Rønne Havn tager imod over 100 krydstogtskibe i år

Rønne Havn tager imod over 100 krydstogtskibe i år

Port of Roene A/S har rundet en milepæl med mere end 100 planlagte anløb af krydstogtskibe i 2022, og må nu sige nej til flere besøg på grund af pladsmangel. Det er bl.a. krigen i Ukraine og boykotten af Rusland, som får flere rederier til at søge mod Bornholm

Den fyldte bookingliste kommer oven på to hårde år for havnen med ingen anløb i 2020 og kun meget få anløb i 2021.

De over 100 planlagte anløb er også resultatet af en flerårig indsats med at profilere havnen og Bornholm som en af Østersøens vigtigste krydstogtdestinationer. Et arbejde som har været gennemført i et tæt samarbejde med Destination Bornholm.

Krigen i Ukraine og den efterfølgende boykot af Rusland har medført, at flere krydstogtsrederier i den seneste måned har henvendt sig til Rønne Havn, der har oplevet at måtte takke nej til krydstogtanløb på grund af pladsmangel.

- Det er en meget underlig situation at opleve, at vi har pladsmangel og må sige nej til skibe. Det har vi det ikke godt med. Vi oplever lige nu en enorm interesse for Bornholm, og det er meget positivt at krydstogsturister anser Bornholm som en af de vigtige stop i Østersøen. Vores arbejde med at synliggøre Bornholm er dermed begyndt at give konkrete og meget synlige resultater, siger Thomas Bendtsen, CEO for Port of Roenne A/S.

Måske muligheder udenfor højsæsonen
Havnen i Rønne har i år fået ny chef for krydstogt, Yana Grundke, der kom fra den tyske havn i Mukran, hvor hun også var ansvarlig for krydstogt.

- Det er meget positivt, at vi efter to hårde år, nu oplever så mange skibe vil lægge vejen forbi Bornholm. Sammen med Destination Bornholm har der i flere år været arbejdet på netop at styrke Bornholms profil som krydstogtdestination. Vi begynder nu at kunne høste af det store arbejde. Men det er ærgerligt, at vi har pladsmangel. Vi kunne reelt få endnu flere skibe til at besejle vores havn også uden for højsæsonen. Jeg håber derfor på, at vi kan få løst vores pladsproblem, siger Yana Grundke, Chief Business Officer for Cruise i Port of Roenne A/S.

-lipe

 

31/3 2022
  • Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    havne ›Med solid økonomi, et rentefald gennem 2025 og nogle travle efterårsmåneder er vejen banet for stor aktivitet på ejendomsmarkedet i det nye år. Og i det sydvestjyske får udviklingen medvind fra havn, energi og datacentre. Det spår erhvervsmægleren, Nordicals
  • Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    havne ›Havneudvikling ApS har vundet udbuddet af tre grunde på havnen i Nykøbing Falster. Det besluttede Guldborgsund Kommunes byråd torsdag aften. Bag Havneudvikling ApS står den lokale entreprenørvirksomhed MSE Entreprise
  • Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    havne ›Efter et år præget af økonomisk usikkerhed går Stena Line ind i 2026 med en mere forsigtig optimisme. Man regner bl.a. med at flere svensker rejser til Danmark
  • Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    havne ›Molslinjen har nu bestilt den tredje el-katamaran til sejlads på Kattegat. De første to færger er bestilt hos australske Incat, og det bliver også det tasmanske værft, som skal bygge den tredje færge
  • Klargøring trækker ud

    Klargøring trækker ud

    havne ›Samsøs kommende elfærge, Tyrfing, er kommet til Danmark og værftet i Svendborg efter en forsinket tur hjem præget af hårdt vejr. Klargøringen i Svendborg er dog mere omfattende end ventet, hvilket forsinker færgen yderligere
  • November-run på den flydende metro

    November-run på den flydende metro

    havne ›Målt på gående passagerer har Øresundslinjens færger mellem Helsingør og Helsingborg ikke haft en bedre november siden 2008. 272.311 rejsende gik ombord i november i år
  • By & Havn skifter diesel ud med el

    By & Havn skifter diesel ud med el

    havne ›To nye el-lastbiler sparer 20 ton CO2 om året hos By & Havn og gør driften i Københavns havne- og byudviklingsområder grønnere, mere effektiv og mere sikker for medarbejderne
  • Krydstogtsæsonen forlænget med juleanløb

    Krydstogtsæsonen forlænget med juleanløb

    havne ›Copenhagen Malmö Port, CMP, går ind i en ny tid med helårskrydstogt. Antallet af anløb uden for den traditionelle sommersæson når rekordhøjde