Rønne Havn fortsætter fremtidssikringenMed de to næste etaper af fremtidssikringen af Rønne Havn bliver alle havnens forretningsområder styrket og samtidig understøttes funktionsopdelingen af alle havnens aktiviteter.

Rønne Havn fortsætter fremtidssikringen

MT Højgaard Danmark er valgt til at stå for de næste to etaper i fremtidssikringen af Rønne Havn, der skal styrke alle havnens forretningsområder og fastholde en unik og central position i Østersøen

Rønne Havn har valgt entreprenøren MT Højgaard Danmark til at stå for de næste to etaper af fremtidssikringen af havnen, så den i endnu højere grad kan leve op til sine forpligtigelser som Bornholms primære erhvervs- og forsyningshavn samt Østersøens centrum for grøn energi. Arbejdet forventes endeligt færdigt i 2025.

- Med de næste havneudvidelser styrker vi alle vores forretningsområder og understøtter samtidig funktionsopdelingen af havnens aktiviteter. Besejlings- og manøvreforholdene i havnen højnes, vi imødekommer de krav, kunderne stiller, og vi fremtidssikrer funktionen som hele øens forsyningshavn.

- Dermed styrker vi det at være forudsætningsskaber for vækst og udvikling på Bornholm samtidig med, at vi bidrager til at indfri de politiske ambitioner i den grønne omstilling ved at styrke vores position som Østersøens centrum for grøn energi, siger Lars Nordahl Lemvigh, adm. direktør på Rønne Havn.

Adm. direktør i Rønne Havn A/S, Lars Nordahl Lemvigh.

MT Højgaard Danmark stiller med det samme hold, der tidligere har arbejdet på havnen ved etape 2.

- Vi glæder os enormt til at løfte en af landets største havneudvidelser. Hos os taler vi tit om gentagelseseffekter og godt samarbejde.

- Begge dele får vi stor glæde af i Rønne, hvor vi har arbejdet før. Det er samme team, der arbejder for samme bygherre i samme havn. Derfor kan vi begynde hurtigt, siger afdelingsdirektør Jimmy Laursen hos MT Højgaard Danmark.

Etape 3 af fremtidssikringen handler om at skabe godt 100.000 m2 større projektareal i Sydhavnen bl.a. ved en delvis opfyldning af det tidligere fiskeribassin, hvor der i dag er minimal aktivitet.

Derudover etableres der en ny Ro-Ro rampe samt en ny ca. 280 meter lang kaj over for den nuværende skærvekaj i Sydhavnen.

Etape 4 af fremtidssikringen er en forlængelse af den søndre ydre forkastning, og en fjernelse af de indre moler samt uddybning. mDerved opnås forbedrede besejlings- og manøvreforhold i havnen med et langt roligere havnebassin. 

Endelig etablerer havnen en multifunktionskaj i den vestlige del af havnen. Multifunktionskajen skaber forbedrede muligheder for flere forretningsområder (f.eks. bulk og krydstogt), og dermed generelt bedre forhold for havnens kunder som helhed.

Arbejdet med fremtidssikringen af Rønne Havn begynder i slutningen af 2023, når de nødvendige tilladelser og godkendelser er på plads.

I slutningen af 2022 færdiggjorde MT Højgaard den anden etape af havneudvidelsen, hvor den søndre ydre forkastning blev forlænget samtidig med, at kaj- og projektarealet i Sydhavnen blev udbygget.

I forbindelse med den udbygning blev den gamle lossepladsgrund ved Galløkken opryddet og nyttiggjort, og indgår nu i havnens projektarealer.

-hawin

17/10 2023
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien
  • Nyt kulturhus bringer liv til Hirtshals Havn

    Nyt kulturhus bringer liv til Hirtshals Havn

    havne ›Moonshine er det nye samlingssted for kultur og fællesskab i Hirtshals. Det er det tidligere smedjeværksted på Sydvestkajen 5 på Hirtshals Havn som lægger lokaler til. Tirsdag den 17. juni var der officiel åbning
  • Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

    Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

    truck ›Der er ingen grund til at ændre på noget, der fungerer. Det er filosofien hos Copenhagen Malmö Port, CMP, der netop har modtaget ni fabriksnye Terberg RT283 terminaltraktorer fra N.C. Nielsen. Faktisk er de blåmalede terminaltraktorer tredje generation hos CMP, og maskinvalget understreger at den dansk-svenske havneoperatør fortsat har skarpt fokus på driftssikkerhed, stabilitet og maksimal oppetid