Rekord i containergods på Aarhus Havn

Rekord i containergods på Aarhus Havn

Kranførerne på Danmarks største containerhavn i Aarhus løftede sidste år 3.684.000 tons containergods med containerkranerne. Det sikrede ikke alene havnen Danmarksrekord, men realiserede også en vækst på 14,1 pct. i forhold til 2016

Containeromsætningen sikrede således en generel stigning i godsomsætningen på 4,9 procent, når alle havnens forretningsområder lægges sammen.

Til sammenligning realiserede Europas største containerhavn, Rotterdam Havn, en stigning på 12,3 pct. i containergodset og 1,3 pct. på den samlede godsomsætning.
 
- Uden at kende til tallene for alle Europas havne, er jeg sikker på, at vi ligger til den pæne side sammen med Rotterdam Havn, hvorfor vi også tillader os at sammenligne. Isoleret set er vores resultat mere end tilfredsstillende, når det gælder omsætningen af containere, og en samlet vækst på ca. 5 procent er pænt i det nuværende marked, siger havnedirektør Jakob Flyvbjerg Christensen.

Et enkelt containeranløb i Aarhus i løbet af 2017 var større end normalt på grund af en arbejdskonflikt i en svensk havn, men dette anløb påvirker kun containervæksten med ca. en procent.

Mindre mineralsk olie, mere biobrændsel
Aarhus Havns samlede vækst på ca. 5 procent består – udover containervæksten på ca. 14 pct. – i en vækst på bulkområdet på ca. 8 procent, herunder en pæn stigning i omsætningen af biobrændsel.

Men desværre trækker omsætningen af flydende gods i den anden retning med et fald på ca. 15 procent, som alene skyldes en reduceret omsætning af mineralsk olie, mens de vegetabilske olieprodukter er i god vækst. Den samlede godsomsætning nåede op på 8.628.000 tons.

- Lige nu er vi begunstiget af, at vi for nogle år siden besluttede os for, at biobrændsel skulle være et nyt strategisk forretningsområde. På det tidspunkt stod det klart, at mange kraftværker ville omstille fra kul og olie til mere miljørigtige brændselstyper. I 2017 fik vi godt gang i omsætningen af biobrændsel, og det er fortsat i de første måneder af 2018, fortæller Jakob Flyvbjerg Christensen.

-lipe

27/2 2018
  • Havnebydel under forvandling

    Havnebydel under forvandling

    havne ›21 anbefalinger til fremtidens havnebydel i Næstved. Forvandlingen af havneområdet i Næstved skal styrke hele Næstved Kommunes vækstpotentiale
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind