Rekordår for Fjord Line

Rekordår for Fjord Line

Stigende passagertal og effektiv drift: Rederiet Fjord Line forbedrede sit resultat før skat med 236,6 millioner kroner (NOK) i 2016. Udviklingen i fjerde kvartal af 2016 er også gennemgående positiv

- Vi er glade for at kunne melde så godt et resultat ud. Etter tunge investeringsår og juridiske kampe i 2014 og 2015 kunne vi i 2016 fokusere fuldt og helt på at tilbyde kunden det bedst mulige produkt. Det har givet resultater, som vi er stolte af at vise frem, siger Rickard Ternblom, koncernchef i Fjord Line.

Rekordår på flere områder

Resultatet for Q4 2016 viser gennemgående positive tal for selskabet med de miljøvenlige skibe. I årets tre sidste måneder steg omsætningen med 45 %. Og i en ellers traditionelt udfordrende periode på året for rejsebranchen var tabet desuden halveret i forhold til 2015.

Ser man på 2016 som helhed, har selskabet også grund til at smile. Foruden en eventyrlig resultatforbedring kan Fjord Line glæde sig over en stærk stigning på både omsætning (29 %), passagerer (10 %), biltrafik (8%) og fragtvolume (12 %). Den markante resultatforbedring er hovedsageligt drevet af trafikvækst, højere indtægter per gæst, effektiv drift og lavere omkostningsniveau.

Samtlige fire skibe i Fjord Lines flåde, henholdsvis MS Bergensfjord og MS Stavangerfjord (som sejler på ruterne Hirtshals-Stavanger-Bergen og Hirtshals-Langesund), HSC Fjord Cat (Hirtshals-Kristiansand) og MS Oslofjord (Sandefjord-Strømstad) har bidraget til væksten.

Vokser stadig på Sandefjord-Strømstad

Der har været en særlig god udvikling på ruten mellem Sandefjord og Strømstad. Efter at selskabet fik adgang til nye sejltider på ruten 1. oktober 2015, har MS Oslofjord redet på en medgangsbølge. For eksempel steg passagerantallet i Q4 2016 med 22 % sammenlignet med 2015.

Insourcing af taxfree-drift på samtlige skibe har også spillet positivt ind på resultatet for 2016, men vil først give fuld bundlinjeeffekt i 2017.

- 2016 viser, at vi for alvor er blevet et konkurrencedygtigt rederi, som driftes lønsomt. Det er en udvikling, vi skal bygge videre på. I år er vi fast besluttede på at tage nye skridt, både hvad gælder kundeoplevelser og resultat, siger Rickard Ternblom.

-hawin

1/3 2017
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien
  • Nyt kulturhus bringer liv til Hirtshals Havn

    Nyt kulturhus bringer liv til Hirtshals Havn

    havne ›Moonshine er det nye samlingssted for kultur og fællesskab i Hirtshals. Det er det tidligere smedjeværksted på Sydvestkajen 5 på Hirtshals Havn som lægger lokaler til. Tirsdag den 17. juni var der officiel åbning
  • Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

    Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

    truck ›Der er ingen grund til at ændre på noget, der fungerer. Det er filosofien hos Copenhagen Malmö Port, CMP, der netop har modtaget ni fabriksnye Terberg RT283 terminaltraktorer fra N.C. Nielsen. Faktisk er de blåmalede terminaltraktorer tredje generation hos CMP, og maskinvalget understreger at den dansk-svenske havneoperatør fortsat har skarpt fokus på driftssikkerhed, stabilitet og maksimal oppetid
  • Molslinjens nyeste elfærge i drift

    Molslinjens nyeste elfærge i drift

    havne ›Molslinjens nyeste elfærge, ’Nerthus’, har bestået alle test og syn, og færgen er således af myndighederne godkendt til sejlads på ruten fra Ballen på Samsø til Kalundborg på Sjælland
  • ADP udvider logistikaktiviteter i Taulov Dry Port med ny aftale

    ADP udvider logistikaktiviteter i Taulov Dry Port med ny aftale

    logistikcentre ›Siden 2021 har ADP haft et strategisk samarbejde med Bestseller om lager- og logistikfaciliteter i Taulov Dry Port. Nu har parterne indgået en aftale om at udvide modetøjsvirksomhedens tilstedeværelse i Taulov og dermed konsolidere deres danske logistikaktiviteter centralt i Danmark i direkte relation til Fredericia Havn
  • Nornes CO2-modtageanlæg opføres på Aalborg Havn

    Nornes CO2-modtageanlæg opføres på Aalborg Havn

    havne ›Norne og Port of Aalborg underskriver 30-årig eksklusiv aftale, modtager EU CEF-støtte og påbegynder opførelsen af CO2-hub. Med støtte fra EU's Connecting Europe Facility vil projektet levere CO2-modtageinfrastruktur i verdensskala og skabe stordriftsfordele for Danmark og EU