Port of Aalborg investerer stort i elektrificering af maskinpark

Port of Aalborg investerer stort i elektrificering af maskinpark

Som led i havnens strategi er størstedelen af maskinparken blevet omlagt til el. Det har bidraget til en mere bæredygtig havnedrift, der skal imødekomme kundernes behov for grønnere godshåndtering

Den grønne omstilling materialiserer sig hos Port of Aalborg, hvor stort set alle maskiner gennem de seneste måneder er omlagt til eldrift.

Omlægningen er sket i samarbejde med ProTruck, der siden 2023 har stået for driften af containerterminalens værksted og den store maskinpark hos Port of Aalborg.

- Med en travl container- og godsterminal samt erhvervspark er vores materiel en vigtig del af den daglige drift. Det er derfor et stort skridt i den rigtige retning, at vi nu elektrificerer størstedelen af vores materiel. På den måde understøtter vi ikke kun den grønne omstilling, men er også selv med til at skabe den, fortæller Director of Operation hos Port of Aalborg, Søren Bæk Christensen.

Grønnere og mere konkurrencedygtig havnedrift
Det er en del af Port of Aalborgs strategiske afsæt, at resultater inden for den grønne omstilling skal realiseres gennem bl.a. investeringer i infrastruktur. Elektrificeringen er således en del af Port of Aalborgs ambitiøse bæredygtighedsstrategi, som sigter efter klimaneutralitet.

- Vi har i de senere år foretaget flere investeringer, der skal optimere havnedriften. Den nye elektrificering nedbringer vores klimaftryk betragteligt uden at gå på kompromis med driftssikkerhed eller kvalitet. De få maskiner, der af forskellige årsager ikke kan køre på el endnu, er omlagt til brændstoføkonomiske alternativer som HVO-biodiesel eller ECO-motorer med en fabriksgaranteret 30 % besparelse på dieselforbruget, siger Søren Bæk Christensen.

Foruden at sætte et positivt aftryk i klimaregnskabet, så sker elektrificeringen også for fortsat at kunne tilbyde en konkurrencedygtig terminal.

- Vi oplever stadigt større krav fra leverandører og underleverandører, der ligesom os selv skal leve op til en række klimakrav. Så omlægningen til el handler også om fortsat at kunne tilbyde konkurrencedygtige rammer for vores kunder og potentielle kunder, lyder det fra Søren Bæk Christensen.

Port of Aalborg arbejder desuden på at etablere et landstrømanlæg i Østhavnen, der kan forsyne bl.a. skibe og havnens seneste investering – en knap 500 tons tung mobilkran – med strøm.

-lipe

7/5 2024
  • Esbjerg Havn bliver del af globalt innnovationsnetværk

    Esbjerg Havn bliver del af globalt innnovationsnetværk

    havne ›Havnen er blevet medlem af Port Innovators Network, som hjælper havne fra hele verden med at accelerere udviklingen af grønne teknologier og løsninger i den maritime sektor
  • Nuuk Havn skal have etableret en orlogskaj

    Nuuk Havn skal have etableret en orlogskaj

    havne ›Den grønlandske havn mangler tilgængelig kajplads. Derfor samarbejder Forsvarsministeriet og det selvstyreejede selskab, Sikuki Nuuk Harbour A/S om en orlogskaj, som også vil kunne anvendes af civile skibe
  • Containerterminal indviet i Fredericia

    Containerterminal indviet i Fredericia

    havne ›Lørdag den 4. oktober markerede ADP og Fredericia Shipping indvielsen af Fredericia Havns nye containerterminal. Den skal styrke havnens rolle som et effektivt og fremtidssikret logistikknudepunkt
  • Visuel opdatering af havneidentiteten

    Visuel opdatering af havneidentiteten

    havne ›En ny visuel identitet og hjemmeside markerer Kalundborg Havns strategiske retning som en grøn, international og digital erhvervshavn
  • Milliardaftale om CO2-lager på Grenaa Havn

    Milliardaftale om CO2-lager på Grenaa Havn

    havne ›Havnen har indgået aftale med virksomheden, Normod Carbon, som nu er eneret til trinvis udvikling af et mellemlager på 10 millioner tons CO2 om året
  • Aarhus Havn opjusterer forventningerne

    Aarhus Havn opjusterer forventningerne

    havne ›Et solidt, økonomisk resultat i første halvår og stigning på over 13 procent på containeromsætningen får landets største erhvervshavn til at opjustere forventninger med 23 millioner kr.
  • Stena Line i historisk aftale 

    Stena Line i historisk aftale 

    havne ›Stena Line har indgået en langsigtet aftale med Frederikshavn Kommune om driften af færgehavnen i Frederikshavn de næste 50 år
  • Kaj på vej til havnen

    Kaj på vej til havnen

    havne ›430 meter ny kaj er på vej til havnen i Aarhus. Byggeriet af projektet, som er godkendt af Trafikstyrelsen, begynder nu her i uge 39