Rekordår for Fjord Line

Rekordår for Fjord Line

Stigende passagertal og effektiv drift: Rederiet Fjord Line forbedrede sit resultat før skat med 236,6 millioner kroner (NOK) i 2016. Udviklingen i fjerde kvartal af 2016 er også gennemgående positiv

- Vi er glade for at kunne melde så godt et resultat ud. Etter tunge investeringsår og juridiske kampe i 2014 og 2015 kunne vi i 2016 fokusere fuldt og helt på at tilbyde kunden det bedst mulige produkt. Det har givet resultater, som vi er stolte af at vise frem, siger Rickard Ternblom, koncernchef i Fjord Line.

Rekordår på flere områder

Resultatet for Q4 2016 viser gennemgående positive tal for selskabet med de miljøvenlige skibe. I årets tre sidste måneder steg omsætningen med 45 %. Og i en ellers traditionelt udfordrende periode på året for rejsebranchen var tabet desuden halveret i forhold til 2015.

Ser man på 2016 som helhed, har selskabet også grund til at smile. Foruden en eventyrlig resultatforbedring kan Fjord Line glæde sig over en stærk stigning på både omsætning (29 %), passagerer (10 %), biltrafik (8%) og fragtvolume (12 %). Den markante resultatforbedring er hovedsageligt drevet af trafikvækst, højere indtægter per gæst, effektiv drift og lavere omkostningsniveau.

Samtlige fire skibe i Fjord Lines flåde, henholdsvis MS Bergensfjord og MS Stavangerfjord (som sejler på ruterne Hirtshals-Stavanger-Bergen og Hirtshals-Langesund), HSC Fjord Cat (Hirtshals-Kristiansand) og MS Oslofjord (Sandefjord-Strømstad) har bidraget til væksten.

Vokser stadig på Sandefjord-Strømstad

Der har været en særlig god udvikling på ruten mellem Sandefjord og Strømstad. Efter at selskabet fik adgang til nye sejltider på ruten 1. oktober 2015, har MS Oslofjord redet på en medgangsbølge. For eksempel steg passagerantallet i Q4 2016 med 22 % sammenlignet med 2015.

Insourcing af taxfree-drift på samtlige skibe har også spillet positivt ind på resultatet for 2016, men vil først give fuld bundlinjeeffekt i 2017.

- 2016 viser, at vi for alvor er blevet et konkurrencedygtigt rederi, som driftes lønsomt. Det er en udvikling, vi skal bygge videre på. I år er vi fast besluttede på at tage nye skridt, både hvad gælder kundeoplevelser og resultat, siger Rickard Ternblom.

-hawin

1/3 2017
  • Havnebydel under forvandling

    Havnebydel under forvandling

    havne ›21 anbefalinger til fremtidens havnebydel i Næstved. Forvandlingen af havneområdet i Næstved skal styrke hele Næstved Kommunes vækstpotentiale
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind