Så til søs - sikkerhedskurset er i havnDe allerførste kursister tager turen ned af slisken ved Molslinjens nye øvelsesbassen på Odden.

Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus

Skal man sælge kaffe eller mad på en hurtigfærge, så er man automatisk en del af skibets sikkerhedsbesætning, som skal være med til at guide passagerer i forbindelse med en nødsituation.

Det kræver kurser i både teori og praksis – og en del af den mere våde praktik kan nu for første gang gennemføres internt i Molslinjen. 

- Vi har brugt masser af tid og kræfter på logistik og på at sende vores besætninger på kursus i Hirtshals, Esbjerg og Sverige – men nu kan vi samle de interne kurser i et nyt Kombardo Academy på Odden, forklarer Molslinjens direktør for HR, Mija Lønvig Frandsen.

Ved at kunne træne internt, kan Molslinjens egne instruktører sikre en høj kvalitet på kurserne, som sikrer de nye medarbejdere de rigtige forudsætninger for at kunne arbejde til søs.

Kurserne omfatter eksempelvis brandslukning og øvelser med redningsflåder, og her har Molslinjens fået lov til at indrette et hjørne af havnen med faciliteter og med frisk havvand til øvelserne i det våde element.

Kursisterne kommer fra hurtigfærgerne på Kattegat – men også fra alle Molslinjens andre ruter lige fra Fanølinjen over Bornholmslinjen til Øresundslinjen. Det bliver til op mod 200 interne kursister igennem kurser i sikkerhed hvert år.

-hawin

1/7 2025
  • Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    havne ›WeStorix vil etablere højspændingsforbindelse mellem Hirtshals og Hjørring. Den skal realisere planerne med for grøn strøm til hybridfærger, havnens virksomheder og den nordjyske industri
  • Molslinjens tasmanske færgedjævel

    Molslinjens tasmanske færgedjævel

    havne ›Byggeriet af Molslinjens nye mega-katamaraner er gået i gang på Incat-værftet i Tasmanien. Og allerede nu er der et bud på, hvordan de elektriske og kraftfulde katamaraner kommer til at se ud
  • Tænketanker lagde til i Aarhus

    Tænketanker lagde til i Aarhus

    havne ›Den grønne omstilling er ikke altid let. Det kræver samarbejde og vidensdeling, og det var pointen med den konference, som Aarhus Havn lagde lokaler til en tirsdag i august
  • Forlænger samarbejdet

    Forlænger samarbejdet

    havne ›Kalundborg Havn og APM Terminals har forlænget deres samarbejdsaftale for at sikre fortsat vækst, høj effektivitet og styrket containerkapacitet
  • Udfordret af nyt havnedesign

    Udfordret af nyt havnedesign

    havne ›Det nye design af Rønne Havn udfordrer de konventionelle færger. Det viser de simuleringer, som Bornholmslinjen har foretaget sammen med Rønne Havn og Niras
  • Havnebydel under forvandling

    Havnebydel under forvandling

    havne ›21 anbefalinger til fremtidens havnebydel i Næstved. Forvandlingen af havneområdet i Næstved skal styrke hele Næstved Kommunes vækstpotentiale
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028