Så til søs - sikkerhedskurset er i havnDe allerførste kursister tager turen ned af slisken ved Molslinjens nye øvelsesbassen på Odden.

Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus

Skal man sælge kaffe eller mad på en hurtigfærge, så er man automatisk en del af skibets sikkerhedsbesætning, som skal være med til at guide passagerer i forbindelse med en nødsituation.

Det kræver kurser i både teori og praksis – og en del af den mere våde praktik kan nu for første gang gennemføres internt i Molslinjen. 

- Vi har brugt masser af tid og kræfter på logistik og på at sende vores besætninger på kursus i Hirtshals, Esbjerg og Sverige – men nu kan vi samle de interne kurser i et nyt Kombardo Academy på Odden, forklarer Molslinjens direktør for HR, Mija Lønvig Frandsen.

Ved at kunne træne internt, kan Molslinjens egne instruktører sikre en høj kvalitet på kurserne, som sikrer de nye medarbejdere de rigtige forudsætninger for at kunne arbejde til søs.

Kurserne omfatter eksempelvis brandslukning og øvelser med redningsflåder, og her har Molslinjens fået lov til at indrette et hjørne af havnen med faciliteter og med frisk havvand til øvelserne i det våde element.

Kursisterne kommer fra hurtigfærgerne på Kattegat – men også fra alle Molslinjens andre ruter lige fra Fanølinjen over Bornholmslinjen til Øresundslinjen. Det bliver til op mod 200 interne kursister igennem kurser i sikkerhed hvert år.

-hawin

1/7 2025
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien
  • Nyt kulturhus bringer liv til Hirtshals Havn

    Nyt kulturhus bringer liv til Hirtshals Havn

    havne ›Moonshine er det nye samlingssted for kultur og fællesskab i Hirtshals. Det er det tidligere smedjeværksted på Sydvestkajen 5 på Hirtshals Havn som lægger lokaler til. Tirsdag den 17. juni var der officiel åbning
  • Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

    Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

    truck ›Der er ingen grund til at ændre på noget, der fungerer. Det er filosofien hos Copenhagen Malmö Port, CMP, der netop har modtaget ni fabriksnye Terberg RT283 terminaltraktorer fra N.C. Nielsen. Faktisk er de blåmalede terminaltraktorer tredje generation hos CMP, og maskinvalget understreger at den dansk-svenske havneoperatør fortsat har skarpt fokus på driftssikkerhed, stabilitet og maksimal oppetid