Rekord for krydstogtsæsonen i København

Rekord for krydstogtsæsonen i København

Krydstogtsæsonen var en succes for Copenhagen Malmö Port, CMP. København tog imod 850.000 passagerer og sætter dermed ny rekord. Nu satser CMP på fortsat vækst. Der bygges en ny terminal i København, og fra og med april 2018 bliver Visby en del af CMP’s krydstogtsvirksomhed.

Krydstogtsvirksomheden forsætter sejladsen i medvind. Når 2017 gøres op, har CMP modtaget 325 anløb med 850.000 passagerer i København. Det er ny passagerrekord, som blandt andet er muliggjort, fordi der bygges større og større skibe.

- Forrige sæson tog vi imod 15 store fartøjer med cirka 4.000 passagerer. I år er antallet mangedoblet takket være modtagelsen af 55 af denne slags fartøjer. På trods af de mange flere passagerer er det lykkes os at bevare vores høje service og kvalitets-niveau. Det er jeg stolt over, siger Arnt Møller Pedersen, COO Cruise & Ferries, Copenhagen Malmö Port AB.

153 af anløbene var såkaldte turnaround-anløb, hvor passagerer begiver sig ud på og afslutter krydstogtet i København. I løbet af sæsonen fik CMP besøg af 72 forskellige fartøjer fra 36 rederier.

- Aidavita var det sidste fartøj, der anløb Langelinie i sommersæsonen. Nu venter seks jule- og nytårskrydstogter, før sæsonen er helt slut, siger Arnt Møller Pedersen.

Næste år stiger antal anløb til 337, og antal passagerer til 875.000 i København. Samtidigt modtager CMP ni anløb i Malmö med i alt 10.000 passagerer.

I april næste år udvides virksomheden, når den nye krydstogtterminal i Visby åbner, og CMP overtager driften. Visby forventes at modtage 90.000 passagerer i 2018. Det er en fordobling sammenlignet med i år.

-hawin

1/11 2017
  • Havnebydel under forvandling

    Havnebydel under forvandling

    havne ›21 anbefalinger til fremtidens havnebydel i Næstved. Forvandlingen af havneområdet i Næstved skal styrke hele Næstved Kommunes vækstpotentiale
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind