Reduceret CO2-bidrag og bred indsats for bæredygtighed

Reduceret CO2-bidrag og bred indsats for bæredygtighed

Danmarks største erhvervshavn rykkede for alvor i den grønne retning i 2019. I løbet af året reducerede Aarhus Havn sit CO2-bidrag med 15 % i forhold til 2018, og samtidig bidrog virksomheden til den grønne omstilling både i forhold til virksomhederne på havnen, til skibene og til regeringens klimapartnerskab

I en netop offentliggjort bæredygtighedsrapport har Aarhus Havn for første gang nogensinde opgjort sit CO2-bidrag. Af rapporten fremgår det, at virksomheden har reduceret sit CO2-bidrag med 15 % til 1.248 tons CO2 i 2019. De største reduktioner er sket på bugserbådenes brændstof, på dieselbiler, der er udskiftet til el/benzin og på fyringsolie.

- Vi har sat os ambitiøse mål om CO2-neutralitet i 2030 og om at blive den mest bæredygtige havn i Østersøområdet. Men i 2019 har vi også arbejdet med bæredygtighed på en lang række områder, der ikke påvirker vores eget CO2-bidrag, fortæller kundechef Nicolai Krøyer.

Som eksempel peger han på, at Aarhus Havn som den første havn i Danmark har besluttet at give rabat til skibe, der kan dokumentere deres bæredygtighedsniveau i forhold til 'Enviromental shipping index'.

- Hvis skibene reducerer deres udledninger af CO2, NOx og SOX og opnår minimum 30 point i forhold til indekset, giver vi rabat på deres anløb her i Aarhus, siger Nicolai Krøyer.

I løbet af 2019 har Aarhus Havn også indgået en aftale med Molslinjen om en fælles investering i et landstrømsanlæg til rederiets færger, som således kan modtage landstrøm fra efteråret 2020, når Molslinjen flytter ud på den nye færgeterminal i Østhavnen.

- Det er et eksempel på et bæredygtigheds-samarbejde med en af virksomhederne på havnen. Og i 2019 har vi formaliseret det samarbejde, som nu omfatter en lang række virksomheder på havneområdet. Vi vil gerne motivere til samarbejde – fx har vi igangsat et samarbejde om at se på muligheder for at producere grøn energi i fællesskab på havnen, ligesom nogle virksomheder har et behov for nedkøling, hvilket skaber overskudsvarme, som andre virksomheder kan udnytte, fastslår Nicolai Krøyer og understreger, at mulighederne for samarbejde er mange og løsningerne ofte bedre og mere bæredygtige, når man samarbejder om at finde dem.  

Desuden blev Aarhus Havn i 2019 en del af regeringens klimapartnerskab Det Blå Danmark. Her arbejder man for at sikre den nødvendige (kendte) energiinfrastruktur på de danske erhvervshavne, indtil fremtidens mere miljøvenlige brændstof(fer) til skibene bliver implementeret, ligesom man arbejder for, at havnen får etableret fremtidens (endnu ukendte) energiinfrastruktur. Endelig gør man en indsats for at få justeret love og regler, der forhindrer havnene i at etablere eller drive bæredygtig energiinfrastruktur.  

Aarhus Havn blev også i 2019 en del af 'Getting to Zero Coalition', som består af mere end 90 virksomheder inden for det maritime område, energisektoren, infrastrukturområdet og finanssektoren.

- Visionen for det partnerskab er udvikling af et emissionsfrit skib, som skal kunne tages i kommerciel anvendelse seneste i 2030. Det er et yderst spændende projekt, som vi forventer os meget af, siger Nicolai Krøyer.

-hawin

14/4 2020
  • Lars Nordahl træder ind i bestyrelsen for Danske Havne

    Lars Nordahl træder ind i bestyrelsen for Danske Havne

    havne ›Rønne Havn spiller en central rolle i den grønne omstilling i Østersøen og fungerer som en vigtig del af infrastrukturen mellem Bornholm, resten af Danmark og udlandet. Nu skal havnens CEO styrke bestyrelsen i brancheforeningen
  • Grenaa Havn og Hallands Havne danner Kattegat Port Alliance

    Grenaa Havn og Hallands Havne danner Kattegat Port Alliance

    havne ›De to venskabshavne med relationer til Stena Lines færgeforbindelse imellem Grenaa, tidligere Varberg og nu Halmstad i Sverige, tager skridtet videre med et strategisk samarbejde for nøglesegmenterne Cargo Mobility, Energy og Offshore Wind
  • Søtransporten af flydende CO2 er i sikre hænder

    Søtransporten af flydende CO2 er i sikre hænder

    havne ›Et samarbejde om at etablere Europas første operationelle CO2-lagringsanlæg ved hjælp af et specialmodificeret CO2-transportskib til det Ineos-ledede CCS-projekt, Greensand Future har fået Blue Water med om bord som samarbejdspartner
  • Udvidelse af Odense Havn har fået grønt lys

    Udvidelse af Odense Havn har fået grønt lys

    havne ›Et flertal i byrådet i Kerteminde, har vedtaget et omdiskuteret lokalplanforslag om havneområdet ved det tidligere Lindøværft i Munkebo, som ejes af Odense Havn. Med vedtagelsen kan havnen udvides med 28 hektar til bl.a. vindmølleproduktion
  • Kunstige rev styrker biodiversiteten

    Kunstige rev styrker biodiversiteten

    havne ›ReefCircular har testet kunstige rev fremstillet af ler, og de første resultater viser en mere lovende fremtid for havets økosystemer og biodiversiteten. Siden sommer har 2,3 millioner fisk besøgt testrevet i Hundested Havn
  •  Nyt liv i gamle batterier

    Nyt liv i gamle batterier

    havne ›Gamle bilbatterier fra elbiler er nu klar til at blive genbrugt kraftvarmeværket i Rønne Havn. Det EU-finansierede projekt ”Second Life for Power Plants - 2LIPP”, står bag. Målet er at transformere gamle fossil-afhængige kraftvarmeværker til lagerplads for vedvarende energi
  • Rønne Havn modtager ESG Transparency Award

    Rønne Havn modtager ESG Transparency Award

    havne ›Rønne Havn har modtaget prisen ESG Transparency Award, som uddeles af EUPD Research – en organisation, der arbejder med analyser, optimering og anerkendelse af bæredygtighedsinitiativer på tværs af brancher
  • Esbjerg Havn sender jacket-fundamenter til USA

    Esbjerg Havn sender jacket-fundamenter til USA

    havne ›Det første fundament til USA’s største offshore vindprojekt, Coastal Virginia Offshore Wind (CVOW), blev for nyligt færdiggjort og afskibet fra Esbjerg Havn, som er den eneste havn i verden med infrastruktur og kapacitet til at facilitere produktionen af fundamenter i denne skala