Rønne Havn er valgt som udskibningshavn for polske vindmøller

Rønne Havn er valgt som udskibningshavn for polske vindmøller

Baltic Power er den mest avancerede og første offshore vindmøllepark, der skal bygges i Polen. De 76 nye 15 MW vindmøller fra Vestas vil blive udskibet fra Rønne Havn i slutningen af 2024

Rønne Havn har indtaget en førende position i Østersøen i forhold til at være installations- og udskibningshavn for offshore vindmølleparker.

Det næste offshoreprojekt på havnen bliver den polske vindmøllepark Baltic Power med en kapacitet på ca. 1,2 GW. Vindmølleparken etableres ca. 150 km. øst for Bornholm.

Baltic Power vil være den første offshore vindmøllepark, der bygges i den polske del af Østersøen, og de 76 vindmøller i projektet vil kunne levere strøm til over 1,5 millioner husstande.

Baltic Power bliver også det første europæiske projekt, der benytter Vestas' nye 15 MW vindmølle (V236-15.0 MW), som indtil nu kun er blevet installeret som en testmølle.

-Vi er meget glade og stolte over, at vi nu også bliver installationshavn for et polsk vindmølleprojekt, og så endda det første af sin art i Østersøen og med den helt nye 15 MW vindmølle fra Vestas. Vi tager det som et tegn på, at vi har fået styrket Rønne Havns position som Østersøens centrum for grøn energi, siger Jeppe la Cour, kommercieldirektør, Rønne Havn A/S.

Baltic Power er et joint venture mellem det polske firma ORLEN og det canadiske firma Northland Power. Projektet vil bestå af i alt 76 vindmøller, som vil blive opsat i løbet af 2025.

-lipe

31/7 2024
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien