Scandlines afslutter investeringsprojekt i nye støjsvage thrustere

Scandlines afslutter investeringsprojekt i nye støjsvage thrustere

Som den sidste af de fire hybridfærger, der sejler på ruten Rødby-Puttgarden, har dobbeltenderfærgen Prinsesse Benedikte netop fået installeret fire nye thrustere, der er langt mere effektive og dermed energibesparende. Scandlines afslutter således et investeringsprojekt i dobbeltenderfærgerne på 100 millioner kroner og reducerer samtidig miljøpåvirkningen markant

Hybridfærgens fremdriftssystem består af fire thrustere – to for og to agter. Hele enheden kan dreje om sin lodrette akse og derved virke som ror. De nye thrustere sikrer et mere homogent flow gennem vandet og giver dermed mindre støj og vibration. Mindre undervandstøj og færre vibrationer giver dyrelivet i Femern Bælt bedre betingelser – det gælder blandt andet for marsvin. Desuden medfører den mere homogene vandgennemstrømning, at luftforurenende udslip – herunder CO2 – nedsættes.

Samtidig med montering af nye thrustere er skrogfaconen omkring hver thruster blevet ændret en smule for at optimere vandtilstrømningen til propellerdrevet yderligere.

Vigtigt skridt mod emmisionsfrie færgefart
I alt 16 thrustere er blevet udskiftet på de fire hybridfærger, der sejler på Femern Bælt. Den samlede investering i nye thrustere er på 100 millioner DKK.

-Med det fuldførte projekt har vi reduceret CO2-udledningen fra hybridfærgerne med op til 15 procent og dermed taget et vigtigt skridt mod emissionsfrie færger på Rødby-Puttgarden. Vi kan kun glæde os over, at det kan kombineres med et mindre aftryk på havmiljøet i Femern Bælt,siger Scandlines’ COO Michael Guldmann Petersen.

De 16 nye thrustere og den nye elektroniske thrusterstyring til broen på hvert skib er leveret af Kongsberg Maritime.

Samtidig med udskiftningen af hybridfærgernes thrustere er også Scandlines’ simulator i Puttgarden blevet opgraderet, så besætningen har været optimalt forberedt til det nye fremdriftssystem.

Klima- og miljøspørgsmål har længe stået højt på Scandlines’ agenda. Allerede fra 2013 satsede rederiet på hybridfærger med batteripakker, og i 2024 indsættes den første emissionsfri færge på Rødby-Puttgarden. Blot seks år senere, i 2030, skal hele ruten være emissionsfri.

-lipe

10/10 2022
  • Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    havne ›Med solid økonomi, et rentefald gennem 2025 og nogle travle efterårsmåneder er vejen banet for stor aktivitet på ejendomsmarkedet i det nye år. Og i det sydvestjyske får udviklingen medvind fra havn, energi og datacentre. Det spår erhvervsmægleren, Nordicals
  • Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    havne ›Havneudvikling ApS har vundet udbuddet af tre grunde på havnen i Nykøbing Falster. Det besluttede Guldborgsund Kommunes byråd torsdag aften. Bag Havneudvikling ApS står den lokale entreprenørvirksomhed MSE Entreprise
  • Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    havne ›Efter et år præget af økonomisk usikkerhed går Stena Line ind i 2026 med en mere forsigtig optimisme. Man regner bl.a. med at flere svensker rejser til Danmark
  • Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    havne ›Molslinjen har nu bestilt den tredje el-katamaran til sejlads på Kattegat. De første to færger er bestilt hos australske Incat, og det bliver også det tasmanske værft, som skal bygge den tredje færge
  • Klargøring trækker ud

    Klargøring trækker ud

    havne ›Samsøs kommende elfærge, Tyrfing, er kommet til Danmark og værftet i Svendborg efter en forsinket tur hjem præget af hårdt vejr. Klargøringen i Svendborg er dog mere omfattende end ventet, hvilket forsinker færgen yderligere
  • November-run på den flydende metro

    November-run på den flydende metro

    havne ›Målt på gående passagerer har Øresundslinjens færger mellem Helsingør og Helsingborg ikke haft en bedre november siden 2008. 272.311 rejsende gik ombord i november i år
  • By & Havn skifter diesel ud med el

    By & Havn skifter diesel ud med el

    havne ›To nye el-lastbiler sparer 20 ton CO2 om året hos By & Havn og gør driften i Københavns havne- og byudviklingsområder grønnere, mere effektiv og mere sikker for medarbejderne
  • Krydstogtsæsonen forlænget med juleanløb

    Krydstogtsæsonen forlænget med juleanløb

    havne ›Copenhagen Malmö Port, CMP, går ind i en ny tid med helårskrydstogt. Antallet af anløb uden for den traditionelle sommersæson når rekordhøjde