Port of Roenne - et vigtigt fundament for udskibningen

Port of Roenne - et vigtigt fundament for udskibningen

Havnen i Rønne er blevet valgt som udskibningshavn for montering af fundamenter til de 27 Vestas' vindmøller på Arcadis Ost 1-havvindmølleparken

Når etableringen af havvindmølleparken Arcadis Ost 1 ved Rügen om få uger begynder, sker etableringen af ??både de 27 vindmøller og fundamenter ud af havnen i Rønne.

DEME Offshore har valgt at bruge Port of Roenne til udskibning af fundamenter til vindmøllerne og transformerstationen.

Den 257 MW Arcadis Ost 1 vindmøllepark ejes af Parkwind Ost og kan levere nok elektricitet til op til 300.000 tyske husstande genereret af dens 27 V174-9,5 MW møller. Projektet forventes afsluttet om et år.

- Vi har valgt Port of Roenne som udskibningshavn for vores XXL monopæle, fordi det var et oplagt valg. Dette skyldes både den unikke infrastruktur, som er specielt designet til at understøtte tunge projektbelastninger, og fordi havnen ligger tæt på vores Arcadis Ost 1-operationer. Vi ser derfor frem til et tæt og godt samarbejde med ledelse og medarbejdere i havnen, siger Mathieu Holvoet, projektdirektør i DEME Offshore for Arcadis Ost-projektet.

Hos Port of Roenne vækker aftalen om skibsfundamenter stor glæde.

- Det beviser, at vores havn er tilpasset til at servicere alle dele af de store projekter, der inkluderer vindmøllefragt. Jeg glæder mig til at byde DEME Offshores medarbejdere velkommen på havnen, og jeg ved også, at det nye projekt vil skabe arbejde for de lokale virksomheder og Bornholm ligesom vi så med projektet omkring Kriegers Flak sidste år, siger Jeppe la Cour, Chief Business Officer for Offshore i Port of Roenne.

-hawin

26/1 2022
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien