Rekordmange krydstogtgæster på Østersøen

Rekordmange krydstogtgæster på Østersøen

Flere krydstogtgæster end nogensinde gik i 2018 i land i en havn Østersøhavn. København topper listen med 868.000 gæster, og udsigten melder om fortsat vækst i år, viser en ny rapport fra Cruise Baltic

Rederier og krydstogtgæster verden over sætter i stigende grad kurs mod Østersøen. Således viser en rapport over udviklingen i de 29 havne i Cruise Baltic lige som havnene i Skt. Petersborg, Riga og Kiel en stigning i antallet af krydstogtgæster på 7,3 procent i 2018. I alt tog havnene imod 5.424.943 krydstogtgæster, og det er ny rekord.

- Udviklingen vidner om, at samarbejdet mellem havnene i Cruise Baltic er en effektiv trampolin for vækst, hvor vi har et skarpt fokus på at udvikle destinationerne og skabe unikke oplevelser for krydstogtgæsterne. Samtidig er rekorden et vidnesbyrd om, at Østersøhavnene har formået at tilpasse sig markedsudviklingen og eksempelvis facilitere nutidens større skibe, siger direktør i Cruise Baltic, Claus Bødker.

Flere skibe med endnu flere gæster
Sidste år var også året, hvor rekordmange krydstogtskibe lagde til kaj i en af Østersøens havne. Selv om det gennemsnitlige antal gæster om bord på et krydstogtskib siden 2008 er vokset fra 1.340 til 2.017, sætter stadig flere rederier altså kurs mod Østersøen. I 2018 var antallet af krydstogtanløb således 7,7 procent højere end i 2017.

Udviklingen er godt nyt for havne og byer i Østersøregionen, der tilmed kan se frem til endnu flere krydstogtgæster i 2019.

- Prognosen for i år ser meget lovende ud. Sidste år bød Østersøhavnene lidt mere end 5,4 millioner gæster velkommen, og vi forventer at toppe rekorden her i 2019, hvor vi anslår at modtage 5,8 millioner krydstogtgæster, siger Claus Bødker.

Med 868.000 krydstogtgæster var Københavns Havn sidste år den travleste krydstogthavn i Østersøregionen. Det konkluderer Cruise Baltics årlige rapport, Cruise Baltic Market Review, der fremhæver gæstetallet som det højeste i Københavns Havns historie. Også her er der udsigt til yderligere fremgang, og specifikt viser prognosen for 2019 en vækst på 12,3 procent. Krydstogtgæsterne i København udgør i dag 79 procent af det samlede antal krydstogtgæster i Danmark.

På anden-, tredje- fjerde-, og femtepladsen over mest besøgte havne i Østersøen lister rapporten henholdsvis Rostock, Skt. Petersborg, Tallinn og Stockholm.

Data i rapporten er indsamlet i januar 2019 og er baseret på tal fra havnene i Østersøen.
Cruise Baltic blev stiftet I 2004 som et netværk af 12 krydstogtdestinationer i Østersøregionen. Siden er netværket vokset og tæller i dag 29 Østersø-destinationer.

-lipe

8/4 2019
  • Grenaa Havn leverer bedste resultat nogensinde

    Grenaa Havn leverer bedste resultat nogensinde

    havne ›For sjette år i træk kan havnen præsentere rekordomsætning i årsregnskabet. Nettoomsætningen sidste år steg ca. ni millioner kroner i forhold til året før, og udover stor aktivitet og nye investeringer, kan Grenaa Havn glæde sig over en meget høj kundetilfredshed
  • Rønne Havn: konsolidering vil fremover fylde mere end ekspansion

    Rønne Havn: konsolidering vil fremover fylde mere end ekspansion

    havne ›Fremtidssikringen af Rønne Havn har været i fokus det forgangne år. Med en nettoomsætning på ca. 170 mio. kr. og et overskud på knap 63 mio. kr., svarende til et afkast på godt fem procent, har havnen oplevet fornyet vækst og styrket sin position, som nu skal fastholdes
  • Krydstogtssæsonen har kurs mod ny besøgsrekord i Aarhus Havn

    Krydstogtssæsonen har kurs mod ny besøgsrekord i Aarhus Havn

    havne ›Lørdagen før påske anløb AIDAmar til krydstogtskajen i Aarhus Havn. Det blev starten på en sæson, hvor flere sejlende turister end nogensinde før - faktisk helt op imod 200.000 - forventes at komme til byen
  • Transportsektoren er i søgelyset for cyberangreb

    Transportsektoren er i søgelyset for cyberangreb

    havne ›Fremover samles hele transportsektoren i én trusselsvurdering. Den nye vurdering af cybertruslen mod land-, luft- og jernbanetransporten i Danmark viser, at truslerne, som primært er fra Rusland, enten er meget høje eller høje, og det skal sektoren være klar til at håndtere, siger ministeren
  • Uddybet sejlrende løfter Esbjerg Havns kapacitet og potentiale

    Uddybet sejlrende løfter Esbjerg Havns kapacitet og potentiale

    havne ›Uddybningen af sejlrenden til Esbjerg Havn til 12,8 meter er nu afsluttet. Den strategiske udvidelse betyder, at havnen nu kan tage imod markant større skibe, hvilket både styrker Danmarks position i den grønne omstilling og som logistikknudepunkt for NATO
  • Guidlines til seafastening effektiviserer opsætning af offshore vind

    Guidlines til seafastening effektiviserer opsætning af offshore vind

    havne ›En fælles industristandard for seafastening-design af vindmøllekomponenter på installationsfartøjerne accelererer opsætningen af havvindmøller og er samtidig ressourcebesparende, bl.a. fordi grejet til fastgørelse af komponenter går igen fra projekt til projekt
  • Esbjerg Havn indgår partnerskab om norsk havvindprojekt

    Esbjerg Havn indgår partnerskab om norsk havvindprojekt

    havne ›Norske Windport vil gøre brug af den danske havns store ekspertise til rollen som udskibningshavn for landets første, store havvindprojekt. Port Esbjerg skal bl.a. bidrage med opbygning af en effektiv infrastruktur og logistik
  • Kran lagde til kaj ved containerterminalen

    Kran lagde til kaj ved containerterminalen

    havne ›Copenhagen Malmö Ports første STS-kran, som skal installeres på den nye containerterminal i Ydre Nordhavn i København, ankom for nyligt fra Konecranes i Finland