Port of Aalborg fremtidssikrer havnedrift med ny mobilkran

Port of Aalborg fremtidssikrer havnedrift med ny mobilkran

Større og mere komplekse typer af gods hos Port of Aalborg har medført yderligere investeringer i materiel. En ny mobilkran skal fra 4. kvartal 2024 understøtte udviklingen i projekt-, bulk- og containergods – og blandt andet håndtere nogle af verdens største vindmøllevinger

Port of Aalborg oplever en stigning på størrelsen af det gods, der håndteres ind og ud af havnen. Derfor udvider Port of Aalborg nu sin maskinpark med en stor mobilkran, så havnen er klar til at håndtere endnu større volumener i fremtiden.

- Vi har længe haft et ønske om at udvide vores krankapacitet, så vi kan sikre den positive vækst på og omkring havnen.

- Med den nye investering får vi nu et manøvredygtigt og fleksibelt supplement til vores eksisterende kraner.

- Med øget krankapacitet kan vi højne både effektivitet og flow på havnens kajarealer – blandt andet containerterminalen, hvor godsmængderne er i en positiv udvikling.

Det fortæller Office Manager, Planning & Operation, hos Port of Aalborg, Michael Hasselager.

Foruden at håndtere container- og bulkgods skal den nye mobilkran også laste og losse komponenter til vind- og offshore industrien, som fylder stadig mere på kajen i Aalborg.

- Med aktører som Siemens Gamesa og CS WIND Offshore placeret ved Østhavnen oplever vi et stort behov for håndtering af projektgods.

- Udviklingen går utroligt stærkt på markedet, og vi skal som infrastruktur være i stand til at håndtere nogle af verdens største vindmøllevinger, der i dag er over 115 meter lange og ikke kan transporteres via vej.

- Den udvikling skal vi naturligvis være med til at supportere, og det gør vi blandt andet ved at investere yderligere i vores faciliteter, så vi fortsat kan betjene lokale virksomheder med effektive logistik- og transportløsninger uanset godsstørrelse, lyder det fra Michael Hasselager.

Skræddersyet i samarbejde med producent og kunder
Den nye kran – en Liebherr LHM550 – leveres i starten af 4. kvartal.

Kranen har med en kapacitet på 144 tons ved krogkørsel og bulkgrabber på 19 og 26 kubikmeter mulighed for at øge effektivitet og udvikle eksisterende og nye kranoperatoner på havnen.

Den ny kran er desuden specificeret i samarbejde med havnens brugere, ligesom der allerede nu er fuld gang i forberedelser med den tyske producent, som har været meget lydhør over for Port of Aalborgs ønsker.

- Vi har gennem længere tid været i tæt dialog med Liebherr omkring den nye kran. Dels for at afdække vores eget behov, men også for at kunne imødekomme de mange krav fra vores kunder, som kommer til at bruge kranen, siger Michael Hasselager og uddyber:

- Slutningen af året 2023 sendte vi vores kranførere og tekniske personale til Liebherr’s fabrik i Rostock, hvor vi blev introduceret til kranen og i fællesskab blev klog på vores kravsspecifikation.

- Nu er vi så endt med en løsning, som vi glæder os meget til at tage i brug, uddyber Michael Hasselager. 

Som led i elektrificeringen af Port of Aalborgs maskinpark er den nye mobilkran klargjort til el-drift.

-hawin

Fakta om Port of Aalborgs nye mobilkran
Model: Liebherr LHM 550
Kapacitet: 144 tons krog
Grab: Nemag 19 m3 (sten), 25 m3 (korn) grab og Bromma EH170U container-spreader
Rækkevidde: 54 meter
Løftehøjde: 51 meter (min radius) – 31 meter (max radius)
Vægt: 491 tons

 

10/4 2024
  • Nornes CO2-modtageanlæg opføres på Aalborg Havn

    Nornes CO2-modtageanlæg opføres på Aalborg Havn

    havne ›Norne og Port of Aalborg underskriver 30-årig eksklusiv aftale, modtager EU CEF-støtte og påbegynder opførelsen af CO2-hub. Med støtte fra EU's Connecting Europe Facility vil projektet levere CO2-modtageinfrastruktur i verdensskala og skabe stordriftsfordele for Danmark og EU
  • Byggeriet af Marselistunnelen er vedtaget

    Byggeriet af Marselistunnelen er vedtaget

    havne ›Marselistunnelen har været et diskussionsemne i årevis. Nu har et bredt politisk flertal sikret, at projektet kan komme i gang. Det ser Aarhus Havn som en anerkendelse af havnens betydning
  • Molslinjens nye elfærge er i havn

    Molslinjens nye elfærge er i havn

    havne ›Molslinjens elfærge, Nerthus, afsluttede i dag en næsten tre uger lang hjemsejlads fra værftet i Tyrkiet. Færgen lagde til kaj i Kalundborg, hvor et intenst program nu begynder for at få færgen klar til drift den 16. juni
  • Skagen Havn er klar til fremtidens fiskefartøjer

    Skagen Havn er klar til fremtidens fiskefartøjer

    havne ›Projektet med udvidelse af kajen og øget vanddybde i havnebassinet ved auktionskajen står nu færdigt. Forud for projektet har der været en tæt dialog med erhvervet og fiskerne, for at sikre de bedst mulige forhold
  •  På vej med 430 meter ny kaj

    På vej med 430 meter ny kaj

    havne ›Aarhus Havn har netop indgået en aftale med MT Højgaard Danmark, som skal færdiggøre kajen på den såkaldte Omniterminal
  • Tidligere færgehavne skal vækkes til live igen

    Tidligere færgehavne skal vækkes til live igen

    havne ›Sund & Bælt, der ejer og driver Storebæltsforbindelsen, har købt den tidligere færgehavn, Halsskov Færgehavn af Slagelse Kommune, og ønsker også at overtage forbindelseshavnen i Knudshoved på Fyn. Opkøbene skal sikre beredskabet og mobiliteten mellem landsdelene
  • Verdo rykker ind i nyt domicil på Aalborg havn   

    Verdo rykker ind i nyt domicil på Aalborg havn  

    havne ›Verdo har netop indviet sine splinternye kontor- og produktionsfaciliteter på Østhavnen i Aalborg, og dermed samles energikoncernens nordjyske aktiviteter og i alt cirka 80 medarbejdere på én strategisk placering hos Port of Aalborg
  • Skagen Havn øger omsætningen i 2024

    Skagen Havn øger omsætningen i 2024

    havne ›I 2024 var aktivitetsniveauet højt hos Skagen Havn. Den samlede omsætning steg markant og Skagen Havn havde en rekordomsætning på 86,4 millioner kroner, mod en hidtidig rekord i 2023 på 81,8 millioner kroner. I 2024 realiserede Skagen Havn et resultat på 26,9 millioner kroner