Positive udsigter i Hirtshals Havn

Positive udsigter i Hirtshals Havn

Hirtshals Havn har, ligesom mange andre virksomheder, været igennem et år, der i høj grad har været påvirket af coronapandemien og de samfundsmæssige og forretningsmæssige begrænsninger det har medført. Selvom der i 2020 har været et betydeligt pres på nogle af havnens centrale forretningsområder, bevæger to af havnens væsentligste forretningssegmenter sig i en positiv retning

Trods COVID-19s modstand oplevede Hirtshals Havn i 2020 en vækst i den samlede godsvolumen på 3,1%. Det svarer til, at der i løbet af 2020 blev transporteret knap 100.000 tons mere gods over kajen i Hirtshals sammenlignet med 2019. 2020 ender derfor med en samlet godsvolumen på i alt 1,9 mio. tons.

- Den positive udvikling i godsmængden sammenholdt med havnens allerede søsatte initiativer på området skærper vores forventninger til, at Hirtshals Havn i 2021 for første år nogensinde kan opnå en samlet godsvolumen på over 2 mio. tons, udtaler Anker Laden-Andersen, bestyrelsesformand hos Hirtshals Havn forventningsfuldt.

Ligeledes har Hirtshals Havn kunnet konstatere en positiv fremgang inden for cargotrafikken, hvor antallet af lastbiler og løstrailere er steget med 2,1% fra 2019 til 2020. Hermed er der i 2020 overført i alt 144.000 enheder. Dette resultat er opnået, til trods for at rederierne, der besejler Hirtshals Havn, sideløbende har reduceret færgekapaciteten som følge af Coronapandemien.

Der er fyldt med traliere på Nordsøterminalen på Hirtshals Havn
Der er fyldt med traliere på Nordsøterminalen på Hirtshals Havn
 
- Udviklingen i cargotrafikken viser med al tydelighed, at Hirtshals Havn rummer et stort potentiale for ro/ro-transportløsninger, idet volumenerne stiger, så snart der er plads til lastbilerne på færgerne. Vi ser således 1:1 beviserne på, at distribution af varer i Norge med Hirtshals som omdrejningspunkt er en attraktiv løsning. Vi vil naturligvis sætte ressourcer ind på at understøtte denne udvikling, nu hvor beviserne foreligger, udtaler Laden-Andersen.

På fiskesegmentet noterer Hirtshals Havn også en positiv udvikling i 2020. Her udgjorde de samlede tilførsler af fisk inklusiv laks nemlig en samlet værdi på 1,48 mia. kr., hvilket er en fremgang på 0,7 % set i forhold til det hidtidige rekordår i 2019.

 
Væksten i tilførslerne er opnået, samtidig med at værdien af de enkelte landinger har været faldende på grund af prispresset på de nedlukkede sydeuropæiske markeder, hvor højkvalitetsfisken fra Hirtshals primært afsættes.

Hirtshals Havn har som konsekvens af grænselukningerne i Norden og Europa måttet konstatere et fald i bil- og passagertrafikken over havnen på 59,1 % fra 2019 til 2020. Det forventes dog, at trafikken af rejsende, turister og forretningsfolk vil stige igen, i takt med at den europæiske befolkning bliver vaccineret mod COVID-19.

- Bil- og passagertrafikken samt udviklingen på markederne for Hirtshals' kvalitetsfisk har naturligvis sat tydelige spor på Hirtshals Havn i 2020, og det vil det også gøre det i 2021 - og måske helt ind i 2022. Det forholder vi os naturligvis til, samtidig med at vi sætter fuldt fokus havnens fremtidige udvikling i fremtiden, slutter bestyrelsesformanden.

 
-hawin
26/1 2021
  • Skagen Havn styrker sin position som Danmarks største fiskerihavn

    Skagen Havn styrker sin position som Danmarks største fiskerihavn

    havne ›Skagen havn fortsætter sin positive udvikling og cementerer sin rolle som Danmarks førende fiskerihavn, det viser de seneste tal fra Fiskeristyrelsen
  • Fiskeribranchen går sammen om indsamling af affald fra fiskeredskaber

    Fiskeribranchen går sammen om indsamling af affald fra fiskeredskaber

    havne ›Fiskeriretur bliver den femte ordning under Retur-ordningen, der også tæller Elretur, Batteriretur, Emballageretur og Tekstilretur. Den nye kollektivordning er affødt af producentansvaret for fiskeredskaber, og forventes af indsamle mellem 300 og 600 tons plast om året især i de store, jyske fiskerihavne
  • Hirtshals Havn sejler på ny trafik- og vækstbølge

    Hirtshals Havn sejler på ny trafik- og vækstbølge

    havne ›Antallet af passagerer, personbiler, lastbiler og gods, der krydsede kajkanten i Hirtshals, steg i 2024 sammenlignet med 2023, mens værdien af landinger af fisk viser de bedste tal i fem år. Fremgangen kommer efter flere års påvirkning fra coronarestriktioner, krigstilstande og nedgang i den norske krone
  • Stena Line skal hjælpe danske turister til Göteborg

    Stena Line skal hjælpe danske turister til Göteborg

    havne ›Når turismemessen Ferie for Alle løber af stablen i Herning den 21.-23. februar, er Stena Line på plads sammen med World of Volvo, Liseberg og Universeum for at sætte fokus på Gøteborg som destination for danske rejsende
  • Ny togrute sender tusindvis af biler til udskibning i Esbjerg Havn

    Ny togrute sender tusindvis af biler til udskibning i Esbjerg Havn

    havne ›10.000 nye biler forventes årligt via ny togrute direkte fra Slovakiet til Esbjerg Havn, hvor de bliver omlastet og sendt til Storbritannien. Første levering gik tæt på perfekt. er meldingen fra Scandinavian Auto Logistics, der håndterer bilerne på havnen
  • Skagen Havn har ansat maritim koordinator

    Skagen Havn har ansat maritim koordinator

    havne ›Majbritt Larsen er ansat i en nyoprettet stilling. Hun kommer fra en lignende stilling ved Port of Aalborg, men har tidligere været ansat ved Skagen Havn, som havneassistent og har i 10 år sejlet jack-up kranskibe, der installerer havvindmøller
  • Eimskip bygger nyt køle- og frysehus på Aarhus Havn

    Eimskip bygger nyt køle- og frysehus på Aarhus Havn

    havne ›Det islandske rederi tog forleden første spadestik til ialt 4400 kvm køle- og fryseopbevaring på Danmarks største erhvervshavn Byggeriet åbner nye muligheder for Eimskib, der især sejler til og fra Island, Grønland og Færøerne
  • ADP bliver medejer af Hanstholm Havn

    ADP bliver medejer af Hanstholm Havn

    havne ›Thisted Kommune og Associated Danish Ports (ADP) har indgået aftale om fælles ejerskab af Hanstholm Havn. ADP får aktiemajoriteten