Populær multiterminal på Aalborg havn fordobles

Populær multiterminal på Aalborg havn fordobles

Siden etableringen i marts 2017 har multiterminalen på Aalborg havn været en kæmpe succes. Efterspørgslen på kajnære arealer er i top, og det får nu Aalborg Havn til at fordoble terminalen og dermed øge de befæstede arealer med yderligere 17.000 kvadratmeter

Både de korte og mellemlange aftaler om kajnær, befæstet opbevaringskapacitet hitter hos Aalborg Havn, der tilbage i 2017 reagerede på netop den efterspørgsel med etableringen af en 16.000 kvadratmeter stor multiterminal ved siden af containerterminalen.

Efterspørgslen på de befæstede arealer har dog siden sprængt alle rammer, og det får nu Aalborg Havn til at udvide. Det står klart efter, at Aalborg Havns bestyrelse har godkendt planerne om en udvidelse af multiterminalen på yderligere 17.000 kvadratmeter.

- Multiterminalen har været en rigtig stor succes fra dag ét, og siden er efterspørgslen på kajnære, befæstede arealer kun gået én vej. Det er rigtig positivt, og hos Aalborg Havn vil vi gerne imødekomme den efterspørgsel for at sikre endnu bedre rammer om vores kunders drift. Derfor udvider vi nu multiterminalen betragteligt, mens vi sideløbende arbejder på klargøringen af et nærliggende areal, der giver os mulighed for at udvide terminalen yderligere, hvis efterspørgslen fortsætter med at stige, forklarer commercial manager hos Aalborg Havn Logistik, Michael Rosenkilde Lind, og fortsætter:

- Multiterminalen er særligt attraktiv i kraft af placeringen tæt på både kajen og godsbaneterminalen, og den har åbnet op for, at vores kunder kan benytte området til både eksisterende og nye godstyper samt mellemlagring af disse på havnens arealer.

Bedre sammenspil med godsbanen

Med udvidelsen får jernbanesporet en central placering på multiterminalen, og som led i udvidelsen har Aalborg Havn desuden besluttet at investere i netop jernbanesporet, der opgraderes med rillespor.

- Rillespor gør det lettere at håndtere løst gods, og det kommer helt konkret til at udmønte sig i en øget fleksibilitet i forhold til godsbanen. Generelt kommer udvidelsen til at give os flere muligheder i forhold til godsbanen, da der for det første bliver meget mere plads til at håndtere jernbanegodset og for det andet mulighed for at tilgå vognene fra begge sider, siger Rasmus Munk Kolind, der er commercial manager med ansvar for blandt andet godsbanen i Aalborg Havn Logistik, og fortsætter:

- Udviklingen hænger rigtig fint sammen med den øgede efterspørgsel, vi mærker på godsbanen. Godsmængderne er i vækst, og interessen for godsbanen er generelt stigende, så jeg tror på, at vi har et rigtig spændende 2020 i vente.

-hawin

26/11 2019
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien