Positive udsigter i Hirtshals Havn

Positive udsigter i Hirtshals Havn

Hirtshals Havn har, ligesom mange andre virksomheder, været igennem et år, der i høj grad har været påvirket af coronapandemien og de samfundsmæssige og forretningsmæssige begrænsninger det har medført. Selvom der i 2020 har været et betydeligt pres på nogle af havnens centrale forretningsområder, bevæger to af havnens væsentligste forretningssegmenter sig i en positiv retning

Trods COVID-19s modstand oplevede Hirtshals Havn i 2020 en vækst i den samlede godsvolumen på 3,1%. Det svarer til, at der i løbet af 2020 blev transporteret knap 100.000 tons mere gods over kajen i Hirtshals sammenlignet med 2019. 2020 ender derfor med en samlet godsvolumen på i alt 1,9 mio. tons.

- Den positive udvikling i godsmængden sammenholdt med havnens allerede søsatte initiativer på området skærper vores forventninger til, at Hirtshals Havn i 2021 for første år nogensinde kan opnå en samlet godsvolumen på over 2 mio. tons, udtaler Anker Laden-Andersen, bestyrelsesformand hos Hirtshals Havn forventningsfuldt.

Ligeledes har Hirtshals Havn kunnet konstatere en positiv fremgang inden for cargotrafikken, hvor antallet af lastbiler og løstrailere er steget med 2,1% fra 2019 til 2020. Hermed er der i 2020 overført i alt 144.000 enheder. Dette resultat er opnået, til trods for at rederierne, der besejler Hirtshals Havn, sideløbende har reduceret færgekapaciteten som følge af Coronapandemien.

Der er fyldt med traliere på Nordsøterminalen på Hirtshals Havn
Der er fyldt med traliere på Nordsøterminalen på Hirtshals Havn
 
- Udviklingen i cargotrafikken viser med al tydelighed, at Hirtshals Havn rummer et stort potentiale for ro/ro-transportløsninger, idet volumenerne stiger, så snart der er plads til lastbilerne på færgerne. Vi ser således 1:1 beviserne på, at distribution af varer i Norge med Hirtshals som omdrejningspunkt er en attraktiv løsning. Vi vil naturligvis sætte ressourcer ind på at understøtte denne udvikling, nu hvor beviserne foreligger, udtaler Laden-Andersen.

På fiskesegmentet noterer Hirtshals Havn også en positiv udvikling i 2020. Her udgjorde de samlede tilførsler af fisk inklusiv laks nemlig en samlet værdi på 1,48 mia. kr., hvilket er en fremgang på 0,7 % set i forhold til det hidtidige rekordår i 2019.

 
Væksten i tilførslerne er opnået, samtidig med at værdien af de enkelte landinger har været faldende på grund af prispresset på de nedlukkede sydeuropæiske markeder, hvor højkvalitetsfisken fra Hirtshals primært afsættes.

Hirtshals Havn har som konsekvens af grænselukningerne i Norden og Europa måttet konstatere et fald i bil- og passagertrafikken over havnen på 59,1 % fra 2019 til 2020. Det forventes dog, at trafikken af rejsende, turister og forretningsfolk vil stige igen, i takt med at den europæiske befolkning bliver vaccineret mod COVID-19.

- Bil- og passagertrafikken samt udviklingen på markederne for Hirtshals' kvalitetsfisk har naturligvis sat tydelige spor på Hirtshals Havn i 2020, og det vil det også gøre det i 2021 - og måske helt ind i 2022. Det forholder vi os naturligvis til, samtidig med at vi sætter fuldt fokus havnens fremtidige udvikling i fremtiden, slutter bestyrelsesformanden.

 
-hawin
26/1 2021
  • Port of Aalborg opjusterer

    Port of Aalborg opjusterer

    havne ›Udvikling i udlejningsforretningen i den voksende erhvervspark og fortsat stor godsaktivitet er de primære årsager til, at Port of Aalborg har leveret et solidt første halvår af 2025 og derfor opjusterer forventningerne
  • Blue Water skifter til HVO på havnen

    Blue Water skifter til HVO på havnen

    havne ›600.000 liter diesel skiftes til det alternative brændstof HVO og reducerer CO2-udledning med op mod 90 % i Esbjerg, Aarhus og Lindø
  • Kongsberg udvider på Aalborg Havn

    Kongsberg udvider på Aalborg Havn

    havne ›Den maritimt specialiserede servicevirksomhed her fundet en ny niche, og lejer derfor yderligere 700 700 kvadratmeter lager i erhvervsparken på Østhavnen
  • Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    havne ›WeStorix vil etablere højspændingsforbindelse mellem Hirtshals og Hjørring. Den skal realisere planerne med for grøn strøm til hybridfærger, havnens virksomheder og den nordjyske industri
  • Molslinjens tasmanske færgedjævel

    Molslinjens tasmanske færgedjævel

    havne ›Byggeriet af Molslinjens nye mega-katamaraner er gået i gang på Incat-værftet i Tasmanien. Og allerede nu er der et bud på, hvordan de elektriske og kraftfulde katamaraner kommer til at se ud
  • Tænketanker lagde til i Aarhus

    Tænketanker lagde til i Aarhus

    havne ›Den grønne omstilling er ikke altid let. Det kræver samarbejde og vidensdeling, og det var pointen med den konference, som Aarhus Havn lagde lokaler til en tirsdag i august
  • Forlænger samarbejdet

    Forlænger samarbejdet

    havne ›Kalundborg Havn og APM Terminals har forlænget deres samarbejdsaftale for at sikre fortsat vækst, høj effektivitet og styrket containerkapacitet
  • Udfordret af nyt havnedesign

    Udfordret af nyt havnedesign

    havne ›Det nye design af Rønne Havn udfordrer de konventionelle færger. Det viser de simuleringer, som Bornholmslinjen har foretaget sammen med Rønne Havn og Niras