Tirsdag den 15. januar 2019 blev der holdt rejsegilde på hallen til det nye kassevaskeri på Hirtshals Havn
Hirtshals Fiskeriforening og Hirtshals Havn indledte i 2017 et samarbejde for at optimere forholdene for fiskeriet på Hirtshals Havn.
Det tætte samarbejde har resulteret i, at der nu er ved at blive opført et nyt kassevaskeri i forlængelse af FiskeTerminal Hirtshals. Det nye kassevaskeri vil betyde væsentlige rationaliseringer i arbejdsgangene, og samtidig vil serviceringen af det stigende antal både, der lander i Hirtshals, blive yderligere forbedret og effektiviseret.
Det nye kassevaskeri ligger med direkte adgang til Auktionsbassinet og er bygget sammen med FiskeTerminal Hirtshals. Dette gør det muligt at sikre den størst mulige kvalitet i arbejdsgangene omkring servicering af fiskefartøjer.
Fiskeriforeningsformand, Niels Kristian Nielsen, siger i forbindelse med rejsegildet:
- Vi ser meget frem til, at det nye kassevaskeri bliver sat i drift til foråret. Vi kommer både til at forbedre selve rengøringen af fiskekasserne og forbedre vores serviceniveau over for såvel vores egne fartøjer, som de fremmede fiskefartøjer, der lander her i Hirtshals. Samtidig med at serviceniveauet forbedres, reducerer vi også vores ressourceforbrug af både el og vand - og det er vigtigt i den tid vi lever i. Desuden ved vi jo, at fisk er en sund og en klimavenlig fødevare, og det skal vi naturligvis understøtte på alle måder.
I direkte forlængelse af det nye kassevaskeri på 1.000 kvadratmeter, ligger en lukket kassegård på 600 kvadratmeter. Hallen til kassevaskeriet er projekteret af Lønborg Rådgivende Ingeniør- og Planlægningsfirma A/S, og bygge- og anlægsarbejderne er udført af HMU A/S Entreprenørforretning.
Med investeringen i kassevaskeriet fortsætter Hirtshals Havn arbejdet med at løfte rammerne for konsumfiskeriet, og samtidig indgår kassevaskeriet i den modernisering af området omkring Auktionsbassinet og Havnegade, som Hirtshals Havn igangsatte i 2018.
havne ›Sidste år var det første hele år uden grønlandsskibe i havnen i Aalborg. Det kan ses på årets regnskab, som dog, takket være en stærk slutspurt, betegnes som 'over forventning
havne ›På trods af øgede geopolitiske spændinger, stigende renter og truslen om recession formåede ADP at fastholde godsomsætningen på niveau med 2022. Samtidig indtog havneselskabet også nye markedsandele og øgede nettoomsætningen med intet mindre end 22 procent i forhold til 2022
havne ›Havnen har sidste år overgået alle forventninger og leveret en vækst, der slår forrige års historiske resultat. Med en god aktivitet indenfor alle forretningsområder viser resultatet en omsætning på 81,8 millioner kroner og et resultat på 28,7 millioner kroner
havne ›Frem til og med den 3. maj vil et område af havnen være bevogtet af Forsvaret på grund af en såkaldt værtsnationsstøtte. Ifølge Forsvaret er der tale om en tropperotation, men der er ikke oplysninger om de nærmere detaljer
havne ›Bornholms største havn havde sidste år et øget aktivitetsniveau med vækst i flere af sine forretningsområder. Resultatet blev en nettoomsætning på 126 mio. kr. og et overskud på 35 mio. kr., og det er betydeligt mere end det forventede
havne ›Større og mere komplekse typer af gods hos Port of Aalborg har medført yderligere investeringer i materiel. En ny mobilkran skal fra 4. kvartal 2024 understøtte udviklingen i projekt-, bulk- og containergods – og blandt andet håndtere nogle af verdens største vindmøllevinger
havne ›Odense Havns storstilede planer om udvidelse af sejlrende i fjorden og havneområdet ved det tidligere Lindøværft i Munkebo er foreløbigt sat på pause. Det er plan- og miljøudvalget i Kerteminde kommune - som området hører under - der vil have undersøgelser om konsekvenserne
havne ›Det er ønsket om at ekspandere uden for Europa, der har fået Stena Line til at indgå en aftale om at købe 49 procent af aktierne i det marokkanske færgerederi Africa Morocco Link (AML)