Port of Aalborg fremtidssikrer havnedrift med ny mobilkran

Port of Aalborg fremtidssikrer havnedrift med ny mobilkran

Større og mere komplekse typer af gods hos Port of Aalborg har medført yderligere investeringer i materiel. En ny mobilkran skal fra 4. kvartal 2024 understøtte udviklingen i projekt-, bulk- og containergods – og blandt andet håndtere nogle af verdens største vindmøllevinger

Port of Aalborg oplever en stigning på størrelsen af det gods, der håndteres ind og ud af havnen. Derfor udvider Port of Aalborg nu sin maskinpark med en stor mobilkran, så havnen er klar til at håndtere endnu større volumener i fremtiden.

- Vi har længe haft et ønske om at udvide vores krankapacitet, så vi kan sikre den positive vækst på og omkring havnen.

- Med den nye investering får vi nu et manøvredygtigt og fleksibelt supplement til vores eksisterende kraner.

- Med øget krankapacitet kan vi højne både effektivitet og flow på havnens kajarealer – blandt andet containerterminalen, hvor godsmængderne er i en positiv udvikling.

Det fortæller Office Manager, Planning & Operation, hos Port of Aalborg, Michael Hasselager.

Foruden at håndtere container- og bulkgods skal den nye mobilkran også laste og losse komponenter til vind- og offshore industrien, som fylder stadig mere på kajen i Aalborg.

- Med aktører som Siemens Gamesa og CS WIND Offshore placeret ved Østhavnen oplever vi et stort behov for håndtering af projektgods.

- Udviklingen går utroligt stærkt på markedet, og vi skal som infrastruktur være i stand til at håndtere nogle af verdens største vindmøllevinger, der i dag er over 115 meter lange og ikke kan transporteres via vej.

- Den udvikling skal vi naturligvis være med til at supportere, og det gør vi blandt andet ved at investere yderligere i vores faciliteter, så vi fortsat kan betjene lokale virksomheder med effektive logistik- og transportløsninger uanset godsstørrelse, lyder det fra Michael Hasselager.

Skræddersyet i samarbejde med producent og kunder
Den nye kran – en Liebherr LHM550 – leveres i starten af 4. kvartal.

Kranen har med en kapacitet på 144 tons ved krogkørsel og bulkgrabber på 19 og 26 kubikmeter mulighed for at øge effektivitet og udvikle eksisterende og nye kranoperatoner på havnen.

Den ny kran er desuden specificeret i samarbejde med havnens brugere, ligesom der allerede nu er fuld gang i forberedelser med den tyske producent, som har været meget lydhør over for Port of Aalborgs ønsker.

- Vi har gennem længere tid været i tæt dialog med Liebherr omkring den nye kran. Dels for at afdække vores eget behov, men også for at kunne imødekomme de mange krav fra vores kunder, som kommer til at bruge kranen, siger Michael Hasselager og uddyber:

- Slutningen af året 2023 sendte vi vores kranførere og tekniske personale til Liebherr’s fabrik i Rostock, hvor vi blev introduceret til kranen og i fællesskab blev klog på vores kravsspecifikation.

- Nu er vi så endt med en løsning, som vi glæder os meget til at tage i brug, uddyber Michael Hasselager. 

Som led i elektrificeringen af Port of Aalborgs maskinpark er den nye mobilkran klargjort til el-drift.

-hawin

Fakta om Port of Aalborgs nye mobilkran
Model: Liebherr LHM 550
Kapacitet: 144 tons krog
Grab: Nemag 19 m3 (sten), 25 m3 (korn) grab og Bromma EH170U container-spreader
Rækkevidde: 54 meter
Løftehøjde: 51 meter (min radius) – 31 meter (max radius)
Vægt: 491 tons

 

10/4 2024
  • Esbjerg Havn bliver del af globalt innnovationsnetværk

    Esbjerg Havn bliver del af globalt innnovationsnetværk

    havne ›Havnen er blevet medlem af Port Innovators Network, som hjælper havne fra hele verden med at accelerere udviklingen af grønne teknologier og løsninger i den maritime sektor
  • Nuuk Havn skal have etableret en orlogskaj

    Nuuk Havn skal have etableret en orlogskaj

    havne ›Den grønlandske havn mangler tilgængelig kajplads. Derfor samarbejder Forsvarsministeriet og det selvstyreejede selskab, Sikuki Nuuk Harbour A/S om en orlogskaj, som også vil kunne anvendes af civile skibe
  • Containerterminal indviet i Fredericia

    Containerterminal indviet i Fredericia

    havne ›Lørdag den 4. oktober markerede ADP og Fredericia Shipping indvielsen af Fredericia Havns nye containerterminal. Den skal styrke havnens rolle som et effektivt og fremtidssikret logistikknudepunkt
  • Visuel opdatering af havneidentiteten

    Visuel opdatering af havneidentiteten

    havne ›En ny visuel identitet og hjemmeside markerer Kalundborg Havns strategiske retning som en grøn, international og digital erhvervshavn
  • Milliardaftale om CO2-lager på Grenaa Havn

    Milliardaftale om CO2-lager på Grenaa Havn

    havne ›Havnen har indgået aftale med virksomheden, Normod Carbon, som nu er eneret til trinvis udvikling af et mellemlager på 10 millioner tons CO2 om året
  • Aarhus Havn opjusterer forventningerne

    Aarhus Havn opjusterer forventningerne

    havne ›Et solidt, økonomisk resultat i første halvår og stigning på over 13 procent på containeromsætningen får landets største erhvervshavn til at opjustere forventninger med 23 millioner kr.
  • Stena Line i historisk aftale 

    Stena Line i historisk aftale 

    havne ›Stena Line har indgået en langsigtet aftale med Frederikshavn Kommune om driften af færgehavnen i Frederikshavn de næste 50 år
  • Kaj på vej til havnen

    Kaj på vej til havnen

    havne ›430 meter ny kaj er på vej til havnen i Aarhus. Byggeriet af projektet, som er godkendt af Trafikstyrelsen, begynder nu her i uge 39