Rønne Havn indgår aftale med  Per Aarsleff  om havneudvidelse

Rønne Havn indgår aftale med Per Aarsleff om havneudvidelse

Kontrakten er underskrevet., og havneudvidelsen på Rønne Havn en realitet.

Rønne Havn A/S og den danske koncern, Per Aarsleff A/S har indgået aftale om entreprise-opgaven for første fase af erhvervshavnens udvidelse frem mod år 2050. Det er en aftale der er i overensstemmelse med ’MasterPlan 2050’.

- Vi har været så privilegeret at have et særdeles kompetent ansøgerfelt, men har på baggrund af den samlede evaluering besluttet at tildele entreprisen til Per Aaarsleff A/S, fastslår Thomas Bendtsen, administrerende direktør for Rønne Havn A/S.

Hos entreprenørvirksomheden er der naturligvis glæde at spore:

- Vi er glade for, at vi blev valgt til at stå for entreprisen i fase 1 og glæder os til at tage fat på opgaven, som uden tvivl vil få stor betydning for det bornholmske erhvervsliv, siger Rene Kold Søndergaard, kontraktansvarlig hos Per Aaarsleff A/S. 

Hos ledelsen ved Rønne Havn A/S er man ikke i tvivl om, at eksekveringen af fase 1 vil øge havnens konkurrencedygtighed:

- Første fase vil betyde, at vi relativt hurtigt kan tiltrække nye forretningsområder, samtidig med at rollen som forsyningshavn til Bornholm fremtidssikres. Det er et scenarie, som hele organisationen længe har set hen imod, og som nu er en realitet, siger Thomas Bendtsen.

Service- & installationshavn i Rønne
Konkret bliver der i første fase tale om, at der etableres en ny ydre bølgebryder på godt 1100 meter, en ’multi-purpose-terminal’ som får en kajlængde på 300 meter, et 40 meter bredt heavy duty ro/ro leje og et 150.000 kvadratmeter stort havneareal. Desuden øges vanddybden til 11 meter.

- Det betyder, at Rønne Havn – ud over at kunne tage imod de helt store krydstogtskibe på cirka 350 meter – også får langt større mulighed for at positionere Bornholm som service- og installationsbase i forbindelse med, at opgaverne ved de planlagte vindfelter i Østersøen udvikles, konstaterer Thomas Bendtsen.

Forhandlerne for henholdsvis Rønne Havn og Per Aarsleff A/S med Thomas Bendtsen, administrerende direktør for Rønne Havn A/S helt til venstre.

Fremtidssikring
I projektforløbet har ledelsen og bestyrelsen selvfølgelig skelet til de kommende lovændringer for spildevandshåndtering, strategien for Bright Green Island samt diverse bulletiner for fremtidens klimaforandringer.

- I 2019 træder et forbud mod udledning af spildevand i Østersøen for nybyggede skibe i kraft og i år 2021 for eksisterende skibe. Desuden stiller de officielle udmeldinger om fremtidens klimaforandringer store krav til etablering af bølgebrydere, som kan beskytte havnen og fartøjerne mod de mere ekstreme vejrforhold. Det betyder selvfølgelig, at der er taget højde for såvel  spildevandshåndtering som klimaforandringer i projektplanen for første fase. At loven om spildevandshåndtering fuldstændig understøtter Rønne Havn A/S’ CSR-politik og store engagement i Bright Green Island er jo kun glædeligt, siger Thomas Thors, bestyrelsesformand for Rønne Havn A/S, der er stolt på hele organisationens vegne:

- Bestyrelsen har fra starten taget aktiv del i planlægningen af havneudvidelsen, og medlemmerne har - siden professionaliseringen af bestyrelsen i maj 2016 - deltaget i forhandlinger på mange niveauer. Jeg vil derfor benytte lejligheden til at takke den yderst kompetente og engagerede direktion og bestyrelse – samt de dygtige medarbejdere hos Rønne Havn A/S for deres store indsats.

Solid Businesscase baner vejen
Som enhver anden virksomhed har Rønne Havn A/S begivet sig ud på det private lånemarked med henblik på at skaffe finansiering til projektet. Det sker på helt almindelige lånebetingelser på de finansielle markeder, hvilket er den primære årsag til, at havneudvidelsen foregår i de fire faser, der forventes eksekveret i henholdsvis år 2020, 2030, 2040 og 2050.

- Det ville ikke kunne lade sig gøre at opnå finansiering, hvis ikke vi har kunnet påvise en solid businesscase, der konkret dokumenterer, at der er et stort og stadigt stigende markedspotentiale, forklarer Thomas Bendtsen.

-hawin

28/11 2017
  • Havnebydel under forvandling

    Havnebydel under forvandling

    havne ›21 anbefalinger til fremtidens havnebydel i Næstved. Forvandlingen af havneområdet i Næstved skal styrke hele Næstved Kommunes vækstpotentiale
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind