegment Energy & Innovation, og kanaliserer indkøb i en mere bæredygtig retning

Med den nye strategi, Partnerskabshavn for en grøn verden, bygger havnen videre på en periode præget af stor udvikling og fremskridt, hvilket de seneste to års indtjeningsrekorder bevidner om.

- I vores tidligere strategiperiode lagde vi en stærk retning for havnens fremtid, ved at satse benhårdt på udvikling inden for syv udvalgte kernesegmenter. I dag er vores vision stadig at skabe vækst for virksomheder og samfund. Men i dag er grøn omstilling for alvor kommet på dagsordenen, verden er i forandring og Grenaa Havn er med, fortæller Henrik Carstensen, CEO, Grenaa Havn A/S og fortsætter:

- Som en af Danmarks store erhvervs- og industrihavne mener vi, at det er vores forpligtigelse at bidrage til at nå det danske og europæiske mål om fuld klimaneutralitet i 2050. Derfor vil vi med den nye strategi, skærpe fokus på at understøtte en grøn vækst. Det indebærer, at vi skal turde tænke innovativt, at vi skal arbejde smartere og at vi skal bidrage til udviklingen af nye grønne teknologier.  

Bæredygtighed udadtil og internt i organisationen

Grenaa Havn har fordelt bæredygtighedsindsatsen på syv af FN’s verdensmål, inden for områderne forretningsbæredygtighed og organisationsbæredygtighed.

Forretningsbæredygtighed vedrører havnens kommercielle tilgang til markedet, hvor havnens kunder skal tilbydes bæredygtige løsninger, der styrker deres kerneforretning.

Organisationsbæredygtighed omhandler de indre linjer, hvor havnen som organisation vil være mere grøn, samtidigt med at der sættes fokus på socialt ansvar og kompetenceudvikling af medarbejderne.

- Strategien rummer en række konkrete målsætninger, som vi er klar til at iværksætte nu.?Et af nøgleinitiativerne er, at minimum 10 procent af Grenaa Havns årlige overskud bruges til investering i grønne løsninger, såsom adgang til grøn strøm på hele havnen og investering i bæredygtigt materiel.

Vil forandre og forbedre med Energy & Innovation

Med det nye kernesegment Energy & Innovation er det havnens ambition at fremtidssikre branchen ved at etablere intelligente løsninger, der skal få logistikken til at glide nemmere, og energiressourcerne til at strække længere.

- Vi mener, at en havn, der griber de nye teknologiske muligheder, bliver en bedre havn for sine samarbejdspartnere. Eksempelvis har vi netop investeret 25 millioner kroner i en intelligent Liebherr kran.

-  Udover at kranen er udstyret med intelligent automatiseret teknologi, så er kranen lige nu i Rostock for at blive ombygget til også at kunne køre på el, fortæller Henrik Carstensen. 

Testplatform for fremtidens grønne energi

Med Energy & Innovation stiler havnen efter at finde sammen med flere globalt orienterede partnere om miljø, genvinding, men også at blive storskala testplatform for nye energiformer såkaldt Power-to-X:

- Grenaa Havn er allerede kendt som en af Danmarks førende havne for vindmølleprojekter. Samtidigt har vi altid arbejdet for at fremme og udvikle transportkæden. Vores erfaring inden for disse to områder vil vi stille til rådighed for udviklingen af ny grøn energi, som kommer til at blive afgørende for omstillingen af hele transportindustrien, konstaterer Henrik Carstensen.

Bestyrelsen for Grenaa Havn har netop inden årsskiftet truffet beslutning om at investere op mod 100 millioner kroner i en historisk havneudvidelse, der forventes færdig til januar 2023.

 Havneområdet vil blive fleksibelt indrettet og opgraderes til 18 MW landstrøm, så det kan stå til rådighed for store projekter på tværs af havnens kernesegmenter, eksempelvis som pre-assembly areal og base- og servicecenter for Hesselø Havvindmøllepark samt test af Power-to-X.

-hawin

 

28/1 2021
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien
  • Nyt kulturhus bringer liv til Hirtshals Havn

    Nyt kulturhus bringer liv til Hirtshals Havn

    havne ›Moonshine er det nye samlingssted for kultur og fællesskab i Hirtshals. Det er det tidligere smedjeværksted på Sydvestkajen 5 på Hirtshals Havn som lægger lokaler til. Tirsdag den 17. juni var der officiel åbning