Positive udsigter i Hirtshals Havn

Positive udsigter i Hirtshals Havn

Hirtshals Havn har, ligesom mange andre virksomheder, været igennem et år, der i høj grad har været påvirket af coronapandemien og de samfundsmæssige og forretningsmæssige begrænsninger det har medført. Selvom der i 2020 har været et betydeligt pres på nogle af havnens centrale forretningsområder, bevæger to af havnens væsentligste forretningssegmenter sig i en positiv retning

Trods COVID-19s modstand oplevede Hirtshals Havn i 2020 en vækst i den samlede godsvolumen på 3,1%. Det svarer til, at der i løbet af 2020 blev transporteret knap 100.000 tons mere gods over kajen i Hirtshals sammenlignet med 2019. 2020 ender derfor med en samlet godsvolumen på i alt 1,9 mio. tons.

- Den positive udvikling i godsmængden sammenholdt med havnens allerede søsatte initiativer på området skærper vores forventninger til, at Hirtshals Havn i 2021 for første år nogensinde kan opnå en samlet godsvolumen på over 2 mio. tons, udtaler Anker Laden-Andersen, bestyrelsesformand hos Hirtshals Havn forventningsfuldt.

Ligeledes har Hirtshals Havn kunnet konstatere en positiv fremgang inden for cargotrafikken, hvor antallet af lastbiler og løstrailere er steget med 2,1% fra 2019 til 2020. Hermed er der i 2020 overført i alt 144.000 enheder. Dette resultat er opnået, til trods for at rederierne, der besejler Hirtshals Havn, sideløbende har reduceret færgekapaciteten som følge af Coronapandemien.

Der er fyldt med traliere på Nordsøterminalen på Hirtshals Havn
Der er fyldt med traliere på Nordsøterminalen på Hirtshals Havn
 
- Udviklingen i cargotrafikken viser med al tydelighed, at Hirtshals Havn rummer et stort potentiale for ro/ro-transportløsninger, idet volumenerne stiger, så snart der er plads til lastbilerne på færgerne. Vi ser således 1:1 beviserne på, at distribution af varer i Norge med Hirtshals som omdrejningspunkt er en attraktiv løsning. Vi vil naturligvis sætte ressourcer ind på at understøtte denne udvikling, nu hvor beviserne foreligger, udtaler Laden-Andersen.

På fiskesegmentet noterer Hirtshals Havn også en positiv udvikling i 2020. Her udgjorde de samlede tilførsler af fisk inklusiv laks nemlig en samlet værdi på 1,48 mia. kr., hvilket er en fremgang på 0,7 % set i forhold til det hidtidige rekordår i 2019.

 
Væksten i tilførslerne er opnået, samtidig med at værdien af de enkelte landinger har været faldende på grund af prispresset på de nedlukkede sydeuropæiske markeder, hvor højkvalitetsfisken fra Hirtshals primært afsættes.

Hirtshals Havn har som konsekvens af grænselukningerne i Norden og Europa måttet konstatere et fald i bil- og passagertrafikken over havnen på 59,1 % fra 2019 til 2020. Det forventes dog, at trafikken af rejsende, turister og forretningsfolk vil stige igen, i takt med at den europæiske befolkning bliver vaccineret mod COVID-19.

- Bil- og passagertrafikken samt udviklingen på markederne for Hirtshals' kvalitetsfisk har naturligvis sat tydelige spor på Hirtshals Havn i 2020, og det vil det også gøre det i 2021 - og måske helt ind i 2022. Det forholder vi os naturligvis til, samtidig med at vi sætter fuldt fokus havnens fremtidige udvikling i fremtiden, slutter bestyrelsesformanden.

 
-hawin
26/1 2021
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien