Ruten Frederikshavn-Oslo fylder 40 år
I 1979 åbnede Stena Line rute mellem Frederikshavn og Oslo. 40 år senere benytter en halv million passagerer sig årligt af søvejen over Skagerrak.

Ruten Frederikshavn-Oslo fylder 40 år

For 40 år siden sejlede de første danskere fra Frederikshavn til Oslo, da Stena Saga tog sin jomfrutur over Skagerrak. Vandvejen mellem Norge og Danmark blev en succes, og fire årtier senere er ruten stadig populær.

God mad, dans og shopping om bord på Stena Lines rute til Oslo lokkede i maj 1979 de første færgegæster om bord på Stena Lines nye rute mellem Frederikshavn og Oslo. Sørejsen forbi Skagen og gennem Oslofjorden til den norske hovedstad blev fra begyndelsen en bragende succes, der også styrkede tilgængeligheden til Norge for tyske og hollandske rejsende.

- I fire årtier har vi skabt ferieminder for tusindvis af rejsende på linjen mellem Frederikshavn og Oslo, og det er vi meget stolte af. Vi glæder os til at skabe nye minder i årene frem, hvor vi fortsat holder fokus på at sikre de bedst mulige rammer for transport af passagerer og gods mellem Danmark og Norge, siger linjechef i Stena Line, Johan Edelman.

Siden premieren i 1979 har tre færger sejlet ruten mellem Frederikshavn og Oslo – alle med navnet Saga. Færgen, der i dag sejler ruten, kan have op til 2000 passagerer med ombord og har sejlet turen siden 1994. Hvert år krydser op mod en halv million passagerer Skagerrak ombord på Saga – heraf tegner normændene sig for to tredjedele af de rejsende.

40 år efter ruteåbningen er det fortsat god mad, dans og shopping, der venter de gæster, der sejler med Stena Saga. De senere år er konceptet udbygget med party-både og underholdning i weekenderne, og ændringerne har trukket nye og yngre gæster til passagerskaren. Desuden er ”Børnenes båd” med trylleshow, trylleskole og piratshow blevet en stor succes blandt masser af børnefamilier på begge sider af Skagerrak.

De senere år har Stena Line investeret millioner af kroner i fremtidssikring af Stena Saga.  I januar 2019 blev Stena Line det første rederi til at tilslutte sig landstrøm på Vippetangen i Oslo Havn. Tiltaget bidrager til en årlig minimering af CO2-udslippet på 1400 ton svarende til effekten, hvis 1300 biller forsvandt fra vejene. Med Stena Saga er 14 af rederiets 38 europæiske fartøjer nu tilsluttet grøn energi, når de er i havn.

Til september udvider Stena Line igen konceptet ombord på Saga, når rederiet åbner et flydende konferencecenter på den dansk-norske færgelinje. 

-hawin

4/6 2019
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien