Tirsdag den 15. januar 2019 blev der holdt rejsegilde på hallen til det nye kassevaskeri på Hirtshals Havn
Hirtshals Fiskeriforening og Hirtshals Havn indledte i 2017 et samarbejde for at optimere forholdene for fiskeriet på Hirtshals Havn.
Det tætte samarbejde har resulteret i, at der nu er ved at blive opført et nyt kassevaskeri i forlængelse af FiskeTerminal Hirtshals. Det nye kassevaskeri vil betyde væsentlige rationaliseringer i arbejdsgangene, og samtidig vil serviceringen af det stigende antal både, der lander i Hirtshals, blive yderligere forbedret og effektiviseret.
Det nye kassevaskeri ligger med direkte adgang til Auktionsbassinet og er bygget sammen med FiskeTerminal Hirtshals. Dette gør det muligt at sikre den størst mulige kvalitet i arbejdsgangene omkring servicering af fiskefartøjer.
Fiskeriforeningsformand, Niels Kristian Nielsen, siger i forbindelse med rejsegildet:
- Vi ser meget frem til, at det nye kassevaskeri bliver sat i drift til foråret. Vi kommer både til at forbedre selve rengøringen af fiskekasserne og forbedre vores serviceniveau over for såvel vores egne fartøjer, som de fremmede fiskefartøjer, der lander her i Hirtshals. Samtidig med at serviceniveauet forbedres, reducerer vi også vores ressourceforbrug af både el og vand - og det er vigtigt i den tid vi lever i. Desuden ved vi jo, at fisk er en sund og en klimavenlig fødevare, og det skal vi naturligvis understøtte på alle måder.
I direkte forlængelse af det nye kassevaskeri på 1.000 kvadratmeter, ligger en lukket kassegård på 600 kvadratmeter. Hallen til kassevaskeriet er projekteret af Lønborg Rådgivende Ingeniør- og Planlægningsfirma A/S, og bygge- og anlægsarbejderne er udført af HMU A/S Entreprenørforretning.
Med investeringen i kassevaskeriet fortsætter Hirtshals Havn arbejdet med at løfte rammerne for konsumfiskeriet, og samtidig indgår kassevaskeriet i den modernisering af området omkring Auktionsbassinet og Havnegade, som Hirtshals Havn igangsatte i 2018.
havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind