Port of Aalborg fremtidssikrer havnedrift med ny mobilkran

Port of Aalborg fremtidssikrer havnedrift med ny mobilkran

Større og mere komplekse typer af gods hos Port of Aalborg har medført yderligere investeringer i materiel. En ny mobilkran skal fra 4. kvartal 2024 understøtte udviklingen i projekt-, bulk- og containergods – og blandt andet håndtere nogle af verdens største vindmøllevinger

Port of Aalborg oplever en stigning på størrelsen af det gods, der håndteres ind og ud af havnen. Derfor udvider Port of Aalborg nu sin maskinpark med en stor mobilkran, så havnen er klar til at håndtere endnu større volumener i fremtiden.

- Vi har længe haft et ønske om at udvide vores krankapacitet, så vi kan sikre den positive vækst på og omkring havnen.

- Med den nye investering får vi nu et manøvredygtigt og fleksibelt supplement til vores eksisterende kraner.

- Med øget krankapacitet kan vi højne både effektivitet og flow på havnens kajarealer – blandt andet containerterminalen, hvor godsmængderne er i en positiv udvikling.

Det fortæller Office Manager, Planning & Operation, hos Port of Aalborg, Michael Hasselager.

Foruden at håndtere container- og bulkgods skal den nye mobilkran også laste og losse komponenter til vind- og offshore industrien, som fylder stadig mere på kajen i Aalborg.

- Med aktører som Siemens Gamesa og CS WIND Offshore placeret ved Østhavnen oplever vi et stort behov for håndtering af projektgods.

- Udviklingen går utroligt stærkt på markedet, og vi skal som infrastruktur være i stand til at håndtere nogle af verdens største vindmøllevinger, der i dag er over 115 meter lange og ikke kan transporteres via vej.

- Den udvikling skal vi naturligvis være med til at supportere, og det gør vi blandt andet ved at investere yderligere i vores faciliteter, så vi fortsat kan betjene lokale virksomheder med effektive logistik- og transportløsninger uanset godsstørrelse, lyder det fra Michael Hasselager.

Skræddersyet i samarbejde med producent og kunder
Den nye kran – en Liebherr LHM550 – leveres i starten af 4. kvartal.

Kranen har med en kapacitet på 144 tons ved krogkørsel og bulkgrabber på 19 og 26 kubikmeter mulighed for at øge effektivitet og udvikle eksisterende og nye kranoperatoner på havnen.

Den ny kran er desuden specificeret i samarbejde med havnens brugere, ligesom der allerede nu er fuld gang i forberedelser med den tyske producent, som har været meget lydhør over for Port of Aalborgs ønsker.

- Vi har gennem længere tid været i tæt dialog med Liebherr omkring den nye kran. Dels for at afdække vores eget behov, men også for at kunne imødekomme de mange krav fra vores kunder, som kommer til at bruge kranen, siger Michael Hasselager og uddyber:

- Slutningen af året 2023 sendte vi vores kranførere og tekniske personale til Liebherr’s fabrik i Rostock, hvor vi blev introduceret til kranen og i fællesskab blev klog på vores kravsspecifikation.

- Nu er vi så endt med en løsning, som vi glæder os meget til at tage i brug, uddyber Michael Hasselager. 

Som led i elektrificeringen af Port of Aalborgs maskinpark er den nye mobilkran klargjort til el-drift.

-hawin

Fakta om Port of Aalborgs nye mobilkran
Model: Liebherr LHM 550
Kapacitet: 144 tons krog
Grab: Nemag 19 m3 (sten), 25 m3 (korn) grab og Bromma EH170U container-spreader
Rækkevidde: 54 meter
Løftehøjde: 51 meter (min radius) – 31 meter (max radius)
Vægt: 491 tons

 

10/4 2024
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien