Rekordmange krydstogtgæster på Østersøen

Rekordmange krydstogtgæster på Østersøen

Flere krydstogtgæster end nogensinde gik i 2018 i land i en havn Østersøhavn. København topper listen med 868.000 gæster, og udsigten melder om fortsat vækst i år, viser en ny rapport fra Cruise Baltic

Rederier og krydstogtgæster verden over sætter i stigende grad kurs mod Østersøen. Således viser en rapport over udviklingen i de 29 havne i Cruise Baltic lige som havnene i Skt. Petersborg, Riga og Kiel en stigning i antallet af krydstogtgæster på 7,3 procent i 2018. I alt tog havnene imod 5.424.943 krydstogtgæster, og det er ny rekord.

- Udviklingen vidner om, at samarbejdet mellem havnene i Cruise Baltic er en effektiv trampolin for vækst, hvor vi har et skarpt fokus på at udvikle destinationerne og skabe unikke oplevelser for krydstogtgæsterne. Samtidig er rekorden et vidnesbyrd om, at Østersøhavnene har formået at tilpasse sig markedsudviklingen og eksempelvis facilitere nutidens større skibe, siger direktør i Cruise Baltic, Claus Bødker.

Flere skibe med endnu flere gæster
Sidste år var også året, hvor rekordmange krydstogtskibe lagde til kaj i en af Østersøens havne. Selv om det gennemsnitlige antal gæster om bord på et krydstogtskib siden 2008 er vokset fra 1.340 til 2.017, sætter stadig flere rederier altså kurs mod Østersøen. I 2018 var antallet af krydstogtanløb således 7,7 procent højere end i 2017.

Udviklingen er godt nyt for havne og byer i Østersøregionen, der tilmed kan se frem til endnu flere krydstogtgæster i 2019.

- Prognosen for i år ser meget lovende ud. Sidste år bød Østersøhavnene lidt mere end 5,4 millioner gæster velkommen, og vi forventer at toppe rekorden her i 2019, hvor vi anslår at modtage 5,8 millioner krydstogtgæster, siger Claus Bødker.

Med 868.000 krydstogtgæster var Københavns Havn sidste år den travleste krydstogthavn i Østersøregionen. Det konkluderer Cruise Baltics årlige rapport, Cruise Baltic Market Review, der fremhæver gæstetallet som det højeste i Københavns Havns historie. Også her er der udsigt til yderligere fremgang, og specifikt viser prognosen for 2019 en vækst på 12,3 procent. Krydstogtgæsterne i København udgør i dag 79 procent af det samlede antal krydstogtgæster i Danmark.

På anden-, tredje- fjerde-, og femtepladsen over mest besøgte havne i Østersøen lister rapporten henholdsvis Rostock, Skt. Petersborg, Tallinn og Stockholm.

Data i rapporten er indsamlet i januar 2019 og er baseret på tal fra havnene i Østersøen.
Cruise Baltic blev stiftet I 2004 som et netværk af 12 krydstogtdestinationer i Østersøregionen. Siden er netværket vokset og tæller i dag 29 Østersø-destinationer.

-lipe

8/4 2019
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien