Povl Anker får plads i Ystad Havn

Povl Anker får plads i Ystad Havn

Bornholmslinjen og Ystad Havn er blevet enige om en ombygning af færgeleje 5 i Ystad Havn. Dermed bliver det først i det nye år muligt for den bornholmske erstatningsfærge, Povl Anker at lægge til i hurtigfærgeleje

Efter ombygningen i Ystad Havn vil Bornholmslinjen og Ystad Havn have større frihed til at sætte erstatningsfærgen, Povl Anker ind, når vejret viser tænder.

En ombygning af hurtigfærgelejet i Ystad Havn vil fra midten af januar 2020 gøre det muligt for Bornholms erstatningsfærge, Povl Anker at lægge til i Ystad. Aftalen mellem Bornholmslinjen og Ystad Havn sikrer, at trafikken med Povl Anker ikke er afhængig af de andre færgelejer i Ystad Havn.

En afklaring af Povl Ankers muligheder i Ystad har stået højt på dagsordenen hos Bornholmslinjen og Ystad Havn siden overtagelsen af færgebetjeningen til Bornholm.

- Når vejret viser tænder, bliver det nu muligt for os at omlægge færgerne, så vi kan lave det bedst mulige trafikprogram. Det giver et væsentligt løft til færgebetjeningen af Bornholm, siger Bornholmslinjens administrerende direktør, Carsten Jensen.

De to polske rederier Polferries og Unity Line sejler dagligt på ruten Ystad-Swinoujscie. Deres færger lå i det eneste andet færgeleje, som Povl Anker i teorien kunne bruge, og det betød, at Povl Anker sjældent kunne anløbe Ystad før efter klokken 14.00, hvor de to færger havde forladt havnen. Derfor koncentrerede Ystad Havn og Bornholmslinjen sig om færgeleje 5 som bedste mulighed.

- Ombygningen af færgelejet giver os friheden til for eksempel at sætte Povl Anker ind som første morgenafgang, hvis det er sådan, vi hjælper flest bornholmere , siger Carsten Jensen.

Det praktiske arbejde med ombygningen af færgeleje 5 i Ystad begynder i slutningen af november og forventes afsluttet således, at Povl Anker kan anløbe Ystad Havn fra midten af januar 2020.

-hawin

31/10 2019
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien