Rekordoverskud i Grenaa Havn
CEO Henrik Carstensen (tv) og bestyrelsesformand Bent Hansen (th) kunne præsentere rekordoverskud i Grenaa Havn.

Rekordoverskud i Grenaa Havn

Grenaa Havn har i 2018 præsteret det klart bedste resultat i havnens historie. Det var beskeden her til formiddag på havnens generalforsamling. Overskuddet skal primært bruges til investeringer i at gøre havnen endnu mere konkurrencedygtig

Ud af en omsætning på 59 millioner leverede Grenaa Havn A/S et overskud på 15 millioner kroner i 2018. Omsætningen var samtidig 8 millioner kroner større end året før.

De nøgletal blev præsenteret her til formiddag på generalforsamlingen i Grenaa Havn A/S, der blev afholdt på Kystvejens Hotel i Grenaa. Havnens CEO, Henrik Carstensen, er da også rigtigt glad for resultatet:

- Jeg er megastolt - ikke mindst på vegne af mine medarbejdere, der med en dedikeret og super professionel indsats har skabt så flot en bundlinje. Den er samtidig resultatet af havnens nye strategi og organisation samt vores nye og skarpere profil. Vi har udviklet os inden for alle vores syv kerneforretningsområder - ikke mindst når det gælder stacking, som er vedligeholdelse og oplægning af borerigge og skibe. Her har vi for alvor fået et gennembrud, som blandt andet manifesterede sig ved, at Mærsk Drilling i 2018 valgte Grenaa Havn, som stedet hvor en af verdens største borerigge, Mærsk Inspirer, skulle gennemgå et stort vedligeholdelsesarbejde.

140 millioner kroner til lokale virksomheder

Også Grenaa Havns bestyrelsesformand, Bent Hansen, er begejstret:

- Grenaa Havn har nu for alvor bevist, at vi har styrkepositioner, som er unikke – det er det suverænt bedste resultat i havnens historie et markant udtryk for. Medarbejderne og ledelsen har demonstreret, at de med deres fleksibilitet og handlekraft er i stand til at løse opgaverne her og nu.

- Vi har dokumenteret, at vi både har kompetencerne og faciliteterne, og at vi med havnens store og fintmaskede netværk af dygtige, lokale håndværkere kan løse alle typer af opgaver, så snart behovet opstår. Som det skete, da Mærsk Inspirer blev gjort klar til nye opgaver i Grenaa Havn: Arbejdet med boreriggen skabte ordrer for 400 millioner kroner – heraf gik ikke mindre end 140 millioner kroner til vores netværk af kompetente, lokale virksomheder fra Grenaa og Djursland.

Henrik Carstensen er meget positiv omkring fremtiden, hvor han ser gode muligheder for yderligere vækst på havnen: 

- Blot som eksempel fordobler Stena Line næste år færgekapaciteten til havnen i Grenaa, og helt overordnet står vi stærkere end nogensinde før med vores intensiverede styrkepositioner, vores rekordoverskud og vores vækststrategi.

Investeringer i fremtiden

2018-overskuddet skal først og fremmest bruges på investeringer i at gøre havnen endnu mere konkurrencedygtig, fortæller Bent Hansen:

- Resultatet har givet os et solidt afsæt for at løfte havnen endnu et niveau op. Det er først og fremmest ekstra kajmeter, vi skal investere i. Vi skal skabe plads til at kunne håndtere flere skibe, så vi både kan øge omsætning og indtjening.

I forbindelse med generalforsamlingen sagde bestyrelsen farvel til to medlemmer og goddag til to nye.

Vagn Hundebøll og Claus Wistoft ønskede ikke at genopstille – i den forbindelse udtaler Bent Hansen:

- Jeg vil gerne rette en stor tak til Vagn Hundebøll og Claus Wistoft for deres engagerede indsats for Grenaa Havn.

De to nye bestyrelsesmedlemmer er Anne Bjerrekær, direktør for Det Grønne Museum, og Carsten Plougmann Andersen, tidligere topchef i Mærsk-koncernen og i dag engageret i en række bestyrelsesposter samt ejer af konsulentfirmaet C.PLAN Consultants.

- Jeg glæder mig til samarbejdet med Anne Bjerrekær og Carsten Plougmann Andersen og er sikker på, at de med hver deres stærke kompetencer vil bidrage konstruktivt til den fortsatte udvikling af Grenaa Havn. Anne Bjerrekær tilfører blandt andet bestyrelsen værdi, når det gælder vores ambitioner om at løfte Sydhavnen til et attraktivt område for turister, og Carsten Plougmann Andersen kan med sine solide shipping-erfaringer blandt andet styrke vores fortsatte udvikling inden for stacking, fortæller Bent Hansen.

-hawin

 

30/4 2019
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien